MARTIN. Šoféri v Martine majú už dlhodobo problémy s prechádzaním tzv. križovatky smrti na hlavnom obchvate pri Podháji a martinskom slimáku. V spomínanom úseku už došlo k niekoľkým vážnym, ba aj smrteľným dopravným nehodám.
Vodičov najnovšie trápi aj svetelná signalizácia na križovatke, ktorá podľa niektorých z nich je zle načasovaná, keďže napríklad oranžová na semafore svieti len tri sekundy.
Pre krátku oranžovú vysoká pokuta
Takúto skúsenosť má z minulého týždňa aj Vrútočan Peter Debnár.
„V úseku pred križovatkou v smere na Žilinu je najvyššia povolená rýchlosť 70 km/h. Prechádzali sme tadiaľ na aute, no zrazu skočila na tri sekundy oranžová, my sme nestihli dobrzdiť, tak sme prešli aj na červenú. Zhodou okolností stálp vedľa nás v pruhu policajné auto, policajti to videli, ihneď nás odstavili a naparili nám vysokú pokutu. Aj keď z pôvodných 150 eur, nám nakoniec dali 60 eur. Tvrdili, že oranžová tam svieti až 11 sekúnd, čo však nie je pravda,“ opisuje nepríjemný zážitok Vrútočan, podľa ktorého tam krátko svieti nielen oranžová, ale aj zelená, v dôsledku čoho sa na tejto ceste často tvoria kolóny.
„Martinčania to dobre poznáme, že cez tú križovatku prejdeme na zelenú tak na tretí-štvrtýkrát. Aj tri sekundy oranžovej sú veľmi málo. Napríklad kamióny nemajú absolútne šancu zastaviť celý ten kolos za tri sekundy a tiež prechádzajú na červenú,“ posťažoval sa Peter.
Koľko sekúnd je dosť?
Dĺžku svetelnej signalizácie sme si boli odstopovať a slová Petra Debnára sa potvrdili. Oranžová naozaj svieti len tri sekundy a zelenú sme na semafore videli 13 sekúnd. Zisťovali sme u kompetentných, či je táto dĺžka dostačujúca.
„Dĺžka intervalu nie je náhodná a neurčil ju nejaký úradník za stolom. Je určená projektovou dokumentáciou, ktorú vypracoval dopravný inžinier v súlade s normami. V časoch dopravnej špičky však technické riešenie nepomôže, pretože áut je viac ako máme ciest, a preto nikdy neprejdú na prvýkrát,“ uviedol hovorca mesta Martin Jozef Petráš, podľa ktorého by riešením bola inteligentne riadená križovatka. Časť technických zariadení v podobe snímačov intenzity dopravy už mesto dokonca dalo na stĺpy v križovatke namontovať, ale chýbajú tu moduly, ktoré by vedeli inteligentne vyhodnocovať intenzitu dopravy a prispôsobovať tomu interval zelenej.
„V rozpočte sme mali vyčlenené prostriedky na zakúpenie modulov, ale minuli sme ich však na opravy, ktoré spôsobili vandali práve na týchto križovatkách. Zatiaľ sme ďalšie financie na ich kúpu nenašli,“ doplnil hovorca.
Podnet na mesto ohľadom preprogramovania križovatky, ktoré by malo za následok pridanie napríklad zopár sekúnd svietenia zelenej navyše, môže podať hociktorý občan. Mesto Martin by podľa J. Petráša následne objednalo novú štúdiu od dopravného inžiniera, ktorý by prišiel, vyhodnotil intenzitu dopravy a na základe toho prispôsobil dĺžku zelenej na svetelnej signalizácii.
Blikajúca zelená či doplnkové tabuľky
Dopravný expert Ľubomír Palčák tvrdí, že intervaly sa na svetelných križovatkách nastavujú podľa intenzít jednotlivých prúdov, ktoré vyúsťujú v tejto križovatke a mali by byť nastavené tak, aby zabezpečili jej maximálnu plynulosť a priepustnosť. Ďalej uvádza, že vo svetelne riadených križovatkách vznikajú niekedy nebezpečné situácie. Napríklad keď opatrnejší vodič ide ešte na zelenú, ale v križovatke zastaví príliš skoro.
„Nebezpečenstvo hrozí aj pri agresívnejších vodičoch. Tí sa snažia prejsť ešte na poslednú chvíľu, no ohrozujú vodičov v ostatných smeroch. Dnes sa využívajú pomôcky, ako napríklad blikajúca zelená, ktorá upozorňuje, že o chvíľu dôjde k zmene. V niektorých západných krajinách používajú aj doplnkové tabuľky zobrazujúce koľko sekúnd svietenia zelenej. To má nielen bezpečnostný, ale aj psychologický efekt,“ predostrel ďalšie riešenie dopravný expert.