MARTIN. Invalidný dôchodca Ivan Hraban si v septembri minulého roka kúpil ojazdené auto v turianskom Autoallese. Hotovosť nemal, a preto si musel peniaze požičať. Vyhliadol si starší Citroën, s predajcom sa dohodol na cene 2 390 eur a podpísal kúpnu zmluvu. Vozidlo sa však hneď po kúpe začalo kaziť, za čo podľa neho môžu jeho skryté chyby. Teraz má pocit, že ho predajca podviedol, a preto podal na neho trestné oznámenie.
Veľmi zlá kúpa
„Som diabetik, päťkrát za deň si pichám inzulín. Pravidelne chodím k lekárovi a najmä preto potrebujem auto. Na nové z môjho invalidného dôchodku 320 eur nenašetrím, tak som sa musel poobzerať po ojazdenom,“ hovorí Ivan Hraban.
S družkou si zobrali pôžičku a kúpili staršieho Citroëna. Ten však veľmi rýchlo vypovedal poslušnosť.
„Už na druhý deň sa nedal naštartovať. Išiel som ho hneď reklamovať. O výmene alebo vrátení peňazí však nechceli v Turanoch ani počuť. Povedali, že ho opravia.“
Aj po oprave mal Ivan Hraban s autom veľké problémy, a tak sa radšej rozhodol zájsť do autorizovaného servisu. Od novembra 2011 do februára 2012 ho musel navštíviť až štyrikrát. Podľa faktúr, ktoré máme k dispozícii, tam len za materiál zaplatil takmer 600 eur.
„Dokonca mi tam vystavili papier, že vozidlo nie je vhodné na používanie,“ ukázal nám doklad.
Auto už nejazdí
Približne pred dvoma mesiacmi vozidlo vypovedalo službu úplne a teraz stojí pred bytovkou nešťastného majiteľa.
„S Autoallesom sa neviem na ničom dohodnúť. Mám pocit, že už som mnou nechcú mať nič spoločné. Pritom auto je v záruke.“
Keď nepomáhali návštevy na prevádzke, rozhodol sa Ivan Hraban postupovať inak.
„Podal som trestné oznámenie pre podozrenie z podvodu. Oficiálnou cestou už budem komunikovať i s majiteľom autobazára. Asi pred tromi týždňami som mu poslal doporučený list, v ktorom sa pýtam, ako chce situáciu riešiť. Dodnes mi ešte neprišla odpoveď.“
Autobazár: Zákazníka sme nepodviedli
„Stojíme si za tým, že o žiadnom podvode nemôže byť ani reči. Aj v tomto prípade zákazník presne vedel, aké auto kupuje a zmluvu podpísal dobrovoľne. Cena, ktorú zaplatil, zodpovedala hodnote tovaru,“ tvrdí Milan Michalík, majiteľ Autoallesu Turany.
Nesúhlasí ani s tým, že voči Ivanovi Hrabanovi si neplnia záväzky, ktoré im vyplývajú zo zmluvy.
„Na naše náklady sme mu dokonca spravili generálku motora. Povinnosti, ku ktorým sa firma zaviazala, sa stopercentne plnia. O ďalších veciach, ktoré od nás spomínaný zákazník žiada, môže rozhodnúť len súd alebo súdny znalec. Odvolávať sa v takýchto prípadoch na subjektívne pocity v žiadnom prípade neobstojí.“
Vyšetrovateľ ešte nerozhodol
Objektívnu výpovednú hodnotu nemá podľa Milana Michalíka ani dokument, ktorý vystavili Ivanovi Hrabanovi v autorizovanom servise.
„Rozhodnúť o tom, že auto nie je vhodné na používanie, môžu len určené subjekty ako napríklad stanice technickej kontroly. V žiadnom prípade nie autoservis.“
V Turanoch určite zareagujú aj na doporučený dopis od Ivana Hrabana.
„Pre prijímanie a odosielanie pošty máme presne stanovený postup, ktorý dodržíme i teraz,“ dodal Milan Michalík.
Ako skončí trestné oznámenie, ktoré podal Ivan Hraban, ešte dnes nie je jasné. Vyšetrovateľ v súčasnosti zhromažďuje dôkazy a o ďalšom postupe rozhodne v zákonnej lehote.
Ako správne postupovať
- Pred podpisom zmluvy si starostlivo prečítajte, či niektoré jej ustanovenia neobmedzujú vaše práva, nejasnosti prekonzultujte. Veľkú pozornosť venujte predovšetkým častiam, ktoré sú vytlačené miniatúrnym písmom – tzv. small print, pretože práve tu môžu byť uvedené podstatné podmienky, ktoré sa ľahko prehliadnu.
- Ustanovenia, ktoré sa odchyľujú od zákona v neprospech spotrebiteľa alebo obsahujú dojednania, ktoré znamenajú značnú nerovnováhu v právach a povinnostiach zmluvných strán, sú tzv. absolútne neplatné. Ide o neprijateľné podmienky upravené v spotrebiteľských zmluvách podľa ustanovenia § 53 Občianskeho zákonníka.
- Obráťte sa na dodávateľa najlepšie doporučeným listom s doručenkou. V tomto liste výslovne citujte neprípustné ustanovenia a uveďte, že ide o absolútne neplatné ustanovenia podľa § 53 ods. 4 Občianskeho zákonníka.
- V prípade, že by sa dodávateľ dovolával plnenia neprijateľných podmienok súdnou cestou namietajte ich neplatnosť čo najskôr v priebehu súdneho konania.
- Pri nákupe použitého výrobku si vždy vopred overte, kto je predávajúcim - či napr. autobazár, ktorý s vami zmluvu podpisuje, nie je iba sprostredkovateľom pre úplne iného predávajúceho.
- Zvlášť pri nákupe použitých motorových vozidiel trvajte na čo najdôkladnejšom popise stavu vozidla pri predaji. Významná je hlavne informácia, či vozidlo nebolo havarované.
- Veľmi dôležité je overiť si legálny pôvod vozidla – či nebolo kradnuté alebo zmontované z ukradnutých dielcov. Tu je možné využiť databázy špecializovaných firiem alebo polície.
- Pred zakúpením používaného motorového vozidla požaduje predávajúci často tzv. nevratnú zálohu. Tu je treba vedieť, že spotrebiteľské zmluvy nemôžu obsahovať dojednania, ktoré v rozpore s požiadavkou dobrej viery znamenajú v neprospech spotrebiteľa značnú nerovnováhu v právach a povinnostiach zmluvných strán. Sem patrí aj zmluvné dojednanie, ktoré dovoľuje dodávateľovi, aby spotrebiteľovi nevydal ním poskytnuté plnenie i v prípade, že spotrebiteľ neuzatvorí zmluvu s dodávateľom či od nej odstúpi - čo je prípad uvedenej nevratnej zálohy.
ZDRUŽENIE SLOVENSKÝCH SPOTREBITEĽOV