MARTIN. Prepájanie sa organizuje komplexne a má tri etapy. Ide o jednu z najrozsiahlejších rekonštrukcií, akú mesto zažilo, preto je spojená s veľkými rozkopávkami a skúša nervy ľudí najmä zo sídliska Sever.
Od Matice po sídlisko Sever
Rekonštrukcia sa týka časti pešej zóny od prvej budovy Matice slovenskej, v ktorej dnes sídli Slovenské národné literárne múzeum SNK, až po križovatku s Memorandovým námestím, ďalej vybudovania úplne novej cyklotrasy z pešej zóny cez ulice M. R. Štefánika, Červenej armády a Jilemnického ulicu a komplexnej rekonštrukcie Námestia francúzskych partizánov na Severe. Kým rekonštrukcia troch základných škôl z roku 2010 stála približne 3 milióny eur, z ktorých 90 percent financovala Európska únia, prepojenie centra mesta a Severu bude stáť asi 2,5 milióna eura, eurofondy z tejto sumy zaplatia asi 1,5 milióna eura.
Nepohoda bude kompenzovaná novinkami
Práce spojené s prepojením centra so Severom sa začali v minulom roku v apríli. Dodávateľská firma rozkopala časť pešej zóny, uzavrela niektoré chodníky a komunikácie, čo spôsobilo komunikačnú nepohodu najmä chodcom a na Severe aj prach a hluk, na ktoré sa počas leta a jesene minulého roku ľudia neustále sťažovali.
Sťažnosti smerovali aj na výrub stromov, no radnica tvrdí, že zeleň bude nahradená a po zavŕšení prác jej bude viac ako pred rekonštrukciou. Pri výbere dráhy cyklotrasy mesto uprednostnilo také trasovanie, ktoré nepoškodí kultúrne a historické dedičstvo, napríklad pamätník SNP.
Svoje platia aj majitelia sietí
Osobitosťou rekonštrukcie je aj spolupráca s vodármi, plynármi, prevádzkovateľmi káblovej televízie a internetu, ktorí sa pridali do projektu rekonštrukciou svojich sietí tak, aby v blízkom čase nedochádzalo k poruchám a následným rozkopávkam. Mesto s nimi vyrokovalo aj finančnú participáciu.
Pri štarte rekonštrukcie sa predpokladalo, že po novej trase sa začne jazdiť v máji-júni tohto roku. Tento termín je záväzný aj s ohľadom na platnú zmluvu medzi mestom a realizátorom stavby, ktorým je firma Euro-building Bratislava, a financovaním tohto diela z eurofondov. Keďže v minulom roku postup prác nebol v súlade s dohodnutým harmonogramom, vznikli obavy, či sa termín stihne.
Stavbári radnicu ubezpečujú, že termín stihnú
„Mesto má uistenie, že dielo bude riadne dokončené a odovzdané v zmluvnom termíne, po novej cyklotrase by sa malo jazdiť na prelome mája a júna,“ informoval hovorca mesta Jozef Petráš, ktorý zároveň za dôvod častých búracích prác a opakovačiek, ktoré Martinčania v minulom roku veľmi kritizovali, označil pripomienky stavebného dozoru ku kvalite prác. Často sa teda muselo prerábať. V plnom rozsahu ich znáša stavebník.
„Ak by mesto akokoľvek porušilo zmluvu, ktorú máme s ministerstvom, ohrozili by sme nárok mesta na finančné prostriedky z eurofondov,“ komentuje martinský primátor Andrej Hrnčiar. „Preto si veľmi prísne strážime aj všetky záväzky mesta vyplývajúce zo zmluvy s realizátorom stavby. Ak by sa ale stalo, že dôjde k ohrozeniu čerpania eurofondov pre nedodržanie ktorejkoľvek časti zmluvy s realizátorom stavby, práva a záujmy mesta budeme nekompromisne brániť právnou cestou.“