Streda, 29. marec, 2023 | Meniny má Miroslav

Prečo platíme za cestovanie viac

Cestovanie prímestskými autobusmi v Žilinskom kraji je po roku opäť drahšie. Od augusta platia cestujúci priemerne o 5 až 15 centov viac.

AJ mestská hromadná doprava v Martine zdražela.AJ mestská hromadná doprava v Martine zdražela. (Zdroj: Roman Kopka)

MARTIN. Podľa krajskej samosprávy za miliónové straty, ktoré musí každoročne doplácať autobusovým dopravcom, môže najmä pokračujúci úbytok cestujúcich, menej študentov na stredných školách, rastúce platy šoférov, drahšia nafta, ale aj inflácia a vyššie miestne dane.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Nezvýšenie cestovného by preto znamenalo, že niektoré spoje by museli obmedziť alebo zrušiť,“ uviedol riaditeľ Úradu Žilinského samosprávneho kraja Pavol Holeštiak.

Niektorým výhody ostali, iným ich vzali

Zľavy pre žiakov ZŠ či stredoškolákov sa meniť nebudú, naopak, deti do šesť rokov budú cestovať ešte lacnejšie. „Kraj zároveň ruší zľavnené cestovné pre určité privilegované skupiny, akými boli ministerskí úradníci alebo členovia orgánov dopravných spoločností,“ dodal Holeštiak.

SkryťVypnúť reklamu

Počet cestujúcich klesá

Straty, ktoré kraj musí zo zákona SAD-kám uhrádzať, stúpli za šesť rokov viac ako dvojnásobne, keď v roku 2005 dosiahli 6,6 milióna a v roku 2011 až 13,3 milióna eur. Za narastajúce straty môže najmä každoročný úbytok cestujúcich. Kým v roku 2005 prepravili SAD Žilina a SAD Liorbus Liptovský Mikuláš spolu 48 miliónov ľudí, v roku 2011 to bolo len necelých 34 miliónov.

„Každoročne sa v každom autobuse zníži počet obsadených miest priemerne o dve sedadlá. Klesá aj demografická krivka a tým pádom sa každoročne znižuje počet stredoškolákov, čo takisto má negatívny dopad na počet cestujúcich v prímestskej autobusovej doprave. Samostatnou kategóriou je motorizácia. Kým v roku 2005 bol počet evidovaných vozidiel v našom kraji 125-tisíc, v minulom roku to bolo vyše 198-tisíc osobných automobilov,“ povedal Holeštiak.

SkryťVypnúť reklamu

Úbytok cestujúcich sa nepodarilo zastaviť ani nákupom nových klimatizovaných autobusov či zavedením zľavových kariet.

„V minulosti sme pristúpili aj k výrazným zľavám pri cestovaní s dopravnou kartou, zjednodušili sme to, urýchlili sme nastupovanie a vystupovanie, no ani toto nezastavilo úbytok cestujúcich,“ povedal Holeštiak.

Zmena sa týka všetkých

Žilinský kraj naposledy zvyšoval cestovné v prímestskej autobusovej doprave vlani v auguste. Bežné i zľavnené cestovné platené v hotovosti sa vtedy zvýšilo o päť až 10 centov v závislosti od tarifného pásma, pričom používanie dopravnej karty znížilo cenu lístka o sedem centov. Od augusta 2012 má byť cestovné drahšie o ďalších v priemere päť až 15 centov. Napríklad v tarifnom pásme od päť do sedem kilometrov zaplatia cestujúci v hotovosti o päť a cez dopravnú kartu o sedem centov viac, pri precestovaní ôsmich až desiatich kilometrov bude stáť obyčajný lístok v hotovosti o 15 a cez dopravnú kartu o sedem centov viac. Novinkou má byť jednotné cestovné pre deti do šesť rokov. Odhliadnuc od toho, či ich rodič vezie v kočíku alebo nie, po novom zaplatia päť centov za každých začatých 25 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Ako to vlastne dopadne na cestujúcich?

Cenu cestovného v prímestskej doprave určuje objednávateľ služieb, v Turci Žilinský samosprávny kraj. Najviac cestujúcich v prímestskej doprave je prepravených v pásmach od 5 do 7 km (780 000 cestujúcich za rok 2011). Cestujúci, ktorý napríklad pravidelne dochádza z Martina do Valče (13 km), v hotovosti namiesto doterajších 90 centov po novom zaplatí 1 euro. Ak vlastní dopravnú kartu, priplatí si 9 centov a teda namiesto 83 centov, z peňaženky vytiahne 92. To znamená, že pri najvyšších nákladoch, bez čerpania možnosti zľavy používaním dopravnej karty a bezhotovostného styku, sa zvýšia mesačné náklady na cestovanie z Valče do Martina a späť o 4 eurá. Ak bude dospelá osoba platiť cestovné dopravnou kartou, tak za mesiac zaplatí o 3,60 eur viac ako doteraz.

Cestovné sa menilo aj v martinskej MHD

Zmeny v cestovnom nastali aj v mestskej hromadnej doprave (MHD), ktorú pre svojich obyvateľov zabezpečujú mestá. Martin si túto službu objednáva v SAD Žilina.

