MARTIN. Spolu s nimi sa na klasických divadelných doskách ukáže aj Martin Huba a herečky Darina Abrahámová, Jana Oľhová a Dominika Kavaschová. V Slovenskom komornom divadle sa predstavia s hrou Georgea Taboriho Goldbergovské variácie v réžii Petra Mankoveckého.
Spisovateľ, dramatik a divadelný režisér George Tabori mal pohnutý osud. Hoci sa narodil v Budapešti (r. 1914), pracoval v Londýne, neskôr sa na štvrťstoročie usídlil v USA, až naostatok zakotvil v Berlíne. Pôsobil ako novinár, písal romány, prekladal, ako hollywoodsky scenárista spolupracoval s A. Hitchcockom, stretával sa s bratmi Mannovcami, jeho preklad Brechtovej Žobráckej opery žal úspechy na Broadwayi. Azda práve židovské korene a rodinná tragédia (otec zomrel v osvienčimskom koncentračnom tábore) spôsobili jeho trvalý záujem o tému holokaustu a židovstva všeobecne. Stavia sa k nim však s odstupom, skôr pomocou grotesky, irónie a humoru pátra po zmysle náboženstva a kultúry. Často bez bázne a povinnej piety búra všetky zaužívané dogmy a dáva ich do ostrého kontrastu k údelu obyčajného človeka.
Hru, ktorú v Martine uvedú hosťujúci herci z Bratislavy, písal Tabori opäť ako netradičný pohľad na holokaust a židovstvo. Goldbergovské variácie posadil do biblického kontextu. Na scéne sa objaví postava Režiséra, ktorý zosobňuje Stvoriteľa – ten chce na javisku vytvoriť inscenáciu, ktorá pripomína stvorenie sveta. Nevyhne sa preto krutostiam, ktorými ľudská civilizácia prešla. Dialóg medzi Stvoriteľom a svedkami holokaustu možno trochu kopíruje vnútorné pochybnosti človeka, ktorý si kladie otázky o zmysle náboženstva či života. Výsledkom je katarzia, odštartovaná emóciou odpustenia a milosrdenstva.
V hlavnej úlohe tvrdého, despotického a neľútostného režiséra – Stvoriteľa sa predstaví Martin Huba. Jeho pomocníka (biblického syna?) stvárnil Marián Miezga. „Partičkári“ Latinák, Kemka, Jakab majú priestor na odľahčenie mrazivo čierneho humoru. Miestami až krutým replikám dokážu dodať rozmer láskavosti. Ani ženské postavy nestoja bokom, Dominika Kavaschová, Darina Abrahámová i v Martine domáca Jana Oľhová majú dostatok priestoru na prejavenie svojho komediálneho potenciálu.
Autor hry George Tabori vychádzal pri pomenovaní svojej hry z diela J. S. Bacha. Ten napísal pre svojho žiaka, talentovaného klaviristu Goldberga v roku 1742 skladbu pre klávesový nástroj. Pre interpreta sú dodnes Bachove Goldbergovské variácie mimoriadne náročné a vyžadujú obrovský citový vklad, psychické a fyzické sily. Podobne ako tie Taboriho. Tie však kladú rovnaké nároky aj na diváka. Presvedčíte sa už 16. apríla v Slovenskom komornom divadle v Martine.