Krátke intervaly svetelných signalizácií rozčuľujú vodičov

Aj svetelná signalizácia v problematických martinských úsekoch dokáže vodičom narobiť riadny problém. Na zlé načasovanie niektorí doplatili mastnou pokutou.

Vodiči sa sťažujú na križovatke pri Podháji sťažujú na krátke intervaly na semaforoch.Vodiči sa sťažujú na križovatke pri Podháji sťažujú na krátke intervaly na semaforoch. (Zdroj: ANDREA DUDRÁKOVÁ)

MARTIN. Šoféri v Martine majú už dlhodobo problémy s prechádzaním tzv. križovatky smrti na hlavnom obchvate pri Podháji a martinskom slimáku. V spomínanom úseku už došlo k niekoľkým vážnym, ba aj smrteľným dopravným nehodám.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vodičov najnovšie trápi aj svetelná signalizácia na križovatke, ktorá podľa niektorých z nich je zle načasovaná, keďže napríklad oranžová na semafore svieti len tri sekundy.

Pre krátku oranžovú vysoká pokuta

Takúto skúsenosť má z minulého týždňa aj Vrútočan Peter Debnár.

„V úseku pred križovatkou v smere na Žilinu je najvyššia povolená rýchlosť 70 km/h. Prechádzali sme tadiaľ na aute, no zrazu skočila na tri sekundy oranžová, my sme nestihli dobrzdiť, tak sme prešli aj na červenú. Zhodou okolností stálp vedľa nás v pruhu policajné auto, policajti to videli, ihneď nás odstavili a naparili nám vysokú pokutu. Aj keď z pôvodných 150 eur, nám nakoniec dali 60 eur. Tvrdili, že oranžová tam svieti až 11 sekúnd, čo však nie je pravda,“ opisuje nepríjemný zážitok Vrútočan, podľa ktorého tam krátko svieti nielen oranžová, ale aj zelená, v dôsledku čoho sa na tejto ceste často tvoria kolóny.

SkryťVypnúť reklamu

„Martinčania to dobre poznáme, že cez tú križovatku prejdeme na zelenú tak na tretí-štvrtýkrát. Aj tri sekundy oranžovej sú veľmi málo. Napríklad kamióny nemajú absolútne šancu zastaviť celý ten kolos za tri sekundy a tiež prechádzajú na červenú,“ posťažoval sa Peter.

Koľko sekúnd je dosť?

Dĺžku svetelnej signalizácie sme si boli odstopovať a slová Petra Debnára sa potvrdili. Oranžová naozaj svieti len tri sekundy a zelenú sme na semafore videli 13 sekúnd. Zisťovali sme u kompetentných, či je táto dĺžka dostačujúca.

„Dĺžka intervalu nie je náhodná a neurčil ju nejaký úradník za stolom. Je určená projektovou dokumentáciou, ktorú vypracoval dopravný inžinier v súlade s normami. V časoch dopravnej špičky však technické riešenie nepomôže, pretože áut je viac ako máme ciest, a preto nikdy neprejdú na prvýkrát,“ uviedol hovorca mesta Martin Jozef Petráš, podľa ktorého by riešením bola inteligentne riadená križovatka. Časť technických zariadení v podobe snímačov intenzity dopravy už mesto dokonca dalo na stĺpy v križovatke namontovať, ale chýbajú tu moduly, ktoré by vedeli inteligentne vyhodnocovať intenzitu dopravy a prispôsobovať tomu interval zelenej.

SkryťVypnúť reklamu

„V rozpočte sme mali vyčlenené prostriedky na zakúpenie modulov, ale minuli sme ich však na opravy, ktoré spôsobili vandali práve na týchto križovatkách. Zatiaľ sme ďalšie financie na ich kúpu nenašli,“ doplnil hovorca.

Podnet na mesto ohľadom preprogramovania križovatky, ktoré by malo za následok pridanie napríklad zopár sekúnd svietenia zelenej navyše, môže podať hociktorý občan. Mesto Martin by podľa J. Petráša následne objednalo novú štúdiu od dopravného inžiniera, ktorý by prišiel, vyhodnotil intenzitu dopravy a na základe toho prispôsobil dĺžku zelenej na svetelnej signalizácii.

Blikajúca zelená či doplnkové tabuľky

Dopravný expert Ľubomír Palčák tvrdí, že intervaly sa na svetelných križovatkách nastavujú podľa intenzít jednotlivých prúdov, ktoré vyúsťujú v tejto križovatke a mali by byť nastavené tak, aby zabezpečili jej maximálnu plynulosť a priepustnosť. Ďalej uvádza, že vo svetelne riadených križovatkách vznikajú niekedy nebezpečné situácie. Napríklad keď opatrnejší vodič ide ešte na zelenú, ale v križovatke zastaví príliš skoro.

SkryťVypnúť reklamu

„Nebezpečenstvo hrozí aj pri agresívnejších vodičoch. Tí sa snažia prejsť ešte na poslednú chvíľu, no ohrozujú vodičov v ostatných smeroch. Dnes sa využívajú pomôcky, ako napríklad blikajúca zelená, ktorá upozorňuje, že o chvíľu dôjde k zmene. V niektorých západných krajinách používajú aj doplnkové tabuľky zobrazujúce koľko sekúnd svietenia zelenej. To má nielen bezpečnostný, ale aj psychologický efekt,“ predostrel ďalšie riešenie dopravný expert.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 402
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 10 082
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 920
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 847
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 305
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 396
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 158
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 077
  1. Tomáš Csicsó: Akých potenciálnych ministrov ponúka súčasná opozícia?
  2. Ida Tittelová: Moravské Toskánsko
  3. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  4. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  5. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  6. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  7. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  8. Ján Valchár: 450 rokov odšľachťovania národa
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 659
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 24 343
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 384
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 197
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 890
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 269
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 923
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 9 630
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Predať svoje ojazdené auto v priebehu cca dvoch hodín? Áno, je to možné, dokonca sa tento čas dá ešte skrátiť. A to bez toho, aby ste museli opustiť pohodlie svojho domova či kancelárie.


Tomáš Segíň na martinskej striedačke.

S trénerom Tomášom Segