MARTIN. Spoločnosť na pomoc osobám s autizmom v Martine (SPOSA-M), ktorá funguje existuje 9deväť rokov, zorganizovala program Maľujeme spolu v martinskej základnej umeleckej škole.
„Môj syn ako aj ďalšie autistické deti tu chodili do krúžku arteterapie, no pre šetrenie financií ho zrušili. Žiaľ, naše deti si nemôžu vybrať inú záľubu ako zdravé deti. Maľovanie môjho syna bavilo, preto sme podujatie sústredili do tejto školy,“ vysvetlila predsedníčka tejto rodičovskej organizácie Edita Šufliarska.
Pri maľbe prekonávali bariéry
Nultý ročník podujatia má byť jednou z možností, ako chce SPOSA-M spopularizovať problém autizmu, odstrániť izoláciu týchto detí, začleniť ich medzi ostatných tak, aby si na ne zvykli, pochopili ich správanie a predovšetkým aby spolu prekonali bariéry.
„Je to dobrá príležitosť zviditeľniť sa a ukázať, že autistické deti sú šikovné,“ povedala jedna z matiek Barbora Plavková, ktorej syn farbil veľký výkres. „Doma síce spolu maľujeme, ale dlho nevydrží. Vždy ho celý dočmára,“ zasmiala sa.
Pre Markoviča to bolo osobné
Do tried umeleckej školy počas vyučovania si prišli rôzne výtvarné techniky vyskúšať s autistickými deťmi aj študenti pedagogickej školy z Turčianskych Teplíc, herci martinského divadla, ale aj hokejisti.
Jaroslava Markoviča medzi tieto deti priviedla i osobná skúsenosť. „Keď som dva roky hrával v Amerike, býval som v rodine, kde mali takéhoto chlapca. Bral som ho ako brata. Mal svoj svet, pravidlá, ktoré sme nemohli porušiť. Rešpektoval som ho. Ak mal zlé obdobie, chcel byť sám. Keď to bolo lepšie, brával som ho do kina, von. Som rád, že som mal takúto skúsenosť,“ prezradil kapitán martinských hokejistov.
Potrebujú komunitné centrum
Rodičovská organizácia SPOSA-M každoročne spoluorganizuje pre rodiny s autistickými deťmi rekondičné pobyty, voľnočasové aktivity či výstavy diel v divadle. Ako povedala Edita Šufliarska, prioritou organizácie je vybudovať rehabilitačné zariadenie komunitného charakteru, kde by sa tieto deti mohli stretávať a trénovať rôzne zručnosti každodenného života.
Pre autistické deti sú v Martine na základných školách zriadené dve špeciálne triedy. Viaceré z nich však z povinnej školskej dochádzky odrástli, osobitý prístup na stredných školách by nedostali. Autistické deti ostávajú doma s jedným rodičom, strácajú nadobudnuté zručnosti zo školy, izolujú sa.