„Objednávateľ určuje aj to, koľko autobusov a ako často budú jazdiť, schvaľuje cestovný poriadok a v rámci svojej sociálnej politiky tiež určuje, kto bude jazdiť za zľavnené cestovné alebo úplne bezplatne,“ informovala hovorkyňa SAD Žilina Ivana Strelcová.

Rozdiel medzi skutočnými nákladmi na cestovné a cenou cestovného lístka dopláca mesto sadke.

Cena cestovného lístka v martinskej MHD sa rovnako ako v prímestskej doprave menila od 1. augusta. Zmena sa však netýkajú držiteľov mestských kariet, ktorých jedna cesta aj teraz vyjde 49 centov. Základné cestovné sa teda pri platbe v hotovosti zvyšuje zo 60 centov na 70 centov. Ak vlastníte dopravnú kartu, ktorú vydáva SAD Žilina, od augusta si tak priplácate 11 centov, teda zo 49 na 60. Vyššie cestovné zaplatia aj držitelia rôznych zliav.

SITA, ANDREA DUDRÁKOVÁ

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  3. Ako sa vás dotknú nasledujúce mesiace? Predpovedajú traja odborníci
  4. Novelizácia druhého piliera: doplatia chudobní na bohatých?
  5. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO?
  6. Dopestujte si vlastné potraviny. Toto poteší nielen záhradkárov
  7. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch
  8. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu
  1. Životné poistenie v čase inflácie. Aká je jeho ideálna výška?
  2. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO?
  3. Dopestujte si vlastné potraviny. Toto poteší nielen záhradkárov
  4. Novelizácia druhého piliera: doplatia chudobní na bohatých?
  5. Ako poraziť vysokú infláciu? Napríklad výnosom 24 % za 3 roky
  6. 8 vecí, na ktoré záhradkári pravidelne zabúdajú
  7. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch
  8. 7 rýchlych tipov, ako lepšie hospodáriť v domácnosti
  1. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO? 18 322
  2. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu 8 136
  3. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 7 724
  4. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 730
  5. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch 4 572
  6. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu? 2 826
  7. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 560
  8. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 2 180

Blogy SME

  1. Ján Šeďo: Ľudia, kupujte konzervy a borovičku, raketa pôjde do Bratislavy.
  2. Vladimír Krátky: Slovensko nie je krajina, v ktorej chce príčetný občan ostať dobrovoľne žiť ... .
  3. Michal Pavlík: „Záchrana demokracie“ má prednosť pred adresnou pomocou ľudom
  4. Marek Mačuha: O progresívnom mrhaní
  5. Ján Šeďo: Dr. Theodor Morell, "majster striekačka", stimuloval aj nemecké gazdinky.
  6. Dušan Koniar: Päťstovka za voľby je málo
  7. Tereza Kazdová: Poroď dieťa a potom s ním seď doma. Ako matky vylučujeme zo spoločnosti
  8. Anna Miľanová: Torzo... 2022
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 24 054
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 782
  3. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 7 197
  4. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Opäť doplatia CHUDOBNÍ na BOHATÝCH? Na stole je novelizácia novelizácie druhého piliera 5 726
  5. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 540
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 920
  7. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 4 075
  8. Ján Valchár: Začal som sa báť o výsledok vojny... 3 240
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Napadnutý muž sa bude liečiť približne sedem dní.

Policajti spracovali návrh na jej vzatie do väzby.


2 h
Vozidlo pochádza z trestnej činnosti.

Policajti zadržali v Martine mladého Oravca, jazdil na hľadanom vozidle.


5 h
Až osem obcí v Turci zažilo cez víkend doplňujúce voľby.

V Turci prebiehali v ôsmich obciach.


28. mar
Ilustračná foto.

Bez elektriny sú aj ľudia v okrese Martin.


TASR 28. mar

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Víchrica, ktorá v nárazoch dosiahla silu orkánu, napáchala obrovské škody.


28. mar

Polícia už prípad vyšetruje.


28. mar

Útvar hodnoty za peniaze odporúča pri výstavbe diaľnice D3 výrazne šetriť.


8 h

Polícia pripomína dodržiavanie bezpečnej vzdialenosti.


28. mar

Blogy SME

  1. Ján Šeďo: Ľudia, kupujte konzervy a borovičku, raketa pôjde do Bratislavy.
  2. Vladimír Krátky: Slovensko nie je krajina, v ktorej chce príčetný občan ostať dobrovoľne žiť ... .
  3. Michal Pavlík: „Záchrana demokracie“ má prednosť pred adresnou pomocou ľudom
  4. Marek Mačuha: O progresívnom mrhaní
  5. Ján Šeďo: Dr. Theodor Morell, "majster striekačka", stimuloval aj nemecké gazdinky.
  6. Dušan Koniar: Päťstovka za voľby je málo
  7. Tereza Kazdová: Poroď dieťa a potom s ním seď doma. Ako matky vylučujeme zo spoločnosti
  8. Anna Miľanová: Torzo... 2022
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 24 054
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 782
  3. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 7 197
  4. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Opäť doplatia CHUDOBNÍ na BOHATÝCH? Na stole je novelizácia novelizácie druhého piliera 5 726
  5. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 540
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 920
  7. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 4 075
  8. Ján Valchár: Začal som sa báť o výsledok vojny... 3 240
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)

Už ste čítali?