Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Obuvníci majú viac roboty, no i väčšie spory

Martinské Ecco má v súčasnosti viac roboty, čo si vyžiadalo zavedenie nepretržitej prevádzky. Odborári tvrdia, že manažment zmenou pracovného času porušil platnú kolektívnu zmluvu i Zákonník práce.

Odborom v Eccu prekážajú podmienky nepretržitej prevádzky.Odborom v Eccu prekážajú podmienky nepretržitej prevádzky. (Zdroj: ARCHÍV TN)

MARTIN. Nedávne povodne kompletne zničili výrobné kapacity firmy Ecco v Thajsku. Preto vedenie koncernu vyzvalo martinský závod, aby za ázijských kolegov dobehol výpadok. V praxi to znamenalo vytvorenie 267 nových pracovných miest a na dvoch linkách zavedenie nepretržitej prevádzky. Firemné odbory vyjadrili ochotu rokovať o potrebných zmenách s tým, že spustenie nepretržitej prevádzky podmienili dobrovoľným súhlasom zamestnancov a podpisom dodatku ku kolektívnej zmluve.

Dodatok odborárov nepresvedčil

„Manažment spoločnosti si našu ochotu rokovať zakotvenú v zápisnici z 10.októbra vykladá ako jednoznačný súhlas s tým, že bližšie podmienky zavedenia nepretržitej prevádzky si už môže určovať a nebudú zakotvené v kolektívnej zmluve,“ krúti hlavou Pavol Húšťava, predseda odborovej organizácie Ecco Slovakia a pokračuje. „Pritom vedenie v tej istej zápisnici požaduje zmenu kolektívnej zmluvy a uznáva, že je potrebná.“

SkryťVypnúť reklamu

Zamestnávateľ síce predložil odborom návrhy dodatku ku kolektívnej zmluve, tie ale zástupcovia zamestnancov nepodpísali. „Prekážalo nám, že v dodatkoch nebolo presne zadefinované, na ktoré linky sa vzťahuje nepretržitá prevádzka. V jednom bolo dokonca uvedené, že firma si vyhradzuje právo v prípade potreby rozhodnúť o zavedení nepretržitej prevádzky na ďalších výrobných linkách. Potom zas chýbala presná doba platnosti dodatku.“

Nespravodlivý sa zástupcom zamestnancov zdal aj návrh na vyplácanie motivačného príspevku. Ich cieľom bolo dohodnúť, aby sa každému prisúdila alikvotná čiastka podľa toho, koľko hodín v nepretržitej prevádzke odpracoval. „Podľa návrhov manažmentu, ak by niekto vymeškal viac ako na tri dni v mesiaci, automaticky príde o celé mzdové zvýhodnenie. A to napriek tomu, že mohol odrobiť podstatnú časť mesiaca,“ vypichol niektoré pripomienky odborový predák.

SkryťVypnúť reklamu

Robota pre inšpektorát práce

Napriek neúspešným rokovaniam firma prijala nových ľudí a spustila nepretržitú prevádzku.

„Týmto krokom bol podľa nás porušený Zákonník práce a tiež kolektívna zmluva. Preto sme poslali podnet na inšpektorát práce, aby celú vec prešetril,“ uviedol P. Húšťava.

Podľa jeho ďalších slov mali odbory snahu celú vec vyriešiť. Dobre si totiž uvedomujú, že pre turčiansky región sú nové pracovné miesta veľmi dôležité.

„Čakali sme až do 1.decembra, kedy bolo vopred dohodnuté rokovanie s manažmentom. Z dôvodu neprítomnosti generálneho riaditeľa vo firme však vedenie 30. novembra schôdzku zrušilo. V žiadnom prípade nechceme brániť rozvoju firmy a chápeme súčasnú zložitú situáciu. Druhá strana ale musí viesť férový sociálny dialóg,“ uviedol P. Húšťava.

SkryťVypnúť reklamu

Aj druhá strana má svoju pravdu

„Sme presvedčení, že k žiadnemu porušeniu Zákonníka práce, kolektívnej zmluvy či interných firemných predpisov nedošlo. Potvrdzuje to i právna analýza, ktorú máme k dispozícii. Pri vyjednávaní i pri spustení výrobnej linky s nepretržitou prevádzkou sme zvolili postup, ktorý plne rešpektuje platnú legislatívu,“ tvrdí Jindřich Salajka, generálny riaditeľ ECCO Slovakia.

Prvý muž martinského závodu Ecco nevidí problém podpísať dohodu s odborármi o tom, na ktorých linkách bude prebiehať nepretržitá prevádzka.

„Jednoznačne ide o linku, ktorú sme spustili 1. decembra (Main Group 3) a novú výrobnú linku (Main Group 4), ktorá sa rozbehla 12. decembra. Na tomto sa môžeme kedykoľvek dohodnúť.“

Vždy sa dá dohodnúť

Firma nemôže akceptovať zavedenie nepretržitej prevádzky na dobu určitú, ako sa ju snažia presadiť zástupcovia zamestnancov.

