Pred polstoročím sa na Magure organizovali najťažšie preteky na Slovensku

Poloha miest a obcí regiónu Turiec v samotnom lone Malej a Veľkej Fatry predurčila jej obyvateľom venovať sa pravidelnej turistickej činnosti, v zime aj lyžovaniu ako súčasti ich životného štýlu.

Lyžiari na Magure po vojne v roku 1947.Lyžiari na Magure po vojne v roku 1947. (Zdroj: Archív autora)

VRÚTKY. Lyžovanie na našom území sa spočiatku bralo len ako nový druh zábavy na snehu, spočiatku sa dokonca podceňoval jeho vplyv na rozvoj rodiaceho sa cestovného ruchu na horách.

Začalo sa to chôdzou na lyžiach

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V zime boli prvé pokusy skôr s chôdzou na lyžiach a nemali nič spoločné s našou dnešnou predstavou jazdy na lyžiach.V Turci boli v obľube najmä túry na Šiarnu, Kopanice, Lázky, Bystričku, Stráne, Osikovo, Škodovo, Sklabinský Podzámok, zdatnejší lyžiari si trúfli na Martinské hole, Minčol, Kľačiansku Maguru alebo Chleb.

SkryťVypnúť reklamu

Turčanov naučil lyžovať gróf Révai

Prvé lyže v našom kraji sú známe už z prelomu 19. Storočia, a to zásluhou grófa Juraja Révaia a najmä návštevníkov jeho panstva.Turčania robili nosičov pre hostí a gróf ich nechal aj používať lyže. Najšikovnejším bol údajne Martin Zimen (neskôr dlhoročný chatár na Kľačianskej Magure). Okrem neho jedným z prvých, ktorý vlastnil lyže, bol Ján Bízik(neskôr známy futbalový rozhodca). Lyže kúpil okolo roku 1915 za päťdesiat korún s remenným viazaním a jednou dlhou palicou. Treba tiež spomenúť Bartolomeja Kvanduka (doniesol lyže z Vysokých Tatier),spolu chodili na Maguru a Minčol už v čase do roku 1930. Prví lyžiari - pretekári boli členmi lyžiarskeho odboru Sokol Vrútky.

Lamošova útulňa ľahla popolom

Kľačianska Magura lákala svojou majestátnosťou a dostupnosťou vyznavačov turistiky hneď od začiatkov. Turisti KČST tu vybudovali prvú chatu už v roku 1926 (tzv. Lamošovu útulňu), v roku 1930 vybudovali jeden z prvých označených chodníkov - z útulňe po prameň vody, ktorý neskôr predĺžili o úsek z Magury do Turčianskych Kľačian. Lamošova útulňa, podobne ako všetky ostatné chaty v Malej Fatre, bola vypálená okupačnou armádou po potlačení SNP (28. októbra 1944). Povereníctvo vnútra SNR už v máji 1945 vyčlenilo 12 miliónov korún na obnovu vojnou zničených chát, z ktorej na výstavbu novej chaty na Magure sa použilo 1,426 mil. Kčs. Do užívania bola odovzdaná už v roku 1949.

SkryťVypnúť reklamu

Organizovali sa tu asi najťažšie preteky

Týmto vytvorili dobré podmienky pre lyžiarov. Na Magure sa organizovali v rokoch 1950 – 65 asi najťažšie lyžiarske preteky na Slovensku v slalome - o Pohár Malej Fatry. Trasa týchto pretekov bola so štartom pred terajšou chatou cez Bučinu a cieľ bol umiestnený v doline Pirťa. Čas víťaza sa pohyboval okolo 2,5 minúty. Na pretekoch sa zúčastňovali také lyžiarske esá ako napríklad Mohrová-Richvalská, Krajňákovci, Krasula, Šoltýsovci, Brchel, Šľachta a mnohí iní.

Pred viac ako polstoročím prvý vlek

V roku 1955 bol postavený prvý lyžiarsky vlek v Turci z Dlhej lúky až po chatu. Aj keď jazda bola náročná a nebezpečná, lyžiari takéto zariadenie veľmi oceňovali. Kladky boli umiestnené na stromoch, prevody poháňal naftový motor. Lyžiari boli upevnení o lano úchytom s kliešťami a sedeli na kožených tanierikoch podobných terajším nosičom na vlekoch typu Poma.

