Štvrtok, 13. máj, 2021 | Meniny má ServácKrížovkyKrížovky

Termín sa predĺžil, cena tunela však rapídne klesla

Úsek D1 popod Strečno chcú Skanska a Strabag naprojektovať a postaviť približne o 60 percent lacnejšie, ako predpokladal štát. Diaľnica však môže byť hotová najskôr v roku 2018.

Ďalším termínom na ukončenie prác tunela Višňové - Dubná Skala je rok 2018.Ďalším termínom na ukončenie prác tunela Višňové - Dubná Skala je rok 2018. (Zdroj: ROMAN BREZNIAK)

BRATISLAVA. Päť skupín uchádzačov predložilo ponuky v tendri na výstavbu takmer 13,5-kilometrovej diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala. Diaľnicu so stavebne náročným 7,5-kilometrovým tunelom Višňové pri Žiline chcú najlacnejšie naprojektovať a postaviť spoločnosti Skanska a Strabag. Ponúkli sumu 338,29 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Štát predpokladal, že náklady sa budú pohybovať na úrovni 896,53 mil. bez DPH. Ponúknutá cena tak tvorí len 37,7 percent z očakávanej sumy.

Nikto nič nekomentuje

„Cena nášho združenia je výsledkom spoločnej práce na technických a projektových riešeniach. Skanska a Strabag sú dve fundované spoločnosti s dlhoročnými skúsenosťami v tunelových stavbách", zareagovala všeobecnou odpoveďou na otázku o cenách generálna riaditeľka spoločnosti Skanska SK Magdaléna Dobišová.

S približne o 44. mil vyššou ponukou ako Skanska a Strabag vyrukovalo do súťaže združenie firiem Doprastav a Metrostav. Ani jeho predstavitelia nechceli nič komentovať a nešpekulovali ani nad tým, či by sa v prípade víťazstva Skanskej odvolali.

„Až po oficiálnom vyhodnotení súťaže,“ zareagoval generálny riaditeľ Doprastavu Juraj Androvič.

Už tradične sa k otváraniu ponúk počas trvania súťaže nevyjadrujú ani zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).

Marže vraj idú na minimum

Tretiu najnižšiu cenu vo výške 409,8 mil. eur ponúklo taliansko-slovenské združenie Impregilo S.p.A. a Dúha. Ďalšia taliansko-slovenská skupina INC S.p.A. - HANT BA DS chce diaľnicu postaviť za 462,23 mil. eur a rakúsko-nemecko-slovenské združenie Alpine Bau, Hochtief AG a Váhostav - SK za 474,5 mil. eur bez DPH. Priemerná cena ponúk tak predstavuje sumu 413,53 mil. eur.

Tunel Višňové je už šiesty diaľničný úsek, pri ktorom priniesla súťaž štátu prekvapujúce nízke ceny. Niektorí odborníci hovoria, že isté zľavy v poslednom období môžu súvisieť so zmenou obstarávania. Po novom totiž stavbár nielen stavia, ale si diaľnicu aj projektuje a sám určuje technológie, aké použije. Navyše sa oproti minulosti dramaticky zmenila i situácia na trhu.

„Je oveľa väčší dopyt ako ponuka zákaziek. Firmy chcú prežiť, a tak idú marže až na minimum,“ tvrdí Ľubomír Palčák, riaditeľ Výskumného ústavu dopravného.

Napriek všetkému minister dopravy Ján Počiatek už avizoval, že pre veľké odskoky cien v tendroch a odhadoch štátu si posvieti na štátne expertízy.

Netreba podceňovať ani dozor

Na ďalšie úskalie pri realizácii stavby upozorňuje Martin Bakoš, riaditeľ dozornej firmy Amberg Engineering Slovakia. Štát podľa neho pri výbere kontrolóra myslí iba na jeho cenu a málo sa pozerá na odbornosť, či na počty ľudí, ktorých na kontroly na stavbách ponúka.

