Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Rýchlejšie cesty sa u nás zatiaľ hlásia o slovo iba pomaly

Dopravu v Turci by mala v budúcnosti odľahčiť diaľnica D1 a rýchlostná cesta R3. Kým sa však plány stanú realitou, budeme sa musieť obrniť trpezlivosťou.

Pri Volkswagene sa bude schádzať z diaľnice D1 aj rýchlostnej cesty R3.Pri Volkswagene sa bude schádzať z diaľnice D1 aj rýchlostnej cesty R3. (Zdroj: ROMAN BREZNIAK)

MARTIN. Prvým diaľničným úsekom v našom regióne, ktorý by mal slúžiť motoristom, bude 16,4 km cesty medzi Dubnou Skalou a Turanmi. Tá povedie od Dubnej Skaly najskôr pomedzi koryto Váhu a umelý Vážsky kanál. Pri Turč. Kľačanoch zatočí smerom na Sučany, ktoré prejde ponad ich severnú časť a za Prefou zabočí na Turč. Štiavničku. Turany obíde z juhu a pred Ratkovom sa napojí na cestu I. triedy 1/18.

„Do Martina sa bude z diaľnice schádzať privádzačom, ktorý sa už v súčasnosti začína stavať neďaleko veľkého kruhového objazdu pri Volkswagene,“ vysvetlil Róbert Dúbravec, riaditeľ Útvaru hlavného architekta mesta Martin.

Skryť Vypnúť reklamu

Štyridsaťročné čakanie

Aj keď bude diaľnica štyrikrát prechádzať cez Váh a Vážsky kanál, tento úsek nepatrí v rámci Slovenska medzi najťažšie.

„Úsek je náročný svojím rozsahom, nie sú však na ňom veľmi komplikované stavby,“ uviedol generálny riaditeľ Váhostavu-SK Ján Kato.

Z dopravného hľadiska ale vyrieši situáciu medzi Vrútkami a Turanmi zásadným spôsobom. Podľa prepočtov Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline by sa súčasná intenzita dopravy na ceste I/18 mala znížiť zo súčasných v priemere 24-tisíc vozidiel za deň na približne 4 600 áut.

„Minimálne Vrútky, Turany a Sučany rozdeľuje cesta I/18 na dve samostatné obce, kde sa pre hustotu premávky často nemôžete dostať z jednej strany na druhú. Takmer päťkrát nižšia intenzita dopravy tak zásadným spôsobom zlepší kvalitu života ľudí v týchto obciach, no i v neďalekom Martine,“ povedal riaditeľ VÚD v Žiline Ľubomír Palčák.

Skryť Vypnúť reklamu

Úsek by mal byť dokončený v roku 2015, pričom prvé štúdie boli urobené už v 70. rokoch minulého storočia.

Rýchlostná cesta zrejme v nedohľadne

Ďalšou dopravnou tepnou, ktorá by mala prechádzať naším regiónom, je rýchlostná cesta R3 z Hornej Štubne do Martina. Navrhnuté sú tri varianty. Z výsledkov posudzovania vplyvov na životné prostredie EIA, ktoré boli zverejnené na enviroportáli, vyplýva, že najoptimálnejšou trasou cesty je žltá varianta. Nie je však optimálna pre všetky úseky, EIA preto navrhuje trasy skombinovať. Cesta sa napojí na už existujúci obchvat Hornej Štubne a za Martinom zas na privádzač diaľnice D1 pri Volkswagene.

„Martin obíde cesta R3 z východnej strany. Povedie pomedzi tomčianske letisko a Dražkovce,“ doplnil Róbert Dúbravec.

Skryť Vypnúť reklamu

Zazneli už úvahy, že stavba by mohla začať v roku 2015 a skončiť o tri roky neskôr. V súčasnosti však nad týmito termínmi visí veľký otáznik a skôr sa zdá, že sa ich nepodarí naplniť.

Problematické úseky

Zatiaľ nejasný je definitívny osud úseku Turany – Hubová. Výsledky dodatočného posudzovania vplyvov pripravovanej stavby na životné prostredie by mali byť známe v priebehu dvoch mesiacov. Od následného stanoviska Európskej komisie bude závisieť, či sa 13,5-kilometrová dlhá autostráda bude stavať povrchovým variantom s tunelmi Havran a Rojkov, alebo po ešte pred niekoľkými rokmi preferovanej trase cez tunel Korbeľka. Druhá možnosť by znamenala oddialenie začiatku stavby diaľnice o niekoľko rokov.

Národná diaľničná spoločnosť v súčasnosti stále pokračuje vo vyhodnocovaní ponuky piatich uchádzačov v tendri na výstavbu takmer 13,5-kilometrovej diaľnice Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala, ktorého súčasťou je i najdlhší slovenský cestný tunel Višňové(7,5 km). Už teraz je jasné, že úsek bude najskôr hotový v roku 2018. Pre plánovanú dĺžku prác tak môže byť diaľnica financovaná z európskych peňazí až v ďalšom programovom období 2014 až 2020. Dovtedy by výstavba mohla byť financovaná zo štátneho rozpočtu a z prípadného úveru Európskej investičnej banky. Či tieto zdroje naozaj bude možné využiť, si tiež ešte musíme počkať.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 19 840
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 638
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 11 844
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 8 360
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 8 220
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 7 684
  7. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 817
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 740
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 704
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 065
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Martinčanov je zas o čosi menej

Martin: Viac ľudí zomrelo ako sa narodilo

Ilustračné foto.

Situáciu v martinskej nemocnici komplikuje nedostatok zdravotníkov

Niektorí z nich sú v karanténe pre covid-19. Hospitalizovaných je v martinskej nemocnici k dnešnému dňu 71 covid pozitívnych pacientov.

Nemocnica v Martine bojuje s nedostatkom zdravotníkov už od októbra minulého roku.

FOTO: Majstrovstvá ČSSR v boxe 1987

V roku 1987 sa v Martine konali Majstrovstvá ČSSR v boxe. Predstavia sa na nich aj bratská dvojica Michala a Ján Franekovci, ktorých prišli do hľadiska povzbudiť aj ich rodičia.

Majiteľ pohrebníctva: Nárast úmrtí je taký veľký, aký si za 20 rokov praxe nepamätám

Ivan Fontáni, majiteľ pohrebných služieb Silencia v Martine potvrdil, že úmrtnosť za november a december vzrástla oproti minulému roku o 70%. Nie všetci sú však „covidoví zosnulí“. Chladiace boxy si musia prenajímať v okolitých obciach.

Majiteľ pohrebníctva Ivan Fontáni si taký nárast úmrtí nepamätá za posledných 20 rokov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pohrebné auto zrazilo cyklistu. Neprežil

Nehoda sa stala medzi Telincami a Vrábľami.

Vráble zintenzívnia boj s pandémiou, majú veľa hospitalizovaných v Nitre

Radnica požiadala dobrovoľných hasičov, aby vydezinfikovali autobusové zastávky.

Polícia sa k sankciám za porušenie lockdownu v Nitre nevyjadruje

Kto nemá potrebné doklady, otočia ho a nevpustia do mesta.

Už ste čítali?