BRATISLAVA. Päť skupín uchádzačov predložilo ponuky v tendri na výstavbu takmer 13,5-kilometrovej diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala. Diaľnicu so stavebne náročným 7,5-kilometrovým tunelom Višňové pri Žiline chcú najlacnejšie naprojektovať a postaviť spoločnosti Skanska a Strabag. Ponúkli sumu 338,29 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Štát predpokladal, že náklady sa budú pohybovať na úrovni 896,53 mil. bez DPH. Ponúknutá cena tak tvorí len 37,7 percent z očakávanej sumy.
Nikto nič nekomentuje
„Cena nášho združenia je výsledkom spoločnej práce na technických a projektových riešeniach. Skanska a Strabag sú dve fundované spoločnosti s dlhoročnými skúsenosťami v tunelových stavbách", zareagovala všeobecnou odpoveďou na otázku o cenách generálna riaditeľka spoločnosti Skanska SK Magdaléna Dobišová.
S približne o 44. mil vyššou ponukou ako Skanska a Strabag vyrukovalo do súťaže združenie firiem Doprastav a Metrostav. Ani jeho predstavitelia nechceli nič komentovať a nešpekulovali ani nad tým, či by sa v prípade víťazstva Skanskej odvolali.
„Až po oficiálnom vyhodnotení súťaže,“ zareagoval generálny riaditeľ Doprastavu Juraj Androvič.
Už tradične sa k otváraniu ponúk počas trvania súťaže nevyjadrujú ani zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).
Marže vraj idú na minimum
Tretiu najnižšiu cenu vo výške 409,8 mil. eur ponúklo taliansko-slovenské združenie Impregilo S.p.A. a Dúha. Ďalšia taliansko-slovenská skupina INC S.p.A. - HANT BA DS chce diaľnicu postaviť za 462,23 mil. eur a rakúsko-nemecko-slovenské združenie Alpine Bau, Hochtief AG a Váhostav - SK za 474,5 mil. eur bez DPH. Priemerná cena ponúk tak predstavuje sumu 413,53 mil. eur.
Tunel Višňové je už šiesty diaľničný úsek, pri ktorom priniesla súťaž štátu prekvapujúce nízke ceny. Niektorí odborníci hovoria, že isté zľavy v poslednom období môžu súvisieť so zmenou obstarávania. Po novom totiž stavbár nielen stavia, ale si diaľnicu aj projektuje a sám určuje technológie, aké použije. Navyše sa oproti minulosti dramaticky zmenila i situácia na trhu.
„Je oveľa väčší dopyt ako ponuka zákaziek. Firmy chcú prežiť, a tak idú marže až na minimum,“ tvrdí Ľubomír Palčák, riaditeľ Výskumného ústavu dopravného.
Napriek všetkému minister dopravy Ján Počiatek už avizoval, že pre veľké odskoky cien v tendroch a odhadoch štátu si posvieti na štátne expertízy.
Netreba podceňovať ani dozor
Na ďalšie úskalie pri realizácii stavby upozorňuje Martin Bakoš, riaditeľ dozornej firmy Amberg Engineering Slovakia. Štát podľa neho pri výbere kontrolóra myslí iba na jeho cenu a málo sa pozerá na odbornosť, či na počty ľudí, ktorých na kontroly na stavbách ponúka.
„Vrcholom je tender o dozor na tunel Višňové. Napriek tomu, že ide o 7,5 kilometrový tunel, obstarávateľ nevyžaduje od uchádzača dostatočné skúsenosti s tunelom,“ povedal pre denník SME Bakoš, ktorý sa chce tiež do súťaže o dozor prihlásiť a obrátil sa na NDS, aby podmienky opravila.
„Ak vyhrá veľmi lacný dozor, môže sa stať, že stavbu neustráži a stavbár si napríklad ľahšie presadí dodatky,“ dvíha varovný prst.
NDS vyhlásila verejnú súťaž na stavbu diaľnice popod Strečno ešte koncom minulého roka. Práce sú plánované na päť a pol roka. Vzhľadom na následné vyhodnocovanie ponúk môže byť diaľnica hotová najskôr v roku 2018. Uzavretie tendra a začatie prác závisí od ďalšieho priebehu verejného obstarávania. Pre plánovanú dĺžku prác môže byť diaľnica financovaná z európskych peňazí až v ďalšom programovom období 2014 až 2020. Dovtedy by výstavba mohla byť financovaná zo štátneho rozpočtu a z prípadného úveru od Európskej investičnej banky.
Ďialničné úseky v Turci
Višňová – Dubná Skala
Začiatok výstavby: pravdepodobne 2012
Dĺžka: 13,5 km
Stav: stavbári už predložili svoje ponuky, najnižšia cena je 383,3 mil. €
Dostavba: 2018 – optimistický predpoklad
Dubná Skala – Turany
Dĺžka: 16,5 km
Stav: už ho stavia Váhostav
Cena: 137,7 mil. €
Dostavba: 2014
Turany – Hubová
Začiatok výstavby: 2012 – len predpoklad
Dĺžka: 16,5 km
Stav: úsek sa stále nepozdáva Bruselu, tender na zhotoviteľa ešte nebol vyhlásený
Predpokladaná cena: 698 mil. €
Dostavba: 2016 – len predpoklad