MARTIN. V zákone o cestnej doprave, ktorý nadobudol účinnosť prvý marcový deň tohto roku, sa píše, že osobnú dopravu možno prevádzkovať len ako autobusovú dopravu alebo taxislužbu. Spomínaná právna norma sa výrazným spôsobom dotýka aj mikrobusov, ktorým u nás prischol názov martinské strely. Ľudia si ich obľúbili najmä pre ich flexibilitu a dostupnosť.
Pravidlá ako pre taxík
„Prevádzkovanie vozidiel osobnej dopravy, ktoré odvezú vrátane vodiča najviac deväť osôb, nový zákon zadefinoval ako taxislužbu,“ vysvetľuje Zuzana Kubatková, prednostka Krajského úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Žiline.
Práve do tejto kategórie spadá asi najväčší počet striel. Ich fungovanie tak bude mať viacero obmedzení. Základnou podmienkou ďalšej existencie je získanie koncesie. Vozidlo musí mať pevne zabudovaný funkčný taxameter a tiež je výrazným spôsobom ohraničená jeho životnosť.
„Nesmie mať viac ako päť rokov od uvedenia do prevádzky, alebo najazdených najviac stotisíc kilometrov s benzínovým či hybridným pohonom prípadne stopäťdesiattisíc kilometrov s naftovým motorom,“ upresňuje prednostka.
Prechodné obdobie
Povinností, ktoré určuje legislatíva a prevádzkovatelia striel ich musia splniť, je oveľa viac. Na zavedenie noviniek do praxe majú dva roky.
„Ak chcú pokračovať vo svojej činnosti, 1. januára 2014 by mali mať všetko v súlade s literou zákona. Inak im hrozia pokuty od 100 až do 5 000 eur. Výnimkou je preukaz vodiča taxislužby, ten treba vlastniť už 4. decembra 2013. Tiež pripravujeme kurzy, kde sa môžu prevádzkovatelia striel dozvedieť všetko potrebné,“ hovorí Zuzana Kubatková.
Ľuďom strely sedia
Strely si pomerne rýchlo získali obľubu. Ľudia ich využívajú často a s ich službami sú zväčša spokojní.
„Využívam ich pravidelne, pretože sú rýchle a spoľahlivé. Neviem, ako plánovali cestovný poriadok pre autobusy MHD, ale okolo 15.30 h ich ide päť za sebou, a potom nasleduje dvadsaťminútová prestávka. Osobne mi viac vyhovuje cestovanie flexibilnými mikrobusmi,“ hovorí Karla z Vrútok.
Podobne rozmýšľa i Ján z Ľadovne. Ten síce vlastní čipovú kartu na autobus, ale strely nezatracuje.
„Ich služby využijem najmä počas tých hodín, keď sa potrebujem rýchlo dostať domov a autobusy MHD sú preplnené. Táto služba má svoje opodstatnenie a pre niektorých ľudí je určitou alternatívou.“
Martinčanka Andrea pripomenula v súčasnej ťažkej ekonomickej situácii ďalšiu okolnosť, ktorá hrá strelám do karát.
„Okrem toho, že sú rýchle, pohodlné a zastavia, kde potrebujem, vyjde ma cesta lacnejšie.“
Odvrátená stránka
Prevádzkovanie striel však podľa martinského magistrátu zväčšuje dieru v mestskom rozpočte. Odhaduje sa, že každoročne znížia tržby MHD o 200-tisíc eur. Túto sumu potom musí mesto zaplatiť zmluvnému prepravcovi ako stratu vo verejnom záujme.
V zahraničí existujú v rámci miest a tiež prímestských oblastí integrované dopravné systémy. Cestujúci si kúpi lístok, ktorý mu platí vo vozidlách všetkých dopravcov v systéme. Minibusy pritom jazdia predovšetkým v okrajových štvrtiach na konci liniek, teda väčšinou ide o spoje s nižším dopytom. Vybudovať takýto systém je však dlhodobou záležitosťou. Navyše naše mestá už majú zmluvy so svojimi dopravcami, ktoré ich zaväzujú aj k určitým povinnostiam.
„Bolo by ich treba otvoriť, prehodnotiť a zakomponovať do nich nové podmienky a všetko zosúladiť s platnou legislatívou,“ hovorí Stanislav Hreusík, projektový manažér Výskumného ústavu dopravného v Žiline.