Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Ôsmy pokus je najnádejnejší, no konečný úspech nezaručuje

Pripravovaný diaľničný úsek Turany – Hubová sa dočkal už ôsmeho dokumentu, ktorý hodnotí dopad výstavby autostrády na chránené územia Natura 2000. Podľa vedeckého pracovníka Jána Topercera však aj on podceňuje viaceré významne negatívne vplyvy projektu na

Ján Topercer, ekológ Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici.Ján Topercer, ekológ Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici. (Zdroj: ARCHÍV TN)

prírodu.

Dokument, ktorý vypracoval expertný tím doktora Rotha, má Bruselu konečne dať spoľahlivé odpovede na otázku, aké významné by boli vplyvy povrchového variantu trasy D1 Turany – Hubová na dotknuté územia sústavy Natura 2000. Vás by presvedčil?

- Po siedmich nevydarených pokusoch tento konečne spĺňa metodicky i vecne štandard primeraného hodnotenia podľa európskych smerníc. Vo viacerých bodoch sa s autormi dokumentu zhodujeme. No existujú aj vážnejšie rozpory. Asi najväčšími sú hodnotenie vplyvov stavby na Prírodnú rezerváciu Rojkovské rašelinisko, na sutinové lesy pod Kopou a na populáciu hlavátky podunajskej a vydry riečnej.

Skryť Vypnúť reklamu

Opäť sa dostávame k Achillovej päte celého projektu, ktorou je rojkovské rašelinisko. Naozaj sa nedá nájsť v tejto otázke kompromis?

- Mnohí zahraniční špecialisti na problematiku rašelinísk sa jednoznačne zhodujú, že sotva trojhektárové Rojkovské rašelinisko je prinajmenšom európsky unikát. Vedecké a kultúrne straty v prípade jeho zničenia by prirovnali k zničeniu starovekej Alexandrijskej knižnice. Za 15 tisíc rokov sa vo vrstvičkách rašeliniska zaarchivovala celá história jeho okolia. Toto veľmi krehké „horúce miesto“ biodiverzity by stavba diaľnice postupne úplne zničila nevratnými zmenami vodného režimu, chemizmu i biologických pomerov. To netvrdíme len my v Blatnici, ale zhodli sa na tom mnohé zahraničné vedecké osobnosti. Ich i naše tvrdenia vychádzajú z dlhoročných, argumentami podložených a kriticky overených poznatkov i praktických skúseností z celej severnej pologule. Najlepším riešením je tunel Korbeľka, čo tvrdíme od začiatku.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa vyjadrení ministerstva dopravy však šesťkilometrový tunel nie je alternatíva. Úradníci tvrdia, že aj on predstavuje riziko...

- Že nie je alternatíva? Veď ju ako lepšie riešenie uznalo už záverečné stanovisko MŽP SR v roku 2002! Pre prírodu vychádza Korbeľka neporovnateľne lepšie. Riziká, či už predvídateľné alebo nepredvídateľné, sú podľa existujúcich štúdií oveľa menšie. V konečnom dôsledku i obyvatelia okolitých obcí ocenia, že premávka povedie cez tunel a autá im nebudú jazdiť nad hlavami. Nakoniec, už 19. septembra budú musieť zástupcovia Slovenska v Bruseli svoje tvrdenia o bezalternatívnosti povrchového variantu preukázať faktami, nie mediálnymi balónikmi.

Čo hovoríte na reči typu „toho Topercera musí platiť nejaká lobby, keď sa takto snaží“?

Skryť Vypnúť reklamu

- Aj jedna nemenovaná a ešte o niečo snaživejšia pani inžinierka mi nedávno „zapílila“, že stále nevie, kto ma platí, ale že na to príde! Jediné, na čo môže prísť, je, že ma platí Univerzita Komenského ako riadneho zamestnanca.

