MARTIN. Sociálny taxík, ako ho ľudia volajú, si možno objednať denne. Je určený predovšetkým pre ľudí s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorých presun po meste je autobusmi či autami bez osobitnej úpravy len ťažko možný. Špeciálne upravený Ranault trafic ponúka dve upravené miesta pre transport invalidných vozíkov a štyri miesta na sedenie pre sprievod. Ten, kto si ho objedná, určuje trasu prepravy. Za tri mesiace, počas ktorých žiadaná služba funguje, odviezol sociálny taxík okolo polstovky Martinčanov tam, kam potrebovali. Auto pritom najazdilo 1 580 kilometrov.
„Mestskú prepravnú službu môže využívať každý zdravotne postihnutý občan, ktorý je odkázaný na individuálnu prepravu, podmienkou je, že aby mal trvalý alebo prechodný pobyt v Martine. Formulár žiadosti o prepravu je na webovej stránke mesta v časti: Ako vybaviť, no možno si ho vyzdvihnúť aj na úrade, kde pracovníci odboru spoločenských služieb môžu k tomuto servisu poskytnúť aj viac informácií,“ informoval hovorca mesta Jozef Petráš.
Dôležité je vedieť, že prepravný servis funguje každý pracovný deň od siedmej do pätnástej hodiny a kilometer jazdy stojí 0,30 eura. Za schodolez, ak ho klient potrebuje, sa pripláca. Ďalšia osoba, ktorá je v úlohe sprievodcu prepravovaného, za cestu neplatí. Klientom k dispozícií je aj stojné, vtedy sociálny taxík čaká, kým si svoje povinnosti „cestujúci“ nevybaví. Prvá polhodina je zadarmo, každá ďalšia hodina stojí euro. Pre klientov s prechodným pobytom sú služby sociálneho taxíka o niečo drahšie.
Platby od klientov sú nevyhnutnosťou, pretože prevádzku sociálneho taxíka mesto nemôže utiahnuť z vlastného rozpočtu, uvádza sa v tlačovej správe mesta. Radnica sa príprave tejto služby začala venovať už v roku 2010, no až v minulom roku uspela pri žiadosti o poskytnutie finančného príspevku zo strany Ministerstva sociálnych vecí a rodiny SR. Za získaných 23 tisíc eur, plus takmer 4 tisíc eur z vlastného rozpočtu, mesto kúpilo špeciálne upravené vozidlo. Okrem vstupných nákladov sú tu ešte prevádzkové náklady, medzi ktoré patrí poistenie vozidla i jeho posádky, údržba a oprava vozidla, zimná výbava, diaľničné známky, mzdy a odvody pre referenta prepravnej služby a vodiča. Predpokladá sa, že plánované príjmy od klientov budú stačiť na pohonné hmoty, ostatné náklady bude znášať mesto.
„Je to v poriadku. Sociálnym službám v Martine venujeme značnú časť rozpočtu,“ povedal primátor Andrej Hrnčiar. „Prispievame na opatrovateľskú službu, stravovanie seniorov, jednorázové dávky pre rodiny v núdzi, sociálne dávky, prevádzku útulku a nocľaháreň a nedávno sme ako prví na Slovensku odštartovali elektronického strážcu pre seniorov. Sociálny taxík bol dobré rozhodnutie, ľudia túto službu využívajú,“ dodal.