Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Prečo platíme za cestovanie viac

Cestovanie prímestskými autobusmi v Žilinskom kraji je po roku opäť drahšie. Od augusta platia cestujúci priemerne o 5 až 15 centov viac.

AJ mestská hromadná doprava v Martine zdražela.AJ mestská hromadná doprava v Martine zdražela. (Zdroj: Roman Kopka)

MARTIN. Podľa krajskej samosprávy za miliónové straty, ktoré musí každoročne doplácať autobusovým dopravcom, môže najmä pokračujúci úbytok cestujúcich, menej študentov na stredných školách, rastúce platy šoférov, drahšia nafta, ale aj inflácia a vyššie miestne dane.

„Nezvýšenie cestovného by preto znamenalo, že niektoré spoje by museli obmedziť alebo zrušiť,“ uviedol riaditeľ Úradu Žilinského samosprávneho kraja Pavol Holeštiak.

Niektorým výhody ostali, iným ich vzali

Zľavy pre žiakov ZŠ či stredoškolákov sa meniť nebudú, naopak, deti do šesť rokov budú cestovať ešte lacnejšie. „Kraj zároveň ruší zľavnené cestovné pre určité privilegované skupiny, akými boli ministerskí úradníci alebo členovia orgánov dopravných spoločností,“ dodal Holeštiak.

Skryť Vypnúť reklamu

Počet cestujúcich klesá

Straty, ktoré kraj musí zo zákona SAD-kám uhrádzať, stúpli za šesť rokov viac ako dvojnásobne, keď v roku 2005 dosiahli 6,6 milióna a v roku 2011 až 13,3 milióna eur. Za narastajúce straty môže najmä každoročný úbytok cestujúcich. Kým v roku 2005 prepravili SAD Žilina a SAD Liorbus Liptovský Mikuláš spolu 48 miliónov ľudí, v roku 2011 to bolo len necelých 34 miliónov.

„Každoročne sa v každom autobuse zníži počet obsadených miest priemerne o dve sedadlá. Klesá aj demografická krivka a tým pádom sa každoročne znižuje počet stredoškolákov, čo takisto má negatívny dopad na počet cestujúcich v prímestskej autobusovej doprave. Samostatnou kategóriou je motorizácia. Kým v roku 2005 bol počet evidovaných vozidiel v našom kraji 125-tisíc, v minulom roku to bolo vyše 198-tisíc osobných automobilov,“ povedal Holeštiak.

Skryť Vypnúť reklamu

Úbytok cestujúcich sa nepodarilo zastaviť ani nákupom nových klimatizovaných autobusov či zavedením zľavových kariet.

„V minulosti sme pristúpili aj k výrazným zľavám pri cestovaní s dopravnou kartou, zjednodušili sme to, urýchlili sme nastupovanie a vystupovanie, no ani toto nezastavilo úbytok cestujúcich,“ povedal Holeštiak.

Zmena sa týka všetkých

Žilinský kraj naposledy zvyšoval cestovné v prímestskej autobusovej doprave vlani v auguste. Bežné i zľavnené cestovné platené v hotovosti sa vtedy zvýšilo o päť až 10 centov v závislosti od tarifného pásma, pričom používanie dopravnej karty znížilo cenu lístka o sedem centov. Od augusta 2012 má byť cestovné drahšie o ďalších v priemere päť až 15 centov. Napríklad v tarifnom pásme od päť do sedem kilometrov zaplatia cestujúci v hotovosti o päť a cez dopravnú kartu o sedem centov viac, pri precestovaní ôsmich až desiatich kilometrov bude stáť obyčajný lístok v hotovosti o 15 a cez dopravnú kartu o sedem centov viac. Novinkou má byť jednotné cestovné pre deti do šesť rokov. Odhliadnuc od toho, či ich rodič vezie v kočíku alebo nie, po novom zaplatia päť centov za každých začatých 25 kilometrov.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako to vlastne dopadne na cestujúcich?

Cenu cestovného v prímestskej doprave určuje objednávateľ služieb, v Turci Žilinský samosprávny kraj. Najviac cestujúcich v prímestskej doprave je prepravených v pásmach od 5 do 7 km (780 000 cestujúcich za rok 2011). Cestujúci, ktorý napríklad pravidelne dochádza z Martina do Valče (13 km), v hotovosti namiesto doterajších 90 centov po novom zaplatí 1 euro. Ak vlastní dopravnú kartu, priplatí si 9 centov a teda namiesto 83 centov, z peňaženky vytiahne 92. To znamená, že pri najvyšších nákladoch, bez čerpania možnosti zľavy používaním dopravnej karty a bezhotovostného styku, sa zvýšia mesačné náklady na cestovanie z Valče do Martina a späť o 4 eurá. Ak bude dospelá osoba platiť cestovné dopravnou kartou, tak za mesiac zaplatí o 3,60 eur viac ako doteraz.

Cestovné sa menilo aj v martinskej MHD

Zmeny v cestovnom nastali aj v mestskej hromadnej doprave (MHD), ktorú pre svojich obyvateľov zabezpečujú mestá. Martin si túto službu objednáva v SAD Žilina.

„Objednávateľ určuje aj to, koľko autobusov a ako často budú jazdiť, schvaľuje cestovný poriadok a v rámci svojej sociálnej politiky tiež určuje, kto bude jazdiť za zľavnené cestovné alebo úplne bezplatne,“ informovala hovorkyňa SAD Žilina Ivana Strelcová.

Rozdiel medzi skutočnými nákladmi na cestovné a cenou cestovného lístka dopláca mesto sadke.

Cena cestovného lístka v martinskej MHD sa rovnako ako v prímestskej doprave menila od 1. augusta. Zmena sa však netýkajú držiteľov mestských kariet, ktorých jedna cesta aj teraz vyjde 49 centov. Základné cestovné sa teda pri platbe v hotovosti zvyšuje zo 60 centov na 70 centov. Ak vlastníte dopravnú kartu, ktorú vydáva SAD Žilina, od augusta si tak priplácate 11 centov, teda zo 49 na 60. Vyššie cestovné zaplatia aj držitelia rôznych zliav.

SITA, ANDREA DUDRÁKOVÁ

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 37 908
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 36 433
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 976
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 251
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 971
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 8 410
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 310
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 922
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 699
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 594
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Vo Vrútkach ľudia môžu prichádzať na testovanie bez nutnosti objednávania sa vopred.

Do dvanástej hodiny stihli otestovať 715 ľudí.

33m
V Žabokrekoch sa na testy aktuálne nečaká.

Zatiaľ otestovali 275 ľudí. Do dediny sa chodia otestovať aj Martinčania.

2 h
V Martinskej časti Kolónia Hviezda sa testuje v pristavenom autobuse.

Skríningové testovanie ide v päťdesiatdvatisícovom Martine bez ťažkostí. Na odberových miestach na Ľadovni, v Košútoch či na Kolónii Hviezda sa dopoludnia netvorili žiadne veľké rady. Výrazne k tomu napomohol aj objednávací systém.

3 h
Na Lipovci funguje elektronický objednávací systém, no berú aj neobjednaných záujemcov o testovanie.

Doobeda otestovali približne 120 ľudí. Pozitívny nebol nikto.

3 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V druhom kole malo pozitívne testy 1,02 percenta testovaných. Na Borovej ulici však číslo vyskočilo na 6,45 percenta.

22. jan

Prednostka neodpísala, rezort vnútra poslal len všeobecné stanovisko.

20 h

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Policajti začnú novú technológiu využívať od soboty.

19 h

Už ste čítali?