Za Filipom Lašutom

Do galérie nesmrteľných fotografov patriacich Turcu, ktoré tvoria také mená ako Pavol Socháň, Karol Plicka, Ján Halaša, Jozef Cincík, Anton Horník, Ján Dérer, Eugen Lazišťan i ďalší, pribudol po 13. apríli tohto roku i Filip Lašut.

Takto si Filipa Lašuta budeme pamätať.Takto si Filipa Lašuta budeme pamätať. (Zdroj: ARCHÍV MICHALA LAŠUTA)

„Fotogenický“ Turiec buď privolal do svojho horského ohradenia, alebo priamo prispel rodákmi do galérie klasikov slovenskej fotografie. Narodili sa či pracovali v jeho mestách i obciach, zahniezdených na žírnej rovine. Patria k nim Pavol Socháň, Pavol Plicka, Ján Halaša, Jozef Cincík, Anton Horník, Ján Dérer, Eugen Lazišťan i ďalší. Do nej, od piatku 13. apríla tohto roku patrí aj Filip Lašut.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako sme už pred pár dňami oznámili, tragicky zahynul v aute, keď sa vracal z fotografovania chrámov Skalice. Z mesta, v ktorom tlačil aj svoje vydania pohľadníc a fotoskladačiek o významných osobnostiach a kultúrnych pamiatkach, ktorým sa dlhé roky venoval.

SkryťVypnúť reklamu

Filip Lašut – divadelný fotograf a kultúrno-pamiatkársky dokumentátor i editor sa narodil 18. februára 1945 na Vrútkach. Fotografovať začal ako dvanásťročný, keď objavil v skrini otcov zabudnutý Flexaret a už počas štúdia základnej školy uverejnili jeho fotografie banskobystrické noviny Smer. Do profesionálnej práce sa zapojil vo Fotoateliéri v Martine (viedol ho Anton Horník, tiež divadelný fotograf), odkiaľ prešiel do Slovenského národného múzea v Martine. Tam dostal základy poznatkov o tom, čo je to dokumentárna fotografia. Zvlášť, vzhľadom na múzejné zbierky, predovšetkým od Jána Dérera (ktorého skúsenosti pramenili zasa od Karola Plicku).

Po prechode do Matice slovenskej ako národnej knižnice v roku 1968 (v ktorej pracoval až do začiatku 90. rokov minulého storočia) sústredene snímal vecné zbierky i výtvarné diela Slovenského národného literárneho múzea, ako aj literárne a umelecké podujatia, výstavy a semináre. Zvlášť sa venoval aj divadelnej fotografii, keďže v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch malo usporadúvanie Scénickej žatvy na starosti SNLM, vtedy Pamätník slovenskej literatúry.

SkryťVypnúť reklamu

Jeho snímky sú trvalým vizuálnym doložením aktivít pracovísk, ktoré smerovali k verejnosti. Pre výstavné zámery, ale aj publikácie, snímal vzácne knižné zbierky, aby sa nemusel predstavovať originál a nebola ohrozená nielen ich autenticita ale aj vlastníctvo. Pred vybavením xeroxom tak spracoval aj rukopisné jednotky Archívu literatúry a umenia. Snímkami literárnych, vedeckých a umeleckých podujatí obohatil fotografické zbierky tohto pracoviska, kde zostávajú trvalým prameňom o tom, čo sa v toku rokov udialo. Mimoriadne pozorne vedel snímať farebnosť i plasticitídu výtvarných a vecných zbierok SNLM, ako aj tie, ktoré sú súčasťou identifikácie pri katalogizácii literárno-múzejných zbierok. Na tomto úseku spolupracoval aj s Kremnickým múzeom mincí a dolnokubínskym Oravským múzeom P. O. Hviezdoslava. Snímky, ktoré vystavoval na mnohých miestach, na samostatných i spoločných výstavách a reprodukované v knihách i časopisoch, nedokladajú len citlivú a pohotovú tvorbu Filipa Lašuta, ale rozširujú povedomie aj o zbierkach a prácach Slovenskej národnej knižnice a aktivitách Matice slovenskej.

