ňme si ju preto pred štartom novej divadelnej sezóny.
Na 8. ročník Dotykov a spojení sa Slovenskému komornému divadlu podarilo získať od mesta Martin aj od sponzorov na prípravu a zabezpečenie divadelného sviatku o čosi viac peňazí ako vlani.
Návrat k populárnym programom na ulici
Aj preto sa Dotyky vo svojej dramaturgickej štruktúre po roku znova vrátili aj k pôvodným populárnym divadelným programom odohrávajúcim sa „na ulici“. Festivalový Martin ponúkol 33 divadelných inscenácií, priviezlo ich k nám 29 divadiel z 15 miest a spolu s laickými divákmi si 15 divadelných inscenácií v hlavnom festivalovom programe pozreli tiež pozvaní fundovaní divadelní kritici. Tohtoročným Dotykom prialo aj počasie, ani jedno predstavenie pod holým nebom nezmoklo.
Plnili bez dychu požiadavky divadiel
Sumár programovej náplne jedného kompletného dňa divadelných Dotykov predstavuje osem realizovaných produkcií na dvoch stálych divadelných scénach „pod strechou“ SKD a dvoch vonkajších pódiách, ktoré bolo potrebné zabezpečiť v časovom rozhraní od deviatej hodiny ráno často aj do pol druhej po polnoci. Aj letmým pohľadom z toho vychádza určite poriadna pracovná záťaž pre domácich divadelníkov. Takéto mimoriadne nasadenie sa v martinskom divadle týka už dlho pred začiatkom festivalu celého organizačného štábu na čele s riaditeľom festivalu, v tesnom tandeme s programovým riaditeľom Dotykov a nezabúdajúc ani na dlho do noci počas festivalu neúnavne pracujúcich technikov divadla. Oni plnili bez oddychu a často naozaj nepretržite aj tie najnáročnejšie požiadavky zúčastnených divadiel.
Dotyky majú báječné mladé publikum
Pochopiteľne, že aj na ôsmom ročníku festivalu Dotyky a spojenia sa zišlo zopár umelecky pozoruhodných inscenácií, ale aj dosť takých, ktoré sa neveľmi vymykajú priemeru. Plné hľadiská však jednoznačne dokladujú, že martinskému festivalu divadiel na Slovensku nechýba prajný, zúčastnený, vytrvalý a verný divák. Dotyky majú rok od roka báječné mladé publikum a popri ňom sa do festivalového hľadiska naučilo chodiť domáce, aj na „iné“ divadlo zvedavé obecenstvo.
V kontexte divadelných inscenácií, akými sa predstavili tzv. stále, kamenné, zavedené, profesionálne divadlá, prišiel jednoznačne objavný a zaslúžený umelecký vrchol celého festivalu prekvapujúco hneď na začiatku týždňového maratónu. „Kompletné“ divadlo so zaslúženým prívlastkom - divadlo s veľkým D - „zahrali“ už v pondelok večer, ešte pred samotným začiatkom festivalu, študenti Divadelnej fakulty VŠMU Bratislava. V rámci programu Junior zaujali svojou originálnou, výsostne aktuálnou, kritickou inscenáciou Výnosné miesto podľa ruského dramatika A. N. Ostrovského (réžia Lukáš Brutovský).
Našich hercov iné divadlá chcú
Ohliadnutie za nedávno zavŕšeným ôsmym ročníkom martinského festivalu divadiel na Slovensku Dotyky a spojenia ponúka ešte jeden, doslova martinský, zaujímavý, takpovediac pracovný pohľad. Okrem toho, že naši domáci divadelníci zapojením všetkých síl zvládli kompletnú organizáciu Dotykov, viacvrstevnato tiež viacerí účinkovali v bohatej programovej štruktúre nielen domácich inscenácií. A popri nich sa na divadelných doskách martinského Slovenského komorného divadla objavili aj niekoľkí ďalší hosťujúci herci, ktorí v Martine pred rokmi začínali. Zaznamenajme niektoré z takýchto zaujímavostí.
Prepojenia či korienky od východu na západ
Úvodné predstavenie hlavného programu festivalu pod názvom Pohania zahrali herci Slovenského národného divadla z Bratislavy. Hneď traja z účinkujúcich majú martinské prepojenie či korienky. Herecká osobnosť a dlhoročný člen SND Marián Geišberg zahral pred rokmi nejednu nezabudnuteľnú postavu počas svojho martinského angažmán. Výrazná herečka Zuzana Fialová tiež ešte ako študentka VŠMU začínala na javisku martinského Národného domu a Ľubo Kostelný sa po javisku nášho divadla pohyboval ako mladučký herecký elév. V ďalšej inscenácii Kukura z aktuálneho repertoáru bratislavskej Arény (a v réžii „tiež“ martinského Rastislava Balleka) sa predstavila v originálnej postave Ona, Matka Jana Oľhová, herečka martinského kmeňového umeleckého súboru.
„Našu“ J. Oľhovú videli diváci Dotykov aj v inscenácii Reality snov Bábkového divadla na Rázcestí Banská Bystrica. Dano Heriban, herec a hudobník SKD, sa objavil na Dotykoch v najpopulárnejšej domácej rozprávke Muflón Anciáš, ale hosťoval tiež v bratislavskom divadle Ticho a spol., poetická inscenácia Izrafel alebo Cúvanie do pamäti, k hre Jany Juráňovej Reality snov urobil hudbu a zahral v domácom Oidipovi svoju postavu kráľa Kreóna.
M. Geišberg išiel z jednej úlohy do druhej
Martinský obľúbený herec Marek Geišberg išiel počas festivalu z jednej veľkej úlohy do druhej i tretej (Štátne divadlo Košice Zločin a trest – hlavná úloha Raskoľnikova, v sobotu, záverečnom dni festivalu, zvládol v dvoch bezprostredne za sebou idúcich náročných inscenáciách úlohu kráľovho brata v dráme W. Shakespeara Richard III., Letné shakespearovské slávnosti a v rovnomennej Sofoklovej dráme Oidipus opäť hlavnú postavu z úspešnej, divákmi dobre prijímanej a kritikmi oceňovanej domácej repertoárovej hry SKD).
Dramaturg domáceho divadla a programový riaditeľ Dotykov a spojení Robo Mankovecký sa tiež podpísal pod viacerými na festivale uvádzanými inscenáciami (Mestské divadlo Žilina, Stalin v Žiline – hudba, Divadlo Pôtoň Bátovce, Psota – dramaturgia, Letné shakespearovské slávnosti, SKD Martin, Richard III., Oidipus – dramaturgia, hudba...)
Jeden sviatok sa skončil, druhý začína
Umeleckých zástojov a príslušností k nášmu martinskému divadlu sa dá objaviť určite oveľa viac, no divácka vďaka, podpora a všeobecnejšie zaznamenanie patrí aj za tieto. Veď v ktorom inom meste na Slovensku si môžu povedať – skončil sa festival, nech žije ďalší. Presne o dva mesiace od Dotykov a spojení privíta Martin a Slovenské komorné divadlo účastníkov najstaršieho amatérskeho festivalu Scénická žatva. Na prelome augusta a septembra si ochotnícki divadelníci pripomenú neuveriteľných deväťdesiat rokov súťaží práve na doskách znamenajúcich divadelný svet opäť v Martine.