Otvorili bohatstvo rodinných albumov

Do druhého decembra je v martinskej Turčianskej galérii sprístupnená výstava Obrazy stratenej pamäti. Výstava návštevníkom odkrýva umenie fotografie v dejinách Turca do roku 1950. O tomto ojedinelom projekte hovoríme s autorkami koncepcie výstavy Jarmilou

Výstava ihneď upútala návštevníkov.Výstava ihneď upútala návštevníkov. (Zdroj: Autorka)

Kováčovou a Evou Králikovou.

Čo motivovalo vznik tejto výstavy?

- Na jej začiatku bol dar Turčianskej galérii - fotografická pozostalosť sochára Fraňa Štefunku, ale súbežne s tým aj návšteva výstavy Nové Slovensko v Bratislave v roku 2011. Na nej sa okrem klasických výtvarných artefaktov nachádzali aj dobové fotografie, mnohé nielen ako dokument. A medzi nimi boli aj pozoruhodné fotografie martinskej medzivojnovej osobnosti -Jána Galandu. Vznikla tak autorská predstava, ktorá nám v prvej etape projektu umožnila bližšie sa zoznámiť s menami etablovaných či do istej miery profesionálnych majstrov fotografie konca 19. a prvej polovice 20. storočia. Boli nimi napríklad Ján Halaša či spomínaný Ján Galanda.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Boli tieto osobnosti vnímané ako autori fotografií?

- Ich fotografická tvorba v kontexte s inými fotografmi v časovo vymedzenom období do polovice 20. storočia, teda spadajúca do zrodu moderných dejín mesta a regiónu, bola doposiaľ neznáma a v Martine je vôbec prvýkrát prezentovaná. Ale aj mená ako Pavol Socháň, ktorý žil a tvoril v Turč. Sv. Martine, a ktorého fotografická tvorba ďaleko presiahla hranice regiónu, či tvorba Karola Plicku, pražského rodáka, nezabudnuteľného dokumentaristu ľudovej kultúry na Slovensku, neboli vnímané v kontexte tvorby umenia. Rozsiahle umelecké zázemie Turč. Sv. Martina do 1. polovice 20. storočia ale vytvorilo predpoklad, že fotografia ako dokument sa stala jeho súčasťou, ale dosiaľ pomerne málo preskúmanou. Okrem mien tých najznámejších, ktorí sa spomínajú aj v oficiálnych publikáciách o dejinách slovenskej fotografie, tu boli aj dodnes málo známi majstri fotografie, vďaka ktorým nám život mesta a regiónu je dnes podstatne bližší. Zanechali výraznú stopu a vytvorili tradíciu, na ktorú nadviazali v 2. polovici 20. storočia osobnosti, akými nesporne boli Eugen Lazišťan, Ján Dérer či Filip Lašut. Ale aj ďalší, ktorých tvorba je predstavená vo viacerých obrazových publikáciách a ktorej výskumu by sa mala venovať ďalšia časť tohto projektu.

SkryťVypnúť reklamu

Prečo je Martin mestom, v ktorom vznikali jedinečné fotografie a v ktorom našli miesto pre svoju tvorbu známi fotografi? Prečo sa fotografii venovali aj ľudia, ktorí sú známi v inom druhu výtvarného umenia?

- Kultúrna spoločnosť Turč. Sv. Martina konca 19. a v prvej polovice 20. storočia bola veľmi početná, a najmä bohato štrukturovaná. Mesto vytvorilo profesné a existenčné zázemie mnohým výtvarným osobnostiam, ktoré sa sem sťahovali predovšetkým za prácou, ale i za vznešeným poslaním tvoriť moderné umenie. Vznikali a pôsobili tu Matica slovenská, Slovenské národné múzeum, žilo tu hodne literátov, žurnalistov, dramatických umelcov, tu sa rozvíjal moderný polygrafický priemysel, ktorý združoval odborníkov z rôznych iných profesných disciplín. Je preto len prirodzené, že tu mali svoje uplatnenie aj majstri čiernobielej fotografie, z ktorých mnohí doviedli toto predovšetkým technické médium vnímané ako nástroj pre dokumentáciu osoby, udalostí, resp. atmosféry prostredia, teda súkromnej, resp. rodinnej či mestskej alebo miestnej pamäti, na hranicu regulérne akceptovaného výtvarného diela. Svedčí o tom časť výstavy venovaná tvorbe Jána Galandu, presnejšie tematizované cykly jeho jedinečných reportážnych fotiek z obdobia pred druhou svetovou vojnou i tesne po nej.

