BRATISLAVA. MARTIN. Posunutie termínu dostavby diaľnice D1 pripúšťa aj Národná diaľničná spoločnosť (NDS). Pod časový sklz sa môže podpísať príprava výstavby chýbajúcich úsekov.
„Rôzne objektívne príčiny môžu predĺžiť plánované dokončenie diaľnice. V súčasnosti sa ešte nedá na otázku, kedy sa ukončí jej výstavba, presne odpovedať," uviedla pre agentúru SITA Viktória Chomová, investičná riaditeľka Národnej diaľničnej spoločnosti.
Aj turčianske úseky sú rizikové
Vzhľadom k aktuálnemu stavu príprav na chýbajúcich úsekov sa termín môže podľa odhadov posunúť na rok 2018 alebo i na neskôr.
Podľa Chomovej sa ako najrizikovejší z pohľadu dodržania časového harmonogramu zatiaľ ukazuje 13,5 km dlhý úsek Turany – Hubová. Vyhlásenie súťaže na jeho stavbu zostáva stále otázne pre výhrady Európskej komisie a ochranárov k možným vplyvom stavby na chránené územia prírody Natura 2000.
Ďalšie zdržanie môže nastať, ak sa po ukončení verejného obstarávania nezačne s výstavbou 13,5-kilometrového úseku Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala. Jeho súčasťou bude aj 7,5-kilometrový tunel Višňové.
„Projektovanie a výstavba sú v tomto prípade plánované na päť a pol roka. Ponuky v obstarávaní plánuje diaľničná spoločnosť otvoriť 5. júna. Ak sa súťaž predĺži a práce sa nezačnú v lete, do konca roku 2017 nemusia byť hotové.“
Cesta Dubná Skala – Turany sa už stavia
V Turci v súčasnosti prebiehajú práce len na úseku Dubná Skala – Turany. Podľa informácií na internetovej stránke NDS vyše 16 kilometrov novej autostrády bude hotových v novembri 2015. Úsek sa začne na východnej strane masívu Dubná Skala a sa skončí v križovatke s cestou prvej triedy za Turanmi.
Súčasťou stavby je i privádzač Martin v dĺžke 1,8 kilometra a štyri mimoúrovňové križovatky. Na diaľnici bude tiež 27 mostov, dve odpočívadlá pri Turčianskej Štiavničke a viac ako 13 kilometrov protihlukových stien.
Zhotoviteľom úseku je firma Váhostav – SK, ktorá ho má postaviť za takmer 140 miliónov eur. Práce sú financované z fondov EU a štátneho rozpočtu.
Diaľnica pomôže i domácim
Doprava okolo Martina je v súčasnosti výrazne preťažená. Odhad hovorí o 22 až 27-tisíc vozidlách na ceste I/18, z toho je 6 až 8-tisíc nákladných. Aj preto je dokončenie úseku Dubná Skala - Turany veľmi potrebné.
„Dostať sa v Sučanoch počas dopravnej špičky z jednej strany cesty na druhú je poriadna kovbojka. To ani nehovorím o kolónach, ktoré sa ťahajú celou dedinou a končia až niekde za kruháčom pri Volkswagene. A o chvíľu, keď začnú prázdniny a na cesty vyrazia aj dovolenkári, to bude ešte horšie. Cestovanie z Martina domov sa mi časovo poriadne predĺži,“ tvrdí 38-ročný Michal zo Sučian.
Veľké problémy majú i vodiči, ktorí sa chcú na cestu I/18 dostať z vedľajších komunikácií. Príkladom je i križovatka na začiatku Vrútok v smere od Žiliny, ktorú využívajú obyvatelia Lipovca.
„Občas trvá aj niekoľko minút, kým sa mi podarí odbočiť. Niekedy vám autá na hlavnej dajú prednosť, no videl som už aj situácie, keď škrípali brzdy. Už aby bola diaľnica hotová,“ vyslovil želanie dlhoročný vodič Peter z Lipovca.