Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Termín sa predĺžil, cena tunela však rapídne klesla

Úsek D1 popod Strečno chcú Skanska a Strabag naprojektovať a postaviť približne o 60 percent lacnejšie, ako predpokladal štát. Diaľnica však môže byť hotová najskôr v roku 2018.

Ďalším termínom na ukončenie prác tunela Višňové - Dubná Skala je rok 2018.Ďalším termínom na ukončenie prác tunela Višňové - Dubná Skala je rok 2018. (Zdroj: ROMAN BREZNIAK)

BRATISLAVA. Päť skupín uchádzačov predložilo ponuky v tendri na výstavbu takmer 13,5-kilometrovej diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala. Diaľnicu so stavebne náročným 7,5-kilometrovým tunelom Višňové pri Žiline chcú najlacnejšie naprojektovať a postaviť spoločnosti Skanska a Strabag. Ponúkli sumu 338,29 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Štát predpokladal, že náklady sa budú pohybovať na úrovni 896,53 mil. bez DPH. Ponúknutá cena tak tvorí len 37,7 percent z očakávanej sumy.

Nikto nič nekomentuje

„Cena nášho združenia je výsledkom spoločnej práce na technických a projektových riešeniach. Skanska a Strabag sú dve fundované spoločnosti s dlhoročnými skúsenosťami v tunelových stavbách", zareagovala všeobecnou odpoveďou na otázku o cenách generálna riaditeľka spoločnosti Skanska SK Magdaléna Dobišová.

S približne o 44. mil vyššou ponukou ako Skanska a Strabag vyrukovalo do súťaže združenie firiem Doprastav a Metrostav. Ani jeho predstavitelia nechceli nič komentovať a nešpekulovali ani nad tým, či by sa v prípade víťazstva Skanskej odvolali.

„Až po oficiálnom vyhodnotení súťaže,“ zareagoval generálny riaditeľ Doprastavu Juraj Androvič.

Už tradične sa k otváraniu ponúk počas trvania súťaže nevyjadrujú ani zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).

Marže vraj idú na minimum

Tretiu najnižšiu cenu vo výške 409,8 mil. eur ponúklo taliansko-slovenské združenie Impregilo S.p.A. a Dúha. Ďalšia taliansko-slovenská skupina INC S.p.A. - HANT BA DS chce diaľnicu postaviť za 462,23 mil. eur a rakúsko-nemecko-slovenské združenie Alpine Bau, Hochtief AG a Váhostav - SK za 474,5 mil. eur bez DPH. Priemerná cena ponúk tak predstavuje sumu 413,53 mil. eur.

Tunel Višňové je už šiesty diaľničný úsek, pri ktorom priniesla súťaž štátu prekvapujúce nízke ceny. Niektorí odborníci hovoria, že isté zľavy v poslednom období môžu súvisieť so zmenou obstarávania. Po novom totiž stavbár nielen stavia, ale si diaľnicu aj projektuje a sám určuje technológie, aké použije. Navyše sa oproti minulosti dramaticky zmenila i situácia na trhu.

„Je oveľa väčší dopyt ako ponuka zákaziek. Firmy chcú prežiť, a tak idú marže až na minimum,“ tvrdí Ľubomír Palčák, riaditeľ Výskumného ústavu dopravného.

Napriek všetkému minister dopravy Ján Počiatek už avizoval, že pre veľké odskoky cien v tendroch a odhadoch štátu si posvieti na štátne expertízy.

Netreba podceňovať ani dozor

Na ďalšie úskalie pri realizácii stavby upozorňuje Martin Bakoš, riaditeľ dozornej firmy Amberg Engineering Slovakia. Štát podľa neho pri výbere kontrolóra myslí iba na jeho cenu a málo sa pozerá na odbornosť, či na počty ľudí, ktorých na kontroly na stavbách ponúka.

„Vrcholom je tender o dozor na tunel Višňové. Napriek tomu, že ide o 7,5 kilometrový tunel, obstarávateľ nevyžaduje od uchádzača dostatočné skúsenosti s tunelom,“ povedal pre denník SME Bakoš, ktorý sa chce tiež do súťaže o dozor prihlásiť a obrátil sa na NDS, aby podmienky opravila.

„Ak vyhrá veľmi lacný dozor, môže sa stať, že stavbu neustráži a stavbár si napríklad ľahšie presadí dodatky,“ dvíha varovný prst.

NDS vyhlásila verejnú súťaž na stavbu diaľnice popod Strečno ešte koncom minulého roka. Práce sú plánované na päť a pol roka. Vzhľadom na následné vyhodnocovanie ponúk môže byť diaľnica hotová najskôr v roku 2018. Uzavretie tendra a začatie prác závisí od ďalšieho priebehu verejného obstarávania. Pre plánovanú dĺžku prác môže byť diaľnica financovaná z európskych peňazí až v ďalšom programovom období 2014 až 2020. Dovtedy by výstavba mohla byť financovaná zo štátneho rozpočtu a z prípadného úveru od Európskej investičnej banky.

ico

Ďialničné úseky v Turci

Višňová – Dubná Skala

Začiatok výstavby: pravdepodobne 2012

Dĺžka: 13,5 km

Stav: stavbári už predložili svoje ponuky, najnižšia cena je 383,3 mil. €

Dostavba: 2018 – optimistický predpoklad

Dubná Skala – Turany

Dĺžka: 16,5 km

Stav: už ho stavia Váhostav

Cena: 137,7 mil. €

Dostavba: 2014

Turany – Hubová

Začiatok výstavby: 2012 – len predpoklad

Dĺžka: 16,5 km

Stav: úsek sa stále nepozdáva Bruselu, tender na zhotoviteľa ešte nebol vyhlásený

Predpokladaná cena: 698 mil. €

Dostavba: 2016 – len predpoklad

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  2. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Aj matematika sa dá skrotiť
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Už tretí rok mení dm "Black Friday" na "Giving Friday"
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  10. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 27 504
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 21 960
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 478
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 12 102
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 408
  6. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 336
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 984
  8. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 7 940
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 722
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 621
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Tréner Mosnár: Proti Žiline musíme ísť na sto percent

V piatom zápase sezóny stratil Martin prvé body. Aktuálne našich najviac tlačí topánka na pozícii obrancov. V piatok na Turčanov čaká derby proti Žiline.

Spišská Nová Ves nám pripravila prvú prehru v sezóne.

Ocenili kroniku mesta Martin, je vzorom aj pre iné mestá

V kronike by mali byť podľa kronikárky mesta Martin Kataríny Tomášovej zaznamenané všetky významné momenty v živote mesta.

Kronilu mesta Martin vedie Katarína Tomášová.

Vzdelávať namiesto zaúčať

Spoločnosť VIENA INTERNATIONAL s.r.o. sa pokúsila rozbehnúť odvážny projekt.

Školiace stredisko spoločnosti VIENA INTERNATIONAL s.r.o.

Samo Hlavaj môže skompletizovať šampionátový hetrik

Slovenská reprezentačná dvadsiatka sa na juniorský svetový šampionát bude pripravovať v izolovanom kempe vo Zvolene. Pozvánku dostal i brankár Samuel Hlavaj.

Zverenci Róberta Petrovického odštartujú prípravu na šampionát počas posledného novembrového dňa.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?