SkryťVypnúť reklamu

Výstava s názvom Obrazy stratenej pamäti nie je prvou podobnou na pôde Martina. Už v predchádzajúcich rokoch sa Martin a ľudia tohto mesta na fotografii predstavovali v monotematicky orientovaných výstavách. Je táto aktuálna pokračovaním načatej série, alebo úplnou novinkou v tomto druhu umenia?

- Obrazy stratenej pamäti nie sú prvou fotografickou výstavou predstavenou v meste, ba ani v Turčianskej galérii. V predstavenej koncepcii však ide o prvú skupinovú výstavu tohto druhu, kde sa súbežne s autorským vkladom jednotlivých fotografov objavila aj tvorba dobových ateliérov, ktoré pôsobili na území mesta. Ich mená (okrem tých najznámejších) sú väčšinou anonymné, približujú nám ich pečiatky na starých kabinetných rodinných fotografiách. Väčšinou ani neboli predmetom záujmu bádateľov starej fotografie, ktorí sa viac sústreďovali na ich obsah, ikonografiu ,historičnosť zobrazeného javu či osobnosti. Ich tvorcov spoločnosť chápala ako dobrých remeselníkov, vďaka ktorým sa plnili rodinné albumy či dokumentačné archívy. A práve bohatstvo týchto archívov uložených v Slovenskej národnej knižnici - Archíve literatúry a umenia či v Slovenskom národnom múzeu nám umožnili pripraviť výstavu v prezentovanej podobe.

Čo všetko alebo koho všetko na výstave návštevníci nájdu?

- Návštevník sa zoznámi s historickou podobou svojho mesta, ale aj ľudí, ktorí ho tvorili, a to prostredníctvom autentických dokumentov – dobovej fotografie. Ide vlastne iba o torzo z preštudovaného a napokon získaného materiálu, ktoré sa na výstavu dostalo. Ale aj tak, členovia známych rodín, ktorí tvorili históriu mesta – Vajanskovci, Gašparíkovci na dosiaľ neznámej fotografii z pôvodného rodinného domu, fotografie zo známej výstavy Čipiek a výšiviek z roku 1887, ktorá vlastne položila základ dnešnej bohatej kolekcie Slovenského národného múzea, neznáma rodina obuvníka Stachu z Prieložteka, ale aj skutočne pôvabný portrét niemenej pôvabnej Hany Gregorovej. Ten výpočet je oveľa rozsiahlejší. Neopakovateľným a pre domácich cenným a objavným dokumentom doby je rozsiahlejšia kolekcia fotografií rodáka Jána Galandu, ktorý jedinečným okom reportéra zachytil udalosti nielen zo života vlastnej rodiny, ale aj napríklad z výstavby dominantnej budovy Vzájomnej roľníckej pokladnice (dnešnej Unicreditbanky), ale aj vojnou zničenej železničnej stanice, turistickej chaty na Martinských holiach či neopakovateľnú atmosféru oslobodenia Martina. Zvlášť podmanivú atmosféru majú fotografie vrcholov Malej a Veľkej Fatry, Blatnice, Sklabinského zámku či séria fotiek majstrovsky dokumentujúcich „Sokolský slet“ z tridsiatych rokov v Martine. Výstavu treba navštíviť a ešte lepšie následne doma zalistovať v rodinných albumoch a presvedčiť sa, aké dosiaľ málo známe bohatstvo ukrývajú.

Bol pre vás výber fotografií ťažkou prácou, alebo skôr radosťou?

- Bola to skôr práca detektívna. Mala cieľ vyskúmať a pomenovať tvorcov jednotlivých fotografií, ale často aj tých, ktorí sú na nej zobrazení. O to náročnejšia, že máloktorá fotografia ako dokument z toho staršieho obdobia obsahuje informácie, ktoré by uľahčili jej identifikáciu. Podobne to bolo aj s jej tvorcami, s ktorými sme sa nestretli ani v doposiaľ známych publikáciách a tak ešte bude potrebné veľa bádať...

Prečo je dnes fotografia, presnejšie predovšetkým stará fotografia taká pekná, taká cenená a taká dôležitá pre históriu rodiny, mesta či spoločnosti?

