VRÚTKY. Slovensko je v likvidácii opotrebovaných vozidiel na špici Európy, čo je zásluha výrobcov a dovozcov automobilov a ich spoľahlivosti v uhrádzaní príspevkov na recykláciu do Recyklačného fondu. Aj vďaka nim, ako uviedol riaditeľ tohto fondu Ján Líška, vznikol efektívny systém komplexného zberu a spracovania starých vozidiel s dostatočnými kapacitami čo sa týka počtu i územného rozloženia.
Požiadavky Európskej únie Slovensko splní
Jeho súčasťou je aj ŽOS-EKO Vrútky, v ktorej sa tiež postupne budovali kapacity na zhodnocovanie jednotlivých vyseparovaných zložiek z automobilov. „Takže na Slovensku je reálne splniť Európskou úniou požadované zhodnotenie opotrebovaných vozidiel v roku 2013 na 95 percent," dodal.
V roku 2011 sa v SR spracovalo 34 915 starých vozidiel a za prvý polrok tohto roku to bolo 14 869 vozidiel. Vo Vrútkach k týmto výsledkom prispeli v minulom roku 1 231 kusmi spracovaných vozidiel a do konca prvého polroka tohto roka to bolo 375 kusov vozidiel.
Prísnejšie na pokútne spracovanie vozidiel
Sú to podľa generálnej riaditeľky spoločnosti ŽOS-EKO Jany Antošovej uspokojivé výsledky, hoci ako potvrdila, je čoraz ťažšie dostať sa k materiálu na spracovanie a žiadalo by sa prísnejšie posudzovanie pokútneho spracovávania vozidiel, keďže nedokážu vždy v potrebnom zábere zhodnotiť súčasti zo spracovávaných vozidiel.
“Naša firma moderné kapacity vybudovala aj s prispením Recyklačného fondu. Do minulého roku sme na osem projektov dostali 1,8 milióna eur,“ dodala. Aj v tomto roku fond spoločnosti vo Vrútkach schválil ďalšiu dotáciu na linku na spracovanie elektrosúčastí zo starých vozidiel, a to vo výške 630 tisíc eur.
Recklyčný fond na technologické zlepšenia
Zodpovedá to trendu rozdeľovania financií z Recyklačného fondu, ktorý sa bude sústreďovať už nie na budovanie nových kapacít, ale na ich technologické zlepšenie tak, aby sa dosiahlo objemové zmenšenie niektorých vyseparovaných častí vozidiel a ich opätovné použitie v zhodnocovaní odpadov. Vo vrútockej firme už dnes dokážu vyseparovať a aj predávať na ďalšie spracovanie nielen železný šrot, ale aj kovy – hliník a meď, potom plasty, batérie, sklo, oleje alebo pneumatiky.
„Európskou úniou požadované 95-percentné zhodnotenie opotrebovaných vozidiel určite dosiahneme,“ zhodnotila J. Antošová a dodala, že tých zvyšných 5 percent je hendikepom chudobnejšieho severu Slovenska. Do ich spoločnosti sa na spracovanie dostávajú prevažne staré embéčky či žigulíky, ktorých súčastí tvoria PVC a iné materiály a tie sa dnes nedajú zhodnotiť.