Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Ôsmy pokus je najnádejnejší, no konečný úspech nezaručuje

Pripravovaný diaľničný úsek Turany – Hubová sa dočkal už ôsmeho dokumentu, ktorý hodnotí dopad výstavby autostrády na chránené územia Natura 2000. Podľa vedeckého pracovníka Jána Topercera však aj on podceňuje viaceré významne negatívne vplyvy projektu na

Ján Topercer, ekológ Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici.Ján Topercer, ekológ Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici. (Zdroj: ARCHÍV TN)

prírodu.

Dokument, ktorý vypracoval expertný tím doktora Rotha, má Bruselu konečne dať spoľahlivé odpovede na otázku, aké významné by boli vplyvy povrchového variantu trasy D1 Turany – Hubová na dotknuté územia sústavy Natura 2000. Vás by presvedčil?

- Po siedmich nevydarených pokusoch tento konečne spĺňa metodicky i vecne štandard primeraného hodnotenia podľa európskych smerníc. Vo viacerých bodoch sa s autormi dokumentu zhodujeme. No existujú aj vážnejšie rozpory. Asi najväčšími sú hodnotenie vplyvov stavby na Prírodnú rezerváciu Rojkovské rašelinisko, na sutinové lesy pod Kopou a na populáciu hlavátky podunajskej a vydry riečnej.

Skryť Vypnúť reklamu

Opäť sa dostávame k Achillovej päte celého projektu, ktorou je rojkovské rašelinisko. Naozaj sa nedá nájsť v tejto otázke kompromis?

- Mnohí zahraniční špecialisti na problematiku rašelinísk sa jednoznačne zhodujú, že sotva trojhektárové Rojkovské rašelinisko je prinajmenšom európsky unikát. Vedecké a kultúrne straty v prípade jeho zničenia by prirovnali k zničeniu starovekej Alexandrijskej knižnice. Za 15 tisíc rokov sa vo vrstvičkách rašeliniska zaarchivovala celá história jeho okolia. Toto veľmi krehké „horúce miesto“ biodiverzity by stavba diaľnice postupne úplne zničila nevratnými zmenami vodného režimu, chemizmu i biologických pomerov. To netvrdíme len my v Blatnici, ale zhodli sa na tom mnohé zahraničné vedecké osobnosti. Ich i naše tvrdenia vychádzajú z dlhoročných, argumentami podložených a kriticky overených poznatkov i praktických skúseností z celej severnej pologule. Najlepším riešením je tunel Korbeľka, čo tvrdíme od začiatku.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa vyjadrení ministerstva dopravy však šesťkilometrový tunel nie je alternatíva. Úradníci tvrdia, že aj on predstavuje riziko...

- Že nie je alternatíva? Veď ju ako lepšie riešenie uznalo už záverečné stanovisko MŽP SR v roku 2002! Pre prírodu vychádza Korbeľka neporovnateľne lepšie. Riziká, či už predvídateľné alebo nepredvídateľné, sú podľa existujúcich štúdií oveľa menšie. V konečnom dôsledku i obyvatelia okolitých obcí ocenia, že premávka povedie cez tunel a autá im nebudú jazdiť nad hlavami. Nakoniec, už 19. septembra budú musieť zástupcovia Slovenska v Bruseli svoje tvrdenia o bezalternatívnosti povrchového variantu preukázať faktami, nie mediálnymi balónikmi.

Čo hovoríte na reči typu „toho Topercera musí platiť nejaká lobby, keď sa takto snaží“?

Skryť Vypnúť reklamu

- Aj jedna nemenovaná a ešte o niečo snaživejšia pani inžinierka mi nedávno „zapílila“, že stále nevie, kto ma platí, ale že na to príde! Jediné, na čo môže prísť, je, že ma platí Univerzita Komenského ako riadneho zamestnanca.

Neprajníci vám tiež vyčítajú, že zbytočne zdržujete stavbu diaľnice. Nie je na tom kúsok pravdy?

- Netuším, kde na to prišli. My od začiatku držíme čitateľnú argumentačnú líniu s jasnou alternatívou riešenia, ktoré ešte v roku 2002 nikto nespochybňoval a vychádzalo ako najlepšie. Zdržanie spôsobila najmä politická zmena variantu a tých sedem pokusov o posúdenie jeho vplyvov na územia Natura 2000 za posledných päť rokov. Žiadny z nich Európska komisia neprijala a financovanie stavby nepovolila. Za tých päť rokov sa na Korbeľke mohlo pomaly aj finišovať.

Diskutuje sa aj o cene, za ktorú sa dá úsek postaviť. Nebol by tunel podstatne drahší?

- Určite nie. Dá sa to doložiť štúdiami firiem, ktoré majú s výstavbou tunelov praktické skúsenosti, ako aj cenovými ponukami z tendra na tunel Višňové – Dubná skala. Už dlhšie je ale podozrivé ticho nad zosuvmi, ktoré sa aktivizovali pri prípravných prácach pod Kopou. Práve tie môžu byť zdrojom predražovania, pretože len náklady na zaistenie stability svahov i telesa cesty sa môžu vyšplhať do výšky desiatok miliónov eur.

Ako by ste z vášho uhla pohľadu charakterizovali stavbu diaľničnej siete na Slovensku?

- Ako manažérsky nezvládnutú a vytvárajúcu dlhodobé dlhy. Uvediem jednoduchý príklad. Teraz sa stavia úsek Dubná Skala - Turany. Navážajú sa kilometre násypov, a preto zabrali ďalšie hektáre najlepšej poľnohospodárskej pôdy na nové štrkoviská. O rok-dva sa začnú práce na tuneli Višňové - Dubná Skala, kde vyťažia asi 800-tisíc kubických metrov horniny. Tá by sa pri dobrom riadení stavby dala využiť na násypy, tie však už budú hotové. Čiže bude treba ďalšie úložisko horniny, ďalší záber pôdy a za všetko, čo som spomínal, sa samozrejme bude platiť. Len vinou zlého manažmentu tak zbytočne prídeme o veľké peniaze i kvalitnú pôdu. S takýmto nezmyselným megašafárením by bolo treba konečne prestať.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 131
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 559
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 143
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 12 921
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 125
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 586
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 742
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 891
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 750
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 713
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Vo Veľkom Čepčíne mali pilné leto

Tešia sa novým priestorom.

vo Veľkom Čepčíne zrekonštruovali aj obecný dom.
Od soboty 24. októbra do nedele 1. novembra bude na celom Slovensku platiť zákaz vychádzania s výnimkou ciest na testovanie, do práce a zabezpečenia nevyhnutných potrieb či pobytu v prírode v okrese bydliska.
Predlžujeme akciu o 24h

Ak nemôžete za novinami, noviny prídu k vám. Dnes to máte s 50% zľavou na celý rok

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

Koronavírus v hokejovej kabíne, zostalo len päť zdravých

Takmer celý hokejový tím HK Martin musel ísť do karantény. V prvoligovom mužstve sa objavilo 23 pozitívnych testov na koronavírus.

Martinská hokejová kabína je už aktuálne prázdna.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus na Orave: V piatok zachytili takmer 1 700 pozitívnych (minúta po minúte)

Na Orave sa začala pilotná časť celoplošného testovania na Covid-19.

TMR zatvára strediská Jasná a Vysoké Tatry

V prípade priaznivého vývoja situácie na Slovensku by mohli znova otvoriť 6. novembra.

Na Liptove pribudol v piatok dosiaľ najvyšší počet infikovaných

Situácia sa začína zhoršovať už aj v okrese Ružomberok.

Už ste čítali?