- Každá fotografia, a najmä tá tzv. stará, nesie punc objavu. Treba ju však správne „rozlúštiť„ identifikovať jej obsah, prisúdiť autora, aby sa stala verným (či skôr exaktným) dokumentom doby a prostredia, ktoré zobrazuje.

Existuje na Slovensku ešte mesto, ktoré sa môže pochváliť podobným fotodedičstvom ako Martin?

- Dejiny slovenskej fotografie približujú mnohé mená fotografov z rôznych miest, Martin nie je výnimkou. Samozrejme, ani ich posledné vydanie z roku 1989, ktoré vyšlo vo Vydavateľstve Osveta (Ľudovít Hlaváč) určite nie je poslednou publikáciou svojho druhu, a ako ukázal náš výskum vo vzťahu k nášmu mestu, bolo by do nej čo dopĺňať... Treba si len želať, aby takto koncipovaná výstava oslovila najmä tých, ktorí sa chcú potešiť vzácnou nostalgickou atmosférou starých fotografií, dešifrovať ich obsah a nadchnúť pre súkromné bádanie v starých rodinných albumoch. Už sa tešíme na pokračovanie nášho časovaného projektu – Fotografiu umenia Turca po roku. 1950, resp. monografickú výstavu venovanú tvorbe martinského fotografa Jána Galandu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis
  2. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  3. Učebnica TATRA SCOOL priblíži deťom svet peňazí modernou formou
  4. Chcete investovať? Začína sa predaj dlhopisov pre Istropolis
  5. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  6. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  7. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou
  8. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  1. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  2. Učebnica TATRA SCOOL priblíži deťom svet peňazí modernou formou
  3. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  4. LESY SR otvorili predajňu Lesnícke pochúťky
  5. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  6. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou
  7. Bratislava Design Week 2025: Internát sa mení na kreatívny hub
  8. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 29 362
  2. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 25 621
  3. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 11 160
  4. Ľuboš Fellner otvorene 8 098
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 6 348
  6. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 4 330
  7. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 4 220
  8. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou 3 693
  1. Dávid Polák: Izrael, Západný breh a medzinárodné právo. Časť 4.
  2. Martin Fronk: Kam chodila Sisi pešo?
  3. Ernest Klotton: Emocionálna spoveď o bolesti, ktorú nikto nechce zažiť
  4. Irena Šimuneková: Skrytý klenot Veľkej Fatry - Čutkovská dolina
  5. Rastislav Puchala: Lacko Fantóci konsoliduje
  6. Miroslav Ferkl: Človek Martin. 
  7. Ján Škerko: Tak rád som s tebou žil, láska
  8. Ernest Klotton: O mne
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 104 622
  2. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 22 362
  3. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 20 145
  4. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím 8 404
  5. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny. 6 750
  6. Ivan Mlynár: Čurillovci sú v domácom väzení, pretože Ficovi a Šutaj Eštokovi nejde matematika. 6 412
  7. Radoslav Záhumenský: Celé Slovensko v mini verzii? Park, kde prejdete celé Slovensko za pár minút! 5 469
  8. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli... 4 850
  1. Radko Mačuha: Osobná skúsenosť s Róbertom Ficom.
  2. Jana Čavojská: Obed pre 500 nezlomných obyvateľov Charkiva
  3. Marcel Rebro: Od Leningradu k Ukrajine: blokády, hlad a lož ako ruská tradícia
  4. Dušan Koniar: Ako vystúpiť z Európskej Únie v troch krokoch
  5. Věra Tepličková: Demokrati sociálni a ich nápad genitálny
  6. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny.
  7. Marcel Rebro: Ak sa má uzdraviť dieťa, potrebuje zdravú mamu
  8. Věra Tepličková: Pravdepodobná reakcia Smeru na vylúčenie z PES alebo Načo mi je perie?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Atraktívne preteky napíšu už šiestu kapitolu.

MTB Eliminator v Turčianskych Tepliciach má tento rok štatút slovenského a českého šampionátu.


Tlačová konferencia ZSSK pri príležitosti predstavenia preventívnej kampane Pomoc prichádza vlakom.

Po novom cestujúci priamo vo vlaku nájdu telefónne číslo, ktoré môže v krízovej chvíli znamenať rozdiel medzi životom a smrťou.


Štvrtkový program bude v tradičnom folklórnom štýle.

Budú aj retro drinky a retro menu.


V diskusii rozoberieme, v ktorých krajinách západného Balkánu a Východného susedstva realizujú slovenské organizácie svoje projekty.


Už ste čítali?