Termín sa predĺžil, cena tunela však rapídne klesla

Úsek D1 popod Strečno chcú Skanska a Strabag naprojektovať a postaviť približne o 60 percent lacnejšie, ako predpokladal štát. Diaľnica však môže byť hotová najskôr v roku 2018.

Ďalším termínom na ukončenie prác tunela Višňové - Dubná Skala je rok 2018.Ďalším termínom na ukončenie prác tunela Višňové - Dubná Skala je rok 2018. (Zdroj: ROMAN BREZNIAK)

BRATISLAVA. Päť skupín uchádzačov predložilo ponuky v tendri na výstavbu takmer 13,5-kilometrovej diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala. Diaľnicu so stavebne náročným 7,5-kilometrovým tunelom Višňové pri Žiline chcú najlacnejšie naprojektovať a postaviť spoločnosti Skanska a Strabag. Ponúkli sumu 338,29 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Štát predpokladal, že náklady sa budú pohybovať na úrovni 896,53 mil. bez DPH. Ponúknutá cena tak tvorí len 37,7 percent z očakávanej sumy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nikto nič nekomentuje

„Cena nášho združenia je výsledkom spoločnej práce na technických a projektových riešeniach. Skanska a Strabag sú dve fundované spoločnosti s dlhoročnými skúsenosťami v tunelových stavbách", zareagovala všeobecnou odpoveďou na otázku o cenách generálna riaditeľka spoločnosti Skanska SK Magdaléna Dobišová.

S približne o 44. mil vyššou ponukou ako Skanska a Strabag vyrukovalo do súťaže združenie firiem Doprastav a Metrostav. Ani jeho predstavitelia nechceli nič komentovať a nešpekulovali ani nad tým, či by sa v prípade víťazstva Skanskej odvolali.

„Až po oficiálnom vyhodnotení súťaže,“ zareagoval generálny riaditeľ Doprastavu Juraj Androvič.

Už tradične sa k otváraniu ponúk počas trvania súťaže nevyjadrujú ani zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).

SkryťVypnúť reklamu

Marže vraj idú na minimum

Tretiu najnižšiu cenu vo výške 409,8 mil. eur ponúklo taliansko-slovenské združenie Impregilo S.p.A. a Dúha. Ďalšia taliansko-slovenská skupina INC S.p.A. - HANT BA DS chce diaľnicu postaviť za 462,23 mil. eur a rakúsko-nemecko-slovenské združenie Alpine Bau, Hochtief AG a Váhostav - SK za 474,5 mil. eur bez DPH. Priemerná cena ponúk tak predstavuje sumu 413,53 mil. eur.

Tunel Višňové je už šiesty diaľničný úsek, pri ktorom priniesla súťaž štátu prekvapujúce nízke ceny. Niektorí odborníci hovoria, že isté zľavy v poslednom období môžu súvisieť so zmenou obstarávania. Po novom totiž stavbár nielen stavia, ale si diaľnicu aj projektuje a sám určuje technológie, aké použije. Navyše sa oproti minulosti dramaticky zmenila i situácia na trhu.

SkryťVypnúť reklamu

„Je oveľa väčší dopyt ako ponuka zákaziek. Firmy chcú prežiť, a tak idú marže až na minimum,“ tvrdí Ľubomír Palčák, riaditeľ Výskumného ústavu dopravného.

Napriek všetkému minister dopravy Ján Počiatek už avizoval, že pre veľké odskoky cien v tendroch a odhadoch štátu si posvieti na štátne expertízy.

Netreba podceňovať ani dozor

Na ďalšie úskalie pri realizácii stavby upozorňuje Martin Bakoš, riaditeľ dozornej firmy Amberg Engineering Slovakia. Štát podľa neho pri výbere kontrolóra myslí iba na jeho cenu a málo sa pozerá na odbornosť, či na počty ľudí, ktorých na kontroly na stavbách ponúka.

„Vrcholom je tender o dozor na tunel Višňové. Napriek tomu, že ide o 7,5 kilometrový tunel, obstarávateľ nevyžaduje od uchádzača dostatočné skúsenosti s tunelom,“ povedal pre denník SME Bakoš, ktorý sa chce tiež do súťaže o dozor prihlásiť a obrátil sa na NDS, aby podmienky opravila.

„Ak vyhrá veľmi lacný dozor, môže sa stať, že stavbu neustráži a stavbár si napríklad ľahšie presadí dodatky,“ dvíha varovný prst.

NDS vyhlásila verejnú súťaž na stavbu diaľnice popod Strečno ešte koncom minulého roka. Práce sú plánované na päť a pol roka. Vzhľadom na následné vyhodnocovanie ponúk môže byť diaľnica hotová najskôr v roku 2018. Uzavretie tendra a začatie prác závisí od ďalšieho priebehu verejného obstarávania. Pre plánovanú dĺžku prác môže byť diaľnica financovaná z európskych peňazí až v ďalšom programovom období 2014 až 2020. Dovtedy by výstavba mohla byť financovaná zo štátneho rozpočtu a z prípadného úveru od Európskej investičnej banky.

Ďialničné úseky v Turci

Višňová – Dubná Skala

Začiatok výstavby: pravdepodobne 2012

Dĺžka: 13,5 km

Stav: stavbári už predložili svoje ponuky, najnižšia cena je 383,3 mil. €

Dostavba: 2018 – optimistický predpoklad

Dubná Skala – Turany

Dĺžka: 16,5 km

Stav: už ho stavia Váhostav

Cena: 137,7 mil. €

Dostavba: 2014

Turany – Hubová

Začiatok výstavby: 2012 – len predpoklad

Dĺžka: 16,5 km

Stav: úsek sa stále nepozdáva Bruselu, tender na zhotoviteľa ešte nebol vyhlásený

Predpokladaná cena: 698 mil. €

Dostavba: 2016 – len predpoklad

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  2. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  3. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  4. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  6. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  7. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  8. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  1. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  3. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni
  4. Obnovná ťažba v Chotinke prebieha v súlade so zákonom
  5. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  6. Dizajn nového muralu v Košiciach nájdeš aj na oblečení.
  7. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 9 781
  2. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 9 049
  3. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 8 384
  4. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 7 471
  5. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 7 125
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 5 920
  7. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 4 413
  8. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 2 954
  1. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  2. Ján Škerko: Čo si myslia liberáli, má človek dušu?
  3. Pavol Burda: Lepší Matovič v hrsti, ako Fico na streche (ruského tanku)
  4. Tomáš Susko: Kritické myslenie v krajine lovcov hoaxov: Svätá inkvizícia faktov!
  5. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XLVI.
  6. Martin Fronk: Dáždnik svätého Petra: Ako Novohrad očaril klasika maďarskej literatúry
  7. Irena Šimuneková: Tlstá
  8. Aleksander Prętnicki: Geometria straty
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 19 202
  2. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 578
  3. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 11 993
  4. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 11 807
  5. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 082
  6. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 527
  7. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 8 558
  8. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 765
  1. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  2. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  3. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  4. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  5. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  6. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  7. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
  8. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Do cieľa dobehla Liliana Hausnerová s úsmevom na tvári.

Bežkyňa z Turca si plní sny.


Ranná zmena prerušila výrobu na hodinu a zhromaždila sa na dvore závodu.

Obuvníci z Ecco ešte neskončili.


3
Tráva prerástla už aj lavičku.

Nespokojnosť rastie spolu s výškou trávy.


1
Ilustračné foto.

Šelmu už od rána monitoruje vojsko.


  1. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  2. Ján Škerko: Čo si myslia liberáli, má človek dušu?
  3. Pavol Burda: Lepší Matovič v hrsti, ako Fico na streche (ruského tanku)
  4. Tomáš Susko: Kritické myslenie v krajine lovcov hoaxov: Svätá inkvizícia faktov!
  5. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XLVI.
  6. Martin Fronk: Dáždnik svätého Petra: Ako Novohrad očaril klasika maďarskej literatúry
  7. Irena Šimuneková: Tlstá
  8. Aleksander Prętnicki: Geometria straty
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 19 202
  2. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 578
  3. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 11 993
  4. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 11 807
  5. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 082
  6. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 527
  7. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 8 558
  8. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 765
  1. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  2. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  3. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  4. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  5. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  6. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  7. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
  8. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.

Už ste čítali?