Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Rýchlejšie cesty sa u nás zatiaľ hlásia o slovo iba pomaly

Dopravu v Turci by mala v budúcnosti odľahčiť diaľnica D1 a rýchlostná cesta R3. Kým sa však plány stanú realitou, budeme sa musieť obrniť trpezlivosťou.

Pri Volkswagene sa bude schádzať z diaľnice D1 aj rýchlostnej cesty R3.Pri Volkswagene sa bude schádzať z diaľnice D1 aj rýchlostnej cesty R3. (Zdroj: ROMAN BREZNIAK)

MARTIN. Prvým diaľničným úsekom v našom regióne, ktorý by mal slúžiť motoristom, bude 16,4 km cesty medzi Dubnou Skalou a Turanmi. Tá povedie od Dubnej Skaly najskôr pomedzi koryto Váhu a umelý Vážsky kanál. Pri Turč. Kľačanoch zatočí smerom na Sučany, ktoré prejde ponad ich severnú časť a za Prefou zabočí na Turč. Štiavničku. Turany obíde z juhu a pred Ratkovom sa napojí na cestu I. triedy 1/18.

„Do Martina sa bude z diaľnice schádzať privádzačom, ktorý sa už v súčasnosti začína stavať neďaleko veľkého kruhového objazdu pri Volkswagene,“ vysvetlil Róbert Dúbravec, riaditeľ Útvaru hlavného architekta mesta Martin.

Skryť Vypnúť reklamu

Štyridsaťročné čakanie

Aj keď bude diaľnica štyrikrát prechádzať cez Váh a Vážsky kanál, tento úsek nepatrí v rámci Slovenska medzi najťažšie.

„Úsek je náročný svojím rozsahom, nie sú však na ňom veľmi komplikované stavby,“ uviedol generálny riaditeľ Váhostavu-SK Ján Kato.

Z dopravného hľadiska ale vyrieši situáciu medzi Vrútkami a Turanmi zásadným spôsobom. Podľa prepočtov Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline by sa súčasná intenzita dopravy na ceste I/18 mala znížiť zo súčasných v priemere 24-tisíc vozidiel za deň na približne 4 600 áut.

„Minimálne Vrútky, Turany a Sučany rozdeľuje cesta I/18 na dve samostatné obce, kde sa pre hustotu premávky často nemôžete dostať z jednej strany na druhú. Takmer päťkrát nižšia intenzita dopravy tak zásadným spôsobom zlepší kvalitu života ľudí v týchto obciach, no i v neďalekom Martine,“ povedal riaditeľ VÚD v Žiline Ľubomír Palčák.

Skryť Vypnúť reklamu

Úsek by mal byť dokončený v roku 2015, pričom prvé štúdie boli urobené už v 70. rokoch minulého storočia.

Rýchlostná cesta zrejme v nedohľadne

Ďalšou dopravnou tepnou, ktorá by mala prechádzať naším regiónom, je rýchlostná cesta R3 z Hornej Štubne do Martina. Navrhnuté sú tri varianty. Z výsledkov posudzovania vplyvov na životné prostredie EIA, ktoré boli zverejnené na enviroportáli, vyplýva, že najoptimálnejšou trasou cesty je žltá varianta. Nie je však optimálna pre všetky úseky, EIA preto navrhuje trasy skombinovať. Cesta sa napojí na už existujúci obchvat Hornej Štubne a za Martinom zas na privádzač diaľnice D1 pri Volkswagene.

„Martin obíde cesta R3 z východnej strany. Povedie pomedzi tomčianske letisko a Dražkovce,“ doplnil Róbert Dúbravec.

Skryť Vypnúť reklamu

Zazneli už úvahy, že stavba by mohla začať v roku 2015 a skončiť o tri roky neskôr. V súčasnosti však nad týmito termínmi visí veľký otáznik a skôr sa zdá, že sa ich nepodarí naplniť.

Problematické úseky

Zatiaľ nejasný je definitívny osud úseku Turany – Hubová. Výsledky dodatočného posudzovania vplyvov pripravovanej stavby na životné prostredie by mali byť známe v priebehu dvoch mesiacov. Od následného stanoviska Európskej komisie bude závisieť, či sa 13,5-kilometrová dlhá autostráda bude stavať povrchovým variantom s tunelmi Havran a Rojkov, alebo po ešte pred niekoľkými rokmi preferovanej trase cez tunel Korbeľka. Druhá možnosť by znamenala oddialenie začiatku stavby diaľnice o niekoľko rokov.

Národná diaľničná spoločnosť v súčasnosti stále pokračuje vo vyhodnocovaní ponuky piatich uchádzačov v tendri na výstavbu takmer 13,5-kilometrovej diaľnice Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala, ktorého súčasťou je i najdlhší slovenský cestný tunel Višňové(7,5 km). Už teraz je jasné, že úsek bude najskôr hotový v roku 2018. Pre plánovanú dĺžku prác tak môže byť diaľnica financovaná z európskych peňazí až v ďalšom programovom období 2014 až 2020. Dovtedy by výstavba mohla byť financovaná zo štátneho rozpočtu a z prípadného úveru Európskej investičnej banky. Či tieto zdroje naozaj bude možné využiť, si tiež ešte musíme počkať.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 440
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 645
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 739
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 304
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 026
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 15 519
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 412
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 231
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 344
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 238
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Prímestské autobusy jazdia od dnes v obmedzenom režime

Platí prázdninový režim, spoje pre zamestnancov a školákov sú zabezpečené.

Ilustračné foto.

Stále sa hľadajú zdravotníci

Primátor Ján Danko vyzýva zdravotníkov, aby pomohli pri testovaní.

Ján Danko, primátor Martina.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

Žabokreky doma ešte nevyhrali

Slovanu vyšiel vstup do ročníka a v klube vládla pohoda. Potom sa však dobre rozbehnutý stroj zasekol a mužstvo sa po šesťzápasovej sérii bez víťazstva zosunulo na spodné priečky tabuľky.

Jakub Kračmer strelil šesť gólov Žabokriek.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.

Vodič autobusu náraz neprežil. Cesta je neprejazdná

Dôvody, pre ktoré vodič náhle zmenil smer jazdy, polícia preveruje.

Primátor Hattas: Situácia je v Nitre veľmi kritická, chýbajú lekári

V pätnástich dedinách budú testovať len jeden deň.

Už ste čítali?