MARTIN. Martinčania v historicky prvom elektronickom prieskume verejnej mienky radnici a poslancom radili, či treba dobudovať cyklistické trasy, opraviť historickú budovu bývalej advokátskej komory (dnes sídlo CVČ Kamarát), zrekonštruovať Vajanského námestie, dokončiť pešiu zónu na Kmeťovej ulici smerom k sídlu Slovenského národného múzea, postaviť dom smútku alebo vybudovať denný stacionár pre seniorov.
V prieskume hlasovalo desať percent obyvateľov. Takmer štyridsať percent z nich si vybralo dobudovanie cyklotrás. Mesto si naň vezme asi trojmiliónový úver.
Na bicykli rýchlejšie ako „emhádéčkou“
S budovaním cyklotrás začalo mesto minulé leto. Prvá etapa povedie z centra na Sever, v budúcnosti je zámer napojiť sa na sídliská Košúty a Záturčie i priemyselný park pri Sučanoch.
To sú však len čiastkové projekty. Víťazný zámer by mal spojiť celé mesto a jeho všetky mestské časti sieťou bezpečných samostatných cyklochodníkov.
Martin je podľa šéfa Turčianskej bicyklovej skupiny JUS Dušana Kubičku počtom kilometrov cestičiek pre cyklistov v slovenskom meradle niekde uprostred. Odvážnou ambíciou je však byť časom najlepším.
„Cyklodoprava je nehlučná, čistá a trvalo udržateľná. Nevyžaduje si vysoké finančné nároky. Upevňuje telesné zdravie a nesie v sebe prvky aktívneho trávenia voľného času a odpočinku. Navyše je v dopravnej špičke rýchlejšia ako MHD. Je to forma športu pre všetky vekové kategórie, od malých detí až po seniorov,“ vymenoval výhody Dušan Kubička.
Môžu vychádzať z pôvodnej štúdie
Zaradiť cyklotrasy medzi investičné akcie, o ktorých rozhodovali Martinčania, bolo práve jeho iniciatívou. Táto organizácia sa síce zameriava na cyklotrasy mimo mesta, no Dušan Kubička navrhol rozvinúť sieť aj v Martine.
„Už pred desiatimi rokmi sme vypracovali štúdiu cyklotrás v meste, z ktorej sa len nízkonákladovo vyznačila cyklistickými pruhmi jej severo-južná os. Víťazný projekt na cyklotrasy síce ešte nie je vypracovaný, ide len o zámer, no myslím, že by sa z pôvodnej štúdie na osemdesiat percent mohlo vychádzať,“ vysvetlil šéf turčianskych cyklistov.
Dušan Kubička prezradil, že sa v štúdii počítalo aj s chodníkom popri rieke Turiec. Mohol by sa tak spojiť Martin s Vrútkami. „Mesto však bude musieť vyriešiť vlastnícke vzťahy pozemkov, cez ktoré by mohla cyklotrasa viesť,“ poukázal na možnú prekážku.
Zatiaľ sú prvej tretine zápasu
O tom, kadiaľ presne budú viesť cyklotrasy, je podľa Dušana Kubičku zatiaľ predčasné hovoriť. „Zámer, ktorý vyhral v elektronickom prieskume verejnej mienky, ešte nie je spracovaný. Najprv sa musia vyjadriť poslanci mestského zastupiteľstva, či výsledky hlasovania prieskumu verejnej mienky budú pre nich záväzné. Až potom by mali nastúpiť odborníci na projektovanie a až ako poslední stavbári. Vnímam to tak, že sme zatiaľ len v prvej tretine zápasu,“ povedal Dušan Kubička.