Neprajníci vám tiež vyčítajú, že zbytočne zdržujete stavbu diaľnice. Nie je na tom kúsok pravdy?

- Netuším, kde na to prišli. My od začiatku držíme čitateľnú argumentačnú líniu s jasnou alternatívou riešenia, ktoré ešte v roku 2002 nikto nespochybňoval a vychádzalo ako najlepšie. Zdržanie spôsobila najmä politická zmena variantu a tých sedem pokusov o posúdenie jeho vplyvov na územia Natura 2000 za posledných päť rokov. Žiadny z nich Európska komisia neprijala a financovanie stavby nepovolila. Za tých päť rokov sa na Korbeľke mohlo pomaly aj finišovať.

Diskutuje sa aj o cene, za ktorú sa dá úsek postaviť. Nebol by tunel podstatne drahší?

- Určite nie. Dá sa to doložiť štúdiami firiem, ktoré majú s výstavbou tunelov praktické skúsenosti, ako aj cenovými ponukami z tendra na tunel Višňové – Dubná skala. Už dlhšie je ale podozrivé ticho nad zosuvmi, ktoré sa aktivizovali pri prípravných prácach pod Kopou. Práve tie môžu byť zdrojom predražovania, pretože len náklady na zaistenie stability svahov i telesa cesty sa môžu vyšplhať do výšky desiatok miliónov eur.

Ako by ste z vášho uhla pohľadu charakterizovali stavbu diaľničnej siete na Slovensku?

- Ako manažérsky nezvládnutú a vytvárajúcu dlhodobé dlhy. Uvediem jednoduchý príklad. Teraz sa stavia úsek Dubná Skala - Turany. Navážajú sa kilometre násypov, a preto zabrali ďalšie hektáre najlepšej poľnohospodárskej pôdy na nové štrkoviská. O rok-dva sa začnú práce na tuneli Višňové - Dubná Skala, kde vyťažia asi 800-tisíc kubických metrov horniny. Tá by sa pri dobrom riadení stavby dala využiť na násypy, tie však už budú hotové. Čiže bude treba ďalšie úložisko horniny, ďalší záber pôdy a za všetko, čo som spomínal, sa samozrejme bude platiť. Len vinou zlého manažmentu tak zbytočne prídeme o veľké peniaze i kvalitnú pôdu. S takýmto nezmyselným megašafárením by bolo treba konečne prestať.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hygge ako životný štýl
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  9. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  1. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  2. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  3. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  4. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Budovanie zelenej značky
  9. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  10. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 21 023
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 20 582
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 992
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 647
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 276
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 990
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 514
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 377
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 252
  10. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 6 834
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Ivan Kocan, primár pľúcnej kliniky Univerzitnej nemocnice v Martine.

Novinku z Univerzitnej nemocnice v Martine v pilotnej fáze vyskúšalo sedem pacientov.

39m
Ilustračná foto.

Prednosta Okresného úradu v Martine Vladimír Polakovič tvrdí, že percento infekčnosti v rámci okresu sa nedá určiť na základe čiastkových výsledkov.

12 h
Testovanie v Martine - Gymnázium Jozefa Lettricha na Ľadovni.

Naše obce a mestá sa testovania zhostili na jednotku, hoci na prípravu mali len pár dní.

26. jan
Boj o prvé miesto v ankete bol veľmi tesný.

V ankete o Najlepšieho futbalistu TFZ 2020 bol rozdiel medzi prvým a druhým hráčov poradia len osembodový, čo je najmenšie číslo za posledných päť rokov.

19 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Po páchateľoch polícia intenzívne pátra.

18 h

Zvolen patrí medzi lepšie okresy.

15 h

Naše obce a mestá sa testovania zhostili na jednotku, hoci na prípravu mali len pár dní.

26. jan

Dobre skončilo v Bobote, Čachticiach, Stankovciach. Výborne v Dolnej Porube a Trenčianskych Miticiach.

25. jan

Už ste čítali?