SkryťVypnúť reklamu

Zostal však verný aj Vrútkam, Martinu a Turcu. Veď Vrútky prízvukujú už koreňom svojho mena čo sa deje v strete prúdov dvoch riek – Váhu i Turca – ktorý si vyhĺbili. Vrut, cestu tam von, dolu do diaľav. Aj Filip Lašut priam nasleduje tento tok od rodiska k širšiemu pôsobeniu. Akoby mohol teda nezachytiť to prostredie, v ktorom sa ocitol na tomto svete a kde trvalo žil a pôsobil? Zároveň rozšíril sprístupnenie hodnôt i širšie. Jeho snímky rodného prostredia – Vrútok sú dvojnásobným východiskom. Svedčia i objavujú buď zanikajúce, alebo menej známe pohľady i zákutia zo starých Vrútok, tým aj postupné zmeny pri ich ustavične prítomnom zveľaďovaní, ako i výrazom citového vzťahu pôvodcu k snímaným objektom. Zachytával čosi trblietajúce sa z pôvodnosti významnej železničnej križovatky, ktorá zmenila starú zemiansku obec v medzinárodné kríženie rodov. Najprv Slovákov s Turkami, Martalúzmi, ktorí sa do Vrútok uchýlili oženením sa s kresťankami, ako o tom svedčia dodnes rody Hamzovcov, Hodžovcov i Kordovcov. Potom krížením staviteľov železnice i jej tunelov a mostov na všetky strany turčianskej doliny, čo znamenalo ďalší príliv obchodníkov i remeselníkov, ako aj rozvoj mesta súvisiaci s rozširovaním občanov o Čechov, Talianov, Nemcov, Židov, Poliakov i Maďarov. Vyrastajúci z tohto zázemia rovnako intenzívne sledoval i Martin, zvlášť v súvise s obnovou kultúrnych slávností a z jeho pracovísk aj celé Slovensko. Tak kultúra a pamiatkárstvo boli prvým okruhom pôsobenia Filipa Lašuta.

Po osamostatnení sa, na začiatku 90. rokov minulého storočia, dokumentoval kultúrne pamiatky po celom Slovensku a stal sa i vydavateľom pohľadníc i skladačiek o nich. Zväčša ide o cirkevné stavby a kultúrne budovy a zástavbu obcí a miest súvisiacich s kultúrou a literatúrou. A opäť sú medzi nimi aj múzeá a literárne i obecné pamätníky.

Druhým hlavným tvorivým prúdom Filipa Lašuta sa stala divadelná fotografia. Aj v nej sa priam povedome hlásil k istému odkazu domácich Vrútok, k jeho divadelným žriedlam. Boli nielen železničným, ale aj divadelným strediskom a dlhší čas minulého storočia priam uzlom a v tejto tvorivosti aj vo vzťahu k Martinu. Filip Lašut sa primkol i v tejto oblasti k širším obsiahnutiam, s možnosťou spoznávať i snímať slovenských ochotníkov počas najstaršej prehliadky Európy v divadelnej oblasti Scénickej žatvy, ktorá predchádza o sedem rokov aj Jiráskov Hronov. Na nej sa priam vyučil, čo je to byť pohotovým snímateľom kľúčových scén, aby fotografia odrážala nielen predstavenie, ale aby bola aj prameňom estetického zážitku. Tak sa stal od roku 1968 jediným fotografistom, ktorý na vyše štyri desaťročia sústredil vo svojej fotografickej tvorbe nielen pohyb slovenského divadla, ale cez zahraničné hosťujúce súbory aj dianie v okolitých krajinách. Snímky z nich zverejňoval najmä v časopise Javisko, ktorý sa od 70. rokov minulého storočia stal priam jeho galériou. Prispieval však aj do ďalších periodík - Slovensko, Čitateľ, Matičné čítanie, Slovenské národné noviny a do našich novín. Bol i naším spolupracovníkom a jeho pohotové fotografie nám budú chýbať. Snímky publikoval aj vo vydaniach kníh Matice slovenskej, Slovenskej národnej knižnice a vo Vydavateľstve Osveta. Neuvidí už práve sa tlačiacu monografiu o Gorazdovom Močenku Dozrievanie kresťanského divadla, v ktorej je vyše pol stovky jeho fotografií zo spomínaného podujatia.

