Termín sa predĺžil, cena tunela však rapídne klesla

Úsek D1 popod Strečno chcú Skanska a Strabag naprojektovať a postaviť približne o 60 percent lacnejšie, ako predpokladal štát. Diaľnica však môže byť hotová najskôr v roku 2018.

Ďalším termínom na ukončenie prác tunela Višňové - Dubná Skala je rok 2018.Ďalším termínom na ukončenie prác tunela Višňové - Dubná Skala je rok 2018. (Zdroj: ROMAN BREZNIAK)

BRATISLAVA. Päť skupín uchádzačov predložilo ponuky v tendri na výstavbu takmer 13,5-kilometrovej diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala. Diaľnicu so stavebne náročným 7,5-kilometrovým tunelom Višňové pri Žiline chcú najlacnejšie naprojektovať a postaviť spoločnosti Skanska a Strabag. Ponúkli sumu 338,29 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Štát predpokladal, že náklady sa budú pohybovať na úrovni 896,53 mil. bez DPH. Ponúknutá cena tak tvorí len 37,7 percent z očakávanej sumy.

Nikto nič nekomentuje

„Cena nášho združenia je výsledkom spoločnej práce na technických a projektových riešeniach. Skanska a Strabag sú dve fundované spoločnosti s dlhoročnými skúsenosťami v tunelových stavbách", zareagovala všeobecnou odpoveďou na otázku o cenách generálna riaditeľka spoločnosti Skanska SK Magdaléna Dobišová.

S približne o 44. mil vyššou ponukou ako Skanska a Strabag vyrukovalo do súťaže združenie firiem Doprastav a Metrostav. Ani jeho predstavitelia nechceli nič komentovať a nešpekulovali ani nad tým, či by sa v prípade víťazstva Skanskej odvolali.

„Až po oficiálnom vyhodnotení súťaže,“ zareagoval generálny riaditeľ Doprastavu Juraj Androvič.

Už tradične sa k otváraniu ponúk počas trvania súťaže nevyjadrujú ani zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).

Marže vraj idú na minimum

Tretiu najnižšiu cenu vo výške 409,8 mil. eur ponúklo taliansko-slovenské združenie Impregilo S.p.A. a Dúha. Ďalšia taliansko-slovenská skupina INC S.p.A. - HANT BA DS chce diaľnicu postaviť za 462,23 mil. eur a rakúsko-nemecko-slovenské združenie Alpine Bau, Hochtief AG a Váhostav - SK za 474,5 mil. eur bez DPH. Priemerná cena ponúk tak predstavuje sumu 413,53 mil. eur.

Tunel Višňové je už šiesty diaľničný úsek, pri ktorom priniesla súťaž štátu prekvapujúce nízke ceny. Niektorí odborníci hovoria, že isté zľavy v poslednom období môžu súvisieť so zmenou obstarávania. Po novom totiž stavbár nielen stavia, ale si diaľnicu aj projektuje a sám určuje technológie, aké použije. Navyše sa oproti minulosti dramaticky zmenila i situácia na trhu.

„Je oveľa väčší dopyt ako ponuka zákaziek. Firmy chcú prežiť, a tak idú marže až na minimum,“ tvrdí Ľubomír Palčák, riaditeľ Výskumného ústavu dopravného.

Napriek všetkému minister dopravy Ján Počiatek už avizoval, že pre veľké odskoky cien v tendroch a odhadoch štátu si posvieti na štátne expertízy.

Netreba podceňovať ani dozor

Na ďalšie úskalie pri realizácii stavby upozorňuje Martin Bakoš, riaditeľ dozornej firmy Amberg Engineering Slovakia. Štát podľa neho pri výbere kontrolóra myslí iba na jeho cenu a málo sa pozerá na odbornosť, či na počty ľudí, ktorých na kontroly na stavbách ponúka.

„Vrcholom je tender o dozor na tunel Višňové. Napriek tomu, že ide o 7,5 kilometrový tunel, obstarávateľ nevyžaduje od uchádzača dostatočné skúsenosti s tunelom,“ povedal pre denník SME Bakoš, ktorý sa chce tiež do súťaže o dozor prihlásiť a obrátil sa na NDS, aby podmienky opravila.

„Ak vyhrá veľmi lacný dozor, môže sa stať, že stavbu neustráži a stavbár si napríklad ľahšie presadí dodatky,“ dvíha varovný prst.

NDS vyhlásila verejnú súťaž na stavbu diaľnice popod Strečno ešte koncom minulého roka. Práce sú plánované na päť a pol roka. Vzhľadom na následné vyhodnocovanie ponúk môže byť diaľnica hotová najskôr v roku 2018. Uzavretie tendra a začatie prác závisí od ďalšieho priebehu verejného obstarávania. Pre plánovanú dĺžku prác môže byť diaľnica financovaná z európskych peňazí až v ďalšom programovom období 2014 až 2020. Dovtedy by výstavba mohla byť financovaná zo štátneho rozpočtu a z prípadného úveru od Európskej investičnej banky.

ico

Ďialničné úseky v Turci

Višňová – Dubná Skala

Začiatok výstavby: pravdepodobne 2012

Dĺžka: 13,5 km

Stav: stavbári už predložili svoje ponuky, najnižšia cena je 383,3 mil. €

Dostavba: 2018 – optimistický predpoklad

Dubná Skala – Turany

Dĺžka: 16,5 km

Stav: už ho stavia Váhostav

Cena: 137,7 mil. €

Dostavba: 2014

Turany – Hubová

Začiatok výstavby: 2012 – len predpoklad

Dĺžka: 16,5 km

Stav: úsek sa stále nepozdáva Bruselu, tender na zhotoviteľa ešte nebol vyhlásený

Predpokladaná cena: 698 mil. €

Dostavba: 2016 – len predpoklad

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 700
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 555
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 706
  5. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 10 032
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 991
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 704
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 441
  1. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  2. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  3. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  4. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  5. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  6. Martin Pánik: Sú premnožené
  7. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  8. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 372
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 470
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 347
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 027
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 344
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 337
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 820
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 416
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  2. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  3. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  4. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  5. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  6. Martin Pánik: Sú premnožené
  7. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  8. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 372
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 470
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 347
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 027
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 344
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 337
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 820
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 416
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?