MARTIN. Dobiehate na vlak a výpravcu s „palacinkárom“ pri vozňoch nevidíte. Neodporúčame vám zvoľniť krok. Neznamená to, že vlak nemôže odísť. Prečo? Na niektorých železničných staniciach už výpravcovia vlaky nevypravujú. V Turci ste si to už mohli všimnúť v Turanoch, Martine, Príbovciach a Diviakoch.
Výpravca, ktorý naďalej stavia vlakové cesty a dohliada na plynulosť a bezpečnosť premávky, síce sleduje nástup a výstup cestujúcich, no súhlas na odchod už rušňovodičovi dáva buď sprievodca, alebo vlakvedúci. Vlaky tak odchádzajú ako zo železničných zastávok. Súčasná situácia platí od 11. decembra minulého roku, keď do platnosti vstúpil nový cestovný poriadok.
Vypravovanie mu chýba
„Možno niektorým mojim kolegom samotné vypravovanie vlakov nechýba, ale mne áno. Predsa len, bola to tradícia, ktorá k nášmu remeslu neodmysliteľne patrila - akási čerešnička na torte. Zároveň sme boli i bližšie k ľuďom, viac sme sa s nimi rozprávali. Pomáhali sme aj pri nastupovaní a vystupovaní. Ak bolo treba, cestujúcim sme poradili,“ povedal výpravca z Príboviec Patrik Antal.
Ľudia vraj z noviniek boli spočiatku zaskočení, ale už si pomaly zvykajú. Nie však všetci.
„Často sa stáva, že niektorých cestujúcich pri kupovaní lístkov musím upozorniť, že nech sa ponáhľajú, lebo im vlak odíde. Nechápavo hľadia, že ako môže odísť vlak bez výpravcu,“ zasmial sa železničiar.
Cestujúcich viac trápi cestovné
Jana z Jazernice cestuje do Martina a späť každý pracovný deň. Novinky si v Martine všimla. „Nebol to problém, pri každom príchode vlaku to hlásia aj v staničnom rozhlase. Dnes už nikto nehľadí na tradície. Jednoducho sa to zrušilo a basta. Taká je doba. Viac ako to, že už vlaky nevypravuje výpravca, ma trápi vyššie cestovné. Týždenne miniem o tri eurá viac. Keď počítate každý cent, nie je to málo,“ povzdychla si Jana.
Modernejšie postupy a úspora
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zmenu výpravu vlakov vysvetľujú úpravou technológií, zavádzaním nových a modernejších postupov, ktoré už dlhé roky fungujú aj v okolitých krajinách či už v Českej republike alebo v Rakúsku. Novinka to vraj nie je ani u nás. Tento spôsob výpravy prebiehal aj na diaľkovo riadených tratiach, resp. diaľkovo obsluhovaných železničných staniciach. Napríklad na trati Bratislava – Trnava, Prešov – Plaveč či v železničnej stanici Nové Mesto nad Váhom.
„Zmenou dochádza aj k zníženiu nákladov v prevádzke ŽSR. Dotkla sa 20 pracovných miest v pozícii výpravca z celkového počtu 2 043. Nikto však zo služieb železníc neodišiel, výpravcovia boli presunutí na miesta, kde ich je málo,“ vysvetľuje Zuzana Chalupová z odboru komunikácie generálneho riaditeľstva ŽSR.
Bezpečnosť cestujúcich
Zaujímalo nás, či sa novým opatrením neznížila bezpečnosť cestujúcich. „V žiadnom prípade. Vlakové čaty – sprievodcovia, vlakvedúci mali aj dosiaľ povinnosť dbať a dohliadať na bezpečnosť cestujúcich - predovšetkým pri vystupovaní, nastupovaní, pri zatváraní a otváraní dverí. V tomto zmysle sa nič nemení,“ argumentujú železnice. Ľudí má na odchod vlaku tak ako na zastávkach upozorniť píšťalka. Ak počujete jej zvuk, vlak je pripravený na odchod.
„Všetko je pravda. Ale viac očí viac vidí. Navyše, sprievodca má iný uhol pohľadu ako má výpravca,“ myslí si Patrik Antal.