MARTIN. Cestujúci v martinskej hromadnej doprave sa začínali stretávať s problémom a nejasnosťami, ktoré im spôsobila mestská karta. Tú mesto Martin pred časom zaviedlo pre zvýhodnené cestovanie za 0,49 eur, ktoré z vlastníctva karty vyplýva. Niektorým držiteľom karty sa to však až tak výhodné nezdá.
Príkladom je skúsenosť Magdalény Mihálovej z Ľadovne. Nedávno cestovali spolu s manželom v MHD a naša čitateľka kúpila na mestskú kartu dva cestovné lístky. Prvý stál avizovaných 0,49 eur, avšak na jej veľké prekvapenie za druhý lístok pre manžela jej z karty stiahlo už 0,60 eur.
„Toto je zavádzanie ľudí. Prečo oba lístky nestoja rovnako? Ešte aj mesačný poplatok 0,70 eur za používanie karty musím platiť. Mesto chce určite dosiahnuť, aby si každý tú kartu vybavil a oni budú inkasovať za mesačné poplatky. Vôbec nemalo význam si to vybavovať, lebo ja veľmi málo jazdím autobusom,“ rozhorčila sa nespokojná cestujúca, ktorá nám cestovné lístky ako dôkaz priniesla do redakcie. U kompetentných sme hľadali odpovede, prečo je to tak.
Zľavu má len držiteľ karty
Najskôr sme nazreli do cenníkov MHD v Martine, ktoré sú vylepené v každom autobuse, ale všade pri použití mestskej karty multicard figurovala len suma 0,49 eur. O sume 0,60 eur pri použití tejto karty nebola ani zmienka.
Zašli sme preto na Mestský úrad v Martine, aby nám celú situáciu objasnili. Ako informoval hovorca mesta Jozef Petráš, mestská karta slúži ako zľavová karta len pre jeho držiteľa, a tak zľavnený cestovný lístok má len on, ako držiteľ karty, teda jedna osoba. Ďalšie lístky kúpené z karty na ten istý spoj sú už vo výške 0,60 eur.
Ďalej uviedol, že kompletné cenníky sa nachádzajú na webovej stránke mesta Martin, ako aj na stránke spoločnosti Multicard, ktorá systém mestských kariet spravuje. To však môže byť problematické napríklad pre dôchodcov, ktorí nie vždy majú doma zavedený internet a vyššia cena za druhý lístok ich môže zmiasť.
„Je pravda, že informácie v autobuse neobsahujú všetky detaily. My zvážime, či sa tam táto informácia zmestí, lebo dôležitá je aj prehľadnosť cenníka. Ak sa ukáže, že to ľudí metie, do cenníka v autobusoch to pridáme,“ prisľúbil hovorca a doplnil, že cena cestovného lístka je v skutočnosti oveľa vyššia, ale rozdiel medzi tým, koľko platí občan a koľko reálne jeho preprava stojí, doplácajú samosprávy.
Každá služba niečo stojí
„Mesto Martin je za prevádzku MHD každoročne v strate takmer 2 milióny eur. Chceli sme dosiahnuť, aby občania, ktorí zo svojich daní prispievajú do mestského rozpočtu a prenesene prispievajú aj na MHD, mali preto čo najväčšie výhody a zľavy,“ spresnil J. Petráš. Mesačný poplatok za používanie mestskej karty vo výške 0,70 eur ide podľa hovorcu spoločnosti Multicard za spravovanie systému a každomesačné náklady, ktoré s jeho prevádzkou vznikajú.
„Každá služba niečo stojí. Tak ako prevádzka elektronickej peňaženky dopravných kariet je hradená z rozpočtu mesta Martin a je zahrnutá niekde v spomínanej dvojmiliónovej strate, tak v tomto prípade poplatok za mestskú kartu si hradí sám občan,“ priblížil J. Petráš financovanie dopravy v Martine.
Išlo o zabehnutý model
Stanovisko k problému s rozdielnou cenou lístkov nám poskytol aj riaditeľ žilinskej spoločnosti Multicard Ján Brigant. Podľa neho boli podmienky stanovené hneď na začiatku, a to pri ich vyjednávaní medzi mestom Martinom, MHD Žilina a spoločnosťou Multicard. Spoločne sa snažili pristúpiť na taký model, ktorý bol zabehnutý v Martine, v momente vydania mestskej karty.
„Ostalo zachované pravidlo pri kartách prenosných aj neprenosných, že v konkrétnom spoji si je možné kúpiť len jeden zľavnený cestovný lístok a ďalší by už mal byť vydaný v cene klasickej dopravnej karty. Zmyslom tejto trojdohody je to, aby čo najviac ľudí si vybavilo mestskú kartu, aby sa nestávalo, že jedna rodina bude mať jednu kartu a všetci budú cestovať na zvýhodnené cestovné,“ uzavrel riaditeľ spoločnosti.