TURANY. Hodnotenie zmierňujúcich opatrení dopĺňa správu nezávislého experta Petra Rotha z júla tohto roku a spolu s pripomienkami, ktoré vzišli z aktuálneho prerokovania pošlú do Bruselu. Európska komisia bude o financovaní tohto úseku z európskych fondov rozhodovať v decembri.
Nový úsek patrí spolu s ružomberským úsekom medzi posledné chýbajúce na diaľnici D1 medzi Martinom a Prešovom. Všetky ostatné sú už buď v užívaní alebo vo výstavbe. Trasa budúcej diaľnice vedie v chránenom prostredí medzi Malou a Veľkou Fatrou, preto Európska komisia požiadala Slovensko, aby opätovne posúdilo vplyvy tejto stavby na životné prostredie.
Od vydania prvej časti hodnotenia P. Rotha sa príprava výstavby diaľničného úseku D1 Turany – Hubová výrazne posunula vpred a to v dvoch rovinách: v technickej aj v oblasti komunikácie s Bruselom. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v spolupráci s ochranármi intenzívne pracovala na návrhu vhodných zmierňujúcich opatrení tak, aby boli v lokalite navrhovanej budúcej výstavby tohto diaľničného úseku vylúčené negatívne vplyvy na integritu (celistvosť) území Natura 2000.
„Podľa nášho názoru doplňujúce zmierňujúce opatrenia ďalej znižujú negatívny vplyv výstavby diaľničného úseku Turany- Hubová na tri významne dotknuté predmety ochrany, a to medveď hnedý, rys ostrovid a horské vodné toky a bylinné porasty pozdĺž ich brehov. A konštatuje to vo svojej doplňujúcej správe aj P. Roth: výstavba tohto úseku diaľnice D1 po zahrnutí všetkých zmierňujúcich a doplňujúcich opatrení nebude mať vplyv na integritu (celistvosť) území európskeho významu Veľká Fatra, Malá Fatra, Váh, ani Šíp. Je veľká nádej, že nám Brusel dá zelenú na jeho výstavbu z eurofondov a preplatí nám až 85 percent z oprávnených výdavkov,“ uviedol na verejnom prerokovaní štátny tajomník ministerstva dopravy Andrej Holák.
NDS teraz musí detailne rozpracovať zmierňujúce opatrenia a začať s monitoringom územia tak, aby funkčnosť niektorých kľúčových opatrení mohla byť porovnávaná s referenčným stavom pred začatím stavebných prác.
Medzitým absolvovali zástupcovia ministerstiev dopravy a životného prostredia spolu s Národnou diaľničnou spoločnosťou a Štátnou ochranou prírody v Bruseli sériu rokovaní so zástupcami EK.
„Rád konštatujem, že zástupcovia EK ocenili prístup slovenskej strany k tejto komplikovanej otázke vyjadrením, že Slovensko prvýkrát za dlhé obdobie prišlo s konštruktívnym riešením, ktoré je v súlade s európskou legislatívou,“ priblížil zainteresovanej verejnosti v Kraľovanoch štátny tajomník A. Holák jesenné rokovania v Bruseli.
Všetci starostovia z dotknutých obcí a zainteresovaná verejnosť, ktorí počas prerokovania vystúpili, žiadajú slovenské a európske orgány o urýchlenie výstavby diaľnice v plánovanej trase. Diaľničný úsek D1 Turany - Hubová po dokončení zlepší kvalitu života obyvateľov v regióne odklonením dopravy mimo zastavaného územia. Zníži sa tvorba hluku a jeho vplyvov na ľudí, ktorí trpia intenzívnou premávkou priamo pod oknami svojich domov. Po súčasnej ceste I/18 v časti od Krpelian po Kraľovany prejde denne viac ako 20 tisíc vozidiel.
Úsek D1 Turany - Hubová je v zásobníku eurofondových projektov a v prípade získania súhlasu Európskej komisie s navrhovaným projektom vo vzťahu k životnému prostrediu nám Brusel preplatí až 85 percent z oprávnených výdavkov na projekt.
Autor: I.Herichová