SkryťVypnúť reklamu

Lyžiari si svoju trať predĺžili

V ďalších rokoch tu síce bola snaha postaviť nové moderné lyžiarske vleky, ale končila na náročnom vybavovaní potrebných povolení. A tak toto stredisko nemohlo plnohodnotne slúžiť verejnosti. Trasa medzi Dlhou lúkou a chatou sa rozdelila na užívaniaschopné úseky. Najviac sa lyžovalo na Dlhej lúke, kde bol postavený LV 300. Neskôr v roku 1985 bol presunutý vlek z Piatrovej, ktorý lyžiari z klubu umiestnili na Roveň, čím sa lyžiarska trať predĺžila. Magura sa stala významným tréningovým strediskom Vrútočanov pre pretekárov lyžiarskeho oddielu.

Chvíľu sa zdalo, že Magura ožije

Lyžovanie na Magure v tomto čase bolo náročné nielen svojim prístupom, ale aj úpravou trate. Prv než sa pustil vlek museli lyžiari trať zošliapať (žiadne ratraky neboli). Zdalo sa, že stredisko ožije, keď v roku 1993 postavila ŽOS Vrútky vlek Tatra Poma H-130 na svahu Galie s hornou stanicou pri chate, ale následné zmeny užívateľov chaty, majetkové pomery a vyhlásenie národného parku (a možno aj nedostatočná úprava trate a ozaj náročný výstup pre bežných lyžiarov) spôsobili obmedzenie rozvoja tohto športu.

Nové trendy ju ale obišli

Lyžovaniesa tešilo veľkej obľube hneď od začiatkov a doposiaľ si túto priazeň udržiava, je to stále jeden z najobľúbenejších zimných športov. Žiaľ, už nie na Magure. Máloktoré športové odvetvie sa tak progresívne rozvíjalo ako lyžovanie a máloktorý šport prešiel toľkými technickými zmenami ako lyžovanie. Od chodenia na lyžiach vo voľnej prírode s jednou dva metre dlhou lyžiarskou palicou až po súčasné carvingové oblúky na strojom upravených svahoch s technickým snehom, vlekmi a lanovkami najmodernejších typov. Tento vývoj Magura nezachytila. Kruh sa uzatvára, no turistov Magura stále láka svojou majestátnosťou...

Autor: ĽUBOMÍR BERNÁT

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Koľko stojí dovolenka na lodi a koľko apartmán pri mori?
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  5. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  1. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 861
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 022
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 454
  4. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 3 228
  5. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 270
  6. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 2 127
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 102
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár 1 486
  1. Elena Antalová: Aj KDH môže na Slovensku vyhrať voľby
  2. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov
  3. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  4. Jozef Huljak: Quad a nový impulz pre Indo-Pacifik: Ako USA a ich spojenci čelia rastúcemu vplyvu Číny
  5. Dalibor Eštočák: Keď Fico miluje a oslavuje progresívcov
  6. Miloš Kmety: Skrachovala nám cestovka.
  7. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev
  8. Juraj Droppa: Cieľ je dobrý. Ale cesta je zlá.
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 24 273
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 16 768
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 15 852
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 825
  5. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 5 780
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 422
  7. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 321
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 062
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Elena Antalová: Aj KDH môže na Slovensku vyhrať voľby
  2. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov
  3. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  4. Jozef Huljak: Quad a nový impulz pre Indo-Pacifik: Ako USA a ich spojenci čelia rastúcemu vplyvu Číny
  5. Dalibor Eštočák: Keď Fico miluje a oslavuje progresívcov
  6. Miloš Kmety: Skrachovala nám cestovka.
  7. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev
  8. Juraj Droppa: Cieľ je dobrý. Ale cesta je zlá.
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 24 273
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 16 768
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 15 852
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 825
  5. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 5 780
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 422
  7. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 321
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 062
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!

Už ste čítali?