MARTIN. Existuje niekoľko spôsobov, ako hacknúť cudziu emailovú schránku. Pomerne často využívanou metódou je získať jednoduchým trikom heslo priamo od jej majiteľa. S takýmto fígľom vyrukoval na zákazníkov jedného z martinských providerov neznámy chytrák.
Bežný mail od administrátora
Peter z Martina dostal pred niekoľkými dňami do svojej schránky email. Mal byť od servisného oddelenia firmy, ktorá mu poskytuje internetové pripojenie.
„Chceme vás informovať, že v súčasnosti vykonávame plánovanú údržbu našej webovej lokality. Preto musíme našim poštovým klientom resetovať pôvodné heslá. Prosíme vás, aby ste čo najskôr odpovedali na túto správu vyplnením priloženého formulára, kde vpíšete i vaše aktuálne heslo. Ak to nestihnete do 72 hodín od prijatia tejto správy, váš účet bude automaticky deaktivovaný. Ďakujeme za pochopenie a ospravedlňujeme sa za prípadné nepríjemnosti,“ písalo sa v naoko bežnom emaile od administrátora.
Treba dvakrát merať
Peter zavolal kamarátovi, ktorý využíval služby tej istej firmy. Ten ale vo svojej pošte žiadnu žiadosť nemal. Následne sa rozhodli, že bude rozumné získať viac informácií prostredníctvom zákazníckej linky.
„O ničom nevedeli. Upozornili ma, aby som svoje heslo v žiadnom prípade nikomu nezasielal a ani neodpovedal na správu,“ spomína zákazník, ktorého emailovú schránku si už dnes bez problémov mohol prezerať úplne cudzí človek.
Reakciu zákazníkov na podobnú fintu si otestoval administrátor jednej populárnej zahraničnej internetovej domény. Do vzorky, ktorú si zostavovatelia testu vybrali, zaradili i ľudí, čo pracujú v odbore. Podľa výsledkov sa i oni dali nachytať takmer v rovnakom počte ako počítačoví laici. Za pár hodín experimentu odpovedalo na email niekoľko desiatok oslovených. Im sa, našťastie do schránky nikto nenabúral, len dostali správu s nasledujúcim textom.
„Človeče, nabudúce sa pred tým, ako urobíš takú hlúposť a pošleš niekomu cudziemu svoje heslo, poriadne zamysli.“