Zo svojich prác pripravil viacero výstav. Väčšinu z nich napĺňali fotografie z divadelných predstavení, ktoré sa uskutočnili na Scénickej žatve v Martine, ale aj na iných podujatiach. Výstavne ich predstavil po dva razy na Scénickej žatve, Palárikovej Rakovej v Čadci, Gorazdovom Močenku, ale aj v ďalších mestách, kde pôsobia významné súbory alebo múzejné pracoviská: v Bratislave, Brezne, Nitre, Liptovskom Mikuláši, Trebišove a Skalici. Divadelné výstavy však prezentoval aj v japonskej Yokohame (1989), kde bol aj osobne, v Moskve (1991), New Yorku aj v Nemecku (Paterborn), kde dokumentoval aj svetové scénické akcie. Prirodzene, keďže sa venoval aj exteriérovej fotografii, mal svoje výstavy aj na rodných Vrútkach a v množstve obcí, ktorých pamiatky nasnímal i zverejnil.

Bol aj editorom. Vydal skladačkové bábkové divadlo, dva kalendáre so snímkami o ochotníckych predstaveniach 90 rokov minulého storočia a Pochôdzkovom divadle z roku 1988, ako aj množstvo skladačiek o slovenských mestách a obciach a pohľadnice zverejňujúce ich kultúrne pamiatky. Nimi sa vlastne vrátil do zbierok SNK do svojho bývalého pracoviska. Zvlášť fotozbierky Archívu literatúry a umenia i expozície Slovenského národného literárneho múzea ich nielen zachovávajú, ale budú aj naďalej sprístupňovať dielo svojho tvorcu. Filipa Lašuta, ktorý nás tak nečakane opustil.

Autor: Mišo A. Kováč

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 509
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 6 831
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 920
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 964
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 833
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 261
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 2 907
  1. Alexander Hričko: SMERujeme do priepasti
  2. Imunoblog: Veľké jarné upratovanie… tela!
  3. Emil Lobotka: Ukrižuj
  4. Lukáš Čelinák: Donald Trump, EÚ a svetová obchodná vojna
  5. Jan Pražák: Já ti to do smrti neodpustím, táto!
  6. Tomáš Csicsó: Akých potenciálnych ministrov ponúka súčasná opozícia?
  7. Ida Tittelová: Moravské Toskánsko
  8. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 714
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 419
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 418
  4. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 17 301
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 157
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 323
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 927
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 498
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Vo fabrike na výrobu topánok pracovali zväčša ženy.

Hromadné prepúšťanie zatiaľ nenahlásili.


Predať svoje ojazdené auto v priebehu cca dvoch hodín? Áno, je to možné, dokonca sa tento čas dá ešte skrátiť. A to bez toho, aby ste museli opustiť pohodlie svojho domova či kancelárie.


Tomáš Segíň na martinskej striedačke.

S trénerom Tomášom Segíňom sme detailne rozobrali víťaznú jazdu play off, jeho vzťah s asistentom či manažérom. Prehovoril o niektorých rituáloch, ktoré tím dodržiaval a prezradil i to, čo sa dialo za dverami šatne, keď sa duel nevyvíjal podľa predstáv. Zodpovedal i otázku, či si vie predstaviť predĺženie spolupráce s Martinom.


S výzdobou v Martine pomáhali deti zo škôlok a škôl.

Jarné sviatky cítiť na každom kroku.


  1. Alexander Hričko: SMERujeme do priepasti
  2. Imunoblog: Veľké jarné upratovanie… tela!
  3. Emil Lobotka: Ukrižuj
  4. Lukáš Čelinák: Donald Trump, EÚ a svetová obchodná vojna
  5. Jan Pražák: Já ti to do smrti neodpustím, táto!
  6. Tomáš Csicsó: Akých potenciálnych ministrov ponúka súčasná opozícia?
  7. Ida Tittelová: Moravské Toskánsko
  8. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 714
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 419
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 418
  4. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 17 301
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 157
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 323
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 927
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 498
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme

Už ste čítali?