Ôsmy pokus je najnádejnejší, no konečný úspech nezaručuje

Pripravovaný diaľničný úsek Turany – Hubová sa dočkal už ôsmeho dokumentu, ktorý hodnotí dopad výstavby autostrády na chránené územia Natura 2000. Podľa vedeckého pracovníka Jána Topercera však aj on podceňuje viaceré významne negatívne vplyvy projektu na

Ján Topercer, ekológ Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici.Ján Topercer, ekológ Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici. (Zdroj: ARCHÍV TN)

prírodu.

Dokument, ktorý vypracoval expertný tím doktora Rotha, má Bruselu konečne dať spoľahlivé odpovede na otázku, aké významné by boli vplyvy povrchového variantu trasy D1 Turany – Hubová na dotknuté územia sústavy Natura 2000. Vás by presvedčil?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

- Po siedmich nevydarených pokusoch tento konečne spĺňa metodicky i vecne štandard primeraného hodnotenia podľa európskych smerníc. Vo viacerých bodoch sa s autormi dokumentu zhodujeme. No existujú aj vážnejšie rozpory. Asi najväčšími sú hodnotenie vplyvov stavby na Prírodnú rezerváciu Rojkovské rašelinisko, na sutinové lesy pod Kopou a na populáciu hlavátky podunajskej a vydry riečnej.

SkryťVypnúť reklamu

Opäť sa dostávame k Achillovej päte celého projektu, ktorou je rojkovské rašelinisko. Naozaj sa nedá nájsť v tejto otázke kompromis?

- Mnohí zahraniční špecialisti na problematiku rašelinísk sa jednoznačne zhodujú, že sotva trojhektárové Rojkovské rašelinisko je prinajmenšom európsky unikát. Vedecké a kultúrne straty v prípade jeho zničenia by prirovnali k zničeniu starovekej Alexandrijskej knižnice. Za 15 tisíc rokov sa vo vrstvičkách rašeliniska zaarchivovala celá história jeho okolia. Toto veľmi krehké „horúce miesto“ biodiverzity by stavba diaľnice postupne úplne zničila nevratnými zmenami vodného režimu, chemizmu i biologických pomerov. To netvrdíme len my v Blatnici, ale zhodli sa na tom mnohé zahraničné vedecké osobnosti. Ich i naše tvrdenia vychádzajú z dlhoročných, argumentami podložených a kriticky overených poznatkov i praktických skúseností z celej severnej pologule. Najlepším riešením je tunel Korbeľka, čo tvrdíme od začiatku.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa vyjadrení ministerstva dopravy však šesťkilometrový tunel nie je alternatíva. Úradníci tvrdia, že aj on predstavuje riziko...

- Že nie je alternatíva? Veď ju ako lepšie riešenie uznalo už záverečné stanovisko MŽP SR v roku 2002! Pre prírodu vychádza Korbeľka neporovnateľne lepšie. Riziká, či už predvídateľné alebo nepredvídateľné, sú podľa existujúcich štúdií oveľa menšie. V konečnom dôsledku i obyvatelia okolitých obcí ocenia, že premávka povedie cez tunel a autá im nebudú jazdiť nad hlavami. Nakoniec, už 19. septembra budú musieť zástupcovia Slovenska v Bruseli svoje tvrdenia o bezalternatívnosti povrchového variantu preukázať faktami, nie mediálnymi balónikmi.

Čo hovoríte na reči typu „toho Topercera musí platiť nejaká lobby, keď sa takto snaží“?

SkryťVypnúť reklamu

- Aj jedna nemenovaná a ešte o niečo snaživejšia pani inžinierka mi nedávno „zapílila“, že stále nevie, kto ma platí, ale že na to príde! Jediné, na čo môže prísť, je, že ma platí Univerzita Komenského ako riadneho zamestnanca.

Neprajníci vám tiež vyčítajú, že zbytočne zdržujete stavbu diaľnice. Nie je na tom kúsok pravdy?

- Netuším, kde na to prišli. My od začiatku držíme čitateľnú argumentačnú líniu s jasnou alternatívou riešenia, ktoré ešte v roku 2002 nikto nespochybňoval a vychádzalo ako najlepšie. Zdržanie spôsobila najmä politická zmena variantu a tých sedem pokusov o posúdenie jeho vplyvov na územia Natura 2000 za posledných päť rokov. Žiadny z nich Európska komisia neprijala a financovanie stavby nepovolila. Za tých päť rokov sa na Korbeľke mohlo pomaly aj finišovať.

Diskutuje sa aj o cene, za ktorú sa dá úsek postaviť. Nebol by tunel podstatne drahší?

- Určite nie. Dá sa to doložiť štúdiami firiem, ktoré majú s výstavbou tunelov praktické skúsenosti, ako aj cenovými ponukami z tendra na tunel Višňové – Dubná skala. Už dlhšie je ale podozrivé ticho nad zosuvmi, ktoré sa aktivizovali pri prípravných prácach pod Kopou. Práve tie môžu byť zdrojom predražovania, pretože len náklady na zaistenie stability svahov i telesa cesty sa môžu vyšplhať do výšky desiatok miliónov eur.

Ako by ste z vášho uhla pohľadu charakterizovali stavbu diaľničnej siete na Slovensku?

- Ako manažérsky nezvládnutú a vytvárajúcu dlhodobé dlhy. Uvediem jednoduchý príklad. Teraz sa stavia úsek Dubná Skala - Turany. Navážajú sa kilometre násypov, a preto zabrali ďalšie hektáre najlepšej poľnohospodárskej pôdy na nové štrkoviská. O rok-dva sa začnú práce na tuneli Višňové - Dubná Skala, kde vyťažia asi 800-tisíc kubických metrov horniny. Tá by sa pri dobrom riadení stavby dala využiť na násypy, tie však už budú hotové. Čiže bude treba ďalšie úložisko horniny, ďalší záber pôdy a za všetko, čo som spomínal, sa samozrejme bude platiť. Len vinou zlého manažmentu tak zbytočne prídeme o veľké peniaze i kvalitnú pôdu. S takýmto nezmyselným megašafárením by bolo treba konečne prestať.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 447
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 630
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 413
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 462
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 6 048
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 648
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 555
  8. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 4 108
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Obľúbený predajca elektroniky NAY pokračuje vo svojom VEĽKOM VÝPREDAJI.


Anastasia Kuzminová a Liliana Hausnerová.

Liliana Hausnerová si vďaka svojej bežeckej záľube užila deň, na ktorý nezabudne do konca života.


Branislav Kováčik z Martina.

Husle Branislava Kováčika poznajú vo svete.


Monika Maruňáková 1

Uctili si dôležité momenty našich dejín.


TASR

Už ste čítali?