„Je to podmienka, ktorá by v ľuďoch mohla vyvolať pocit neistoty, že sme ich zamestnali len do 31. marca, čo absolútne nie je pravda. Navyše pracovníkom, ktorí prehodnotia svoje rozhodnutie a nebudú chcieť pokračovať na linke s nepretržitou prevádzkou, v súčasnosti vieme bez problémov ponúknuť miesto v osemhodinovej prevádzke.“

Člen vedenia spoločnosti nesúhlasí ani s pohľadom odborárov na motivačný príspevok za prácu v nepretržitej prevádzke. Ide o sociálny benefit, ktorý nevyžaduje žiadny zákon, ani nie je špecifikovaný v kolektívnej zmluve.

„Preto sme si ho mohli dohodnúť s novým zamestnancom v jeho pracovnej zmluve alebo so starým v dodatku k nej. Je to motivačný prvok, ktorý hovorí, poďte pracovať na nepretržitú prevádzku a dostanete 56 eur naviac. Jedinou podmienkou je nechýbať v práci viac ako tri dni. Ak niekto má na svoju absenciu vážny dôvod a dá nám vedieť, posúdime jeho prípad individuálne,“ vysvetlil Jindřich Salajka.

Mesto sa bojí najhoršieho

Spoločnosť Ecco prišla do Martina pred 13 rokmi ako prvý zahraničný investor. Okrem 267 pracovných miest, ktoré vytvorila firma v súčasnosti, už prijala začiatkom tohto roka 131 ľudí. Tiež počas roku 2010 pribudlo v martinskom závode 355 nových pracovných pozícii.

„Spoločnosť Ecco sa s viac ako 1 300 zamestnancami stal najväčší zamestnávateľ v meste. Preto sa aj vedenie radnice stretlo s generálnym riaditeľom Jindřichom Salajkom, aby získalo o celej situácii informácie. Obávame sa, že i napriek ústretovým krokom spoločnosti môžu niektoré prehnané očakávania odborárov a neochota hľadať prijateľný kompromis viesť firmu k tomu, aby opustila Slovensko. To by v Martine a jeho okolí výrazným spôsobom zhoršilo situáciu na pracovnom trhu,“ prezentoval stanovisko radnice jej hovorca, Jozef Petráš.

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  6. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Shell myslí na slovenské komunity
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  6. Agrokomplex 2022
  7. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  8. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 38 334
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 24 113
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 150
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 734
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 491
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 204
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 640
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 488

Blogy SME

  1. Olívia Lacenová: Priplatíme si za letenky? Šéf Ryanairu v tom má jasno
  2. Štefan Vidlár: Zasek zle
  3. Michala Guľasová: Anna Metisová – Daj každému dňu šancu – knižná recenzia
  4. Helena Smihulova Laucikova: Kufor
  5. Věra Tepličková: Ďalšia bomba alebo Keď Matovič už ani nespí...
  6. Peter Slamenik: Panelákoví psíčkari
  7. Jan Pražák: Mezi matkou a partnerkou
  8. Martin Majzlan: Mestá krvi, otrokov a obchodu
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 746
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 626
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 544
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 146
  5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 958
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 939
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 874
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 436
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Príprava na novú sezónu sa prehupla do ďalšej fázy.

Hokejisti musia aktuálne zvládať aj dvojfázové tréningy.


12 h
Ilustračné foto.

Posledný európsky zatykač pribudol koncom júla.


16 h
Turčianske Teplice sa chcú v čo najkratšom čase vrátiť do prvej triedy.

V druhej triede bude tak ako v predchádzajúcom ročníku štartovať sedem tímov a rovnaký je aj hrací model. Vo vlaňajšej sezóne sa z postupu tešili až dva celky Kláštor a Ďanová, pričom z prvej triedy vypadli Turčianske Teplice.


17. aug
Premiéra filmovej novinky bude už 18. augusta.

Scenár horúcej letnej komédie je založený na skutočných udalostiach.


17. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Väčšina nezvestných sa skrýva, pretože je na nich vydaný príkaz na zatknutie.


16. aug

Jedna z hľadaných osôb uniká pred spravodlivosťou od roku 1999.


17. aug

Páchateľa zadržali niekoľko hodín po čine.


17. aug

Mladý Sihelňan mal novú motorku len tri dni.


17. aug

Blogy SME

  1. Olívia Lacenová: Priplatíme si za letenky? Šéf Ryanairu v tom má jasno
  2. Štefan Vidlár: Zasek zle
  3. Michala Guľasová: Anna Metisová – Daj každému dňu šancu – knižná recenzia
  4. Helena Smihulova Laucikova: Kufor
  5. Věra Tepličková: Ďalšia bomba alebo Keď Matovič už ani nespí...
  6. Peter Slamenik: Panelákoví psíčkari
  7. Jan Pražák: Mezi matkou a partnerkou
  8. Martin Majzlan: Mestá krvi, otrokov a obchodu
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 746
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 626
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 544
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 146
  5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 958
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 939
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 874
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 436
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško

Už ste čítali?