MARTIN. Podľa krajskej samosprávy za miliónové straty, ktoré musí každoročne doplácať autobusovým dopravcom, môže najmä pokračujúci úbytok cestujúcich, menej študentov na stredných školách, rastúce platy šoférov, drahšia nafta, ale aj inflácia a vyššie miestne dane.
„Nezvýšenie cestovného by preto znamenalo, že niektoré spoje by museli obmedziť alebo zrušiť,“ uviedol riaditeľ Úradu Žilinského samosprávneho kraja Pavol Holeštiak.
Niektorým výhody ostali, iným ich vzali
Zľavy pre žiakov ZŠ či stredoškolákov sa meniť nebudú, naopak, deti do šesť rokov budú cestovať ešte lacnejšie. „Kraj zároveň ruší zľavnené cestovné pre určité privilegované skupiny, akými boli ministerskí úradníci alebo členovia orgánov dopravných spoločností,“ dodal Holeštiak.
Počet cestujúcich klesá
Straty, ktoré kraj musí zo zákona SAD-kám uhrádzať, stúpli za šesť rokov viac ako dvojnásobne, keď v roku 2005 dosiahli 6,6 milióna a v roku 2011 až 13,3 milióna eur. Za narastajúce straty môže najmä každoročný úbytok cestujúcich. Kým v roku 2005 prepravili SAD Žilina a SAD Liorbus Liptovský Mikuláš spolu 48 miliónov ľudí, v roku 2011 to bolo len necelých 34 miliónov.
„Každoročne sa v každom autobuse zníži počet obsadených miest priemerne o dve sedadlá. Klesá aj demografická krivka a tým pádom sa každoročne znižuje počet stredoškolákov, čo takisto má negatívny dopad na počet cestujúcich v prímestskej autobusovej doprave. Samostatnou kategóriou je motorizácia. Kým v roku 2005 bol počet evidovaných vozidiel v našom kraji 125-tisíc, v minulom roku to bolo vyše 198-tisíc osobných automobilov,“ povedal Holeštiak.
Úbytok cestujúcich sa nepodarilo zastaviť ani nákupom nových klimatizovaných autobusov či zavedením zľavových kariet.
„V minulosti sme pristúpili aj k výrazným zľavám pri cestovaní s dopravnou kartou, zjednodušili sme to, urýchlili sme nastupovanie a vystupovanie, no ani toto nezastavilo úbytok cestujúcich,“ povedal Holeštiak.
Zmena sa týka všetkých
Žilinský kraj naposledy zvyšoval cestovné v prímestskej autobusovej doprave vlani v auguste. Bežné i zľavnené cestovné platené v hotovosti sa vtedy zvýšilo o päť až 10 centov v závislosti od tarifného pásma, pričom používanie dopravnej karty znížilo cenu lístka o sedem centov. Od augusta 2012 má byť cestovné drahšie o ďalších v priemere päť až 15 centov. Napríklad v tarifnom pásme od päť do sedem kilometrov zaplatia cestujúci v hotovosti o päť a cez dopravnú kartu o sedem centov viac, pri precestovaní ôsmich až desiatich kilometrov bude stáť obyčajný lístok v hotovosti o 15 a cez dopravnú kartu o sedem centov viac. Novinkou má byť jednotné cestovné pre deti do šesť rokov. Odhliadnuc od toho, či ich rodič vezie v kočíku alebo nie, po novom zaplatia päť centov za každých začatých 25 kilometrov.
Ako to vlastne dopadne na cestujúcich?
Cenu cestovného v prímestskej doprave určuje objednávateľ služieb, v Turci Žilinský samosprávny kraj. Najviac cestujúcich v prímestskej doprave je prepravených v pásmach od 5 do 7 km (780 000 cestujúcich za rok 2011). Cestujúci, ktorý napríklad pravidelne dochádza z Martina do Valče (13 km), v hotovosti namiesto doterajších 90 centov po novom zaplatí 1 euro. Ak vlastní dopravnú kartu, priplatí si 9 centov a teda namiesto 83 centov, z peňaženky vytiahne 92. To znamená, že pri najvyšších nákladoch, bez čerpania možnosti zľavy používaním dopravnej karty a bezhotovostného styku, sa zvýšia mesačné náklady na cestovanie z Valče do Martina a späť o 4 eurá. Ak bude dospelá osoba platiť cestovné dopravnou kartou, tak za mesiac zaplatí o 3,60 eur viac ako doteraz.
Cestovné sa menilo aj v martinskej MHD
Zmeny v cestovnom nastali aj v mestskej hromadnej doprave (MHD), ktorú pre svojich obyvateľov zabezpečujú mestá. Martin si túto službu objednáva v SAD Žilina.
„Objednávateľ určuje aj to, koľko autobusov a ako často budú jazdiť, schvaľuje cestovný poriadok a v rámci svojej sociálnej politiky tiež určuje, kto bude jazdiť za zľavnené cestovné alebo úplne bezplatne,“ informovala hovorkyňa SAD Žilina Ivana Strelcová.
Rozdiel medzi skutočnými nákladmi na cestovné a cenou cestovného lístka dopláca mesto sadke.
Cena cestovného lístka v martinskej MHD sa rovnako ako v prímestskej doprave menila od 1. augusta. Zmena sa však netýkajú držiteľov mestských kariet, ktorých jedna cesta aj teraz vyjde 49 centov. Základné cestovné sa teda pri platbe v hotovosti zvyšuje zo 60 centov na 70 centov. Ak vlastníte dopravnú kartu, ktorú vydáva SAD Žilina, od augusta si tak priplácate 11 centov, teda zo 49 na 60. Vyššie cestovné zaplatia aj držitelia rôznych zliav.
SITA, ANDREA DUDRÁKOVÁ
Autor: ANDREA DUDRÁKOVÁ