r z Operačného programu Doprava.
BRATISLAVA, MARTIN. Eurofondy sú najvýhodnejším zdrojom financovania výstavby diaľnic a ciest, keďže únia prepláca až 85 percent oprávnených nákladov pri dopravných projektoch. Projekt D1 Dubná Skala -Turany patrí medzi tzv. veľké projekty (nad 50 mil. eur), na ktoré sa uplatňuje výnimka Európskej komisie (EK). V rámci balíka opatrení na prekonanie hospodárskej krízy v roku 2009 povolila EK čerpanie finančných prostriedkov ešte predtým, ako je žiadosť na veľký projekt v Bruseli schválená.
„V praxi to znamená, že ministerstvo dopravy uzavrie zmluvu o poskytnutí nenávratného finančného príspevku so žiadateľom, v tomto prípade s Národnou diaľničnou spoločnosťou, aj pred prijatím rozhodnutia EK o potvrdení pomoci a následne prepláca oprávnené výdavky,“ vysvetlil minister Ján Počiatek.
Tento úsek začal stavať víťaz verejnej súťaže, firma Váhostav-SK, v novembri minulého roka za vysúťaženú cenu 137,7 mil. eur. Stavebné práce, ktoré okrem iného zahŕňajú štyri mimoúrovňové križovatky, 27 mostov a diaľničný privádzač v Martine, zatiaľ prebiehajú podľa harmonogramu.
Celkové zazmluvnenie Operačného programu doprava sa od mája tohto roku zvýšilo o 168 mil. eur a v súčasnosti predstavuje 2,2 miliardy eur.
Martinský úsek diaľnice D1 v dĺžke 16 km, ktorý je jedným najpotrebnejších z chýbajúcich úsekov diaľnic na Slovensku, bude dokončený v roku 2014.