„Vrcholom je tender o dozor na tunel Višňové. Napriek tomu, že ide o 7,5 kilometrový tunel, obstarávateľ nevyžaduje od uchádzača dostatočné skúsenosti s tunelom,“ povedal pre denník SME Bakoš, ktorý sa chce tiež do súťaže o dozor prihlásiť a obrátil sa na NDS, aby podmienky opravila.

„Ak vyhrá veľmi lacný dozor, môže sa stať, že stavbu neustráži a stavbár si napríklad ľahšie presadí dodatky,“ dvíha varovný prst.

NDS vyhlásila verejnú súťaž na stavbu diaľnice popod Strečno ešte koncom minulého roka. Práce sú plánované na päť a pol roka. Vzhľadom na následné vyhodnocovanie ponúk môže byť diaľnica hotová najskôr v roku 2018. Uzavretie tendra a začatie prác závisí od ďalšieho priebehu verejného obstarávania. Pre plánovanú dĺžku prác môže byť diaľnica financovaná z európskych peňazí až v ďalšom programovom období 2014 až 2020. Dovtedy by výstavba mohla byť financovaná zo štátneho rozpočtu a z prípadného úveru od Európskej investičnej banky.

ico

Ďialničné úseky v Turci

Višňová – Dubná Skala

Začiatok výstavby: pravdepodobne 2012

Dĺžka: 13,5 km

Stav: stavbári už predložili svoje ponuky, najnižšia cena je 383,3 mil. €

Dostavba: 2018 – optimistický predpoklad

Dubná Skala – Turany

Dĺžka: 16,5 km

Stav: už ho stavia Váhostav

Cena: 137,7 mil. €

Dostavba: 2014

Turany – Hubová

Začiatok výstavby: 2012 – len predpoklad

Dĺžka: 16,5 km

Stav: úsek sa stále nepozdáva Bruselu, tender na zhotoviteľa ešte nebol vyhlásený

Predpokladaná cena: 698 mil. €

Dostavba: 2016 – len predpoklad

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  3. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  4. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  5. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  6. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  7. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  8. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  10. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  1. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur
  2. Ďalšie mesto s rýchlou a kvalitnou donáškou!
  3. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  4. Union má novinku – Očný balík v hodnote 100 eur pre každého
  5. Čerstvá dvojnásobná mamička porovnáva pôrod v Nemecku
  6. Tretia generácia očných špecialistov prichádza do Košíc
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  8. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  9. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov
  10. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 15 292
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 12 135
  3. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 11 027
  4. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 9 547
  5. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 8 942
  6. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné 8 189
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 6 624
  8. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 434
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 5 855
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 5 248
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Ilustračná foto.

V prípade hladkého priebehu pravidelnej údržby elektroenergetických zariadení je možné, že sa dotknutí obyvatelia dočkajú obnovenia dodávky elektrického prúdu skôr, ako informujú energetici.

2 h
Tomáš Nauš si na svojom staršom spoluhráčovi cenil otvorenosť.

Do šatne prichádzal obranca Ján Tabaček ako prvý a svoju prácu vždy odrobil na sto percent.

4 h

Ponuku môžete využiť aj vtedy, ak v súčasnosti máte aktívne predplatné - nové predplatné vám začne platiť automaticky po skončení vášho súčasného.

23. apr
Takáto spúšť ostala na Priehradnej ulici v Priekope.

Do veľkokapacitných kontajnerov môžu ľudia vyhadzovať objemný odpad, akým je napríklad plastový či čalúnený nábytok, staré koberce, matrace, umývadlá či WC misy. Zvyšok je možné vyviezť na zberný dvor .

6 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Dvaja malí chlapci zrazení na priechode pre chodcov, 14-ročný nevodič za volantom a prirýchly mladík zamestnali policajtov aj záchranárov.

14 h

Možno vás prekvapí, kde vznikol príbeh úspešnej La Donuterie.

12. máj

Tradičný zvyk stavania májov zachovávajú aj v Liptovských Sliačoch. Slobodní mládenci ich postavili sedemnásť. Niektorí si pritom odniesli neželaný darček.

12. máj

Uzávierka potrvá niekoľko dní. Známa je už obchádzková trasa.

9 h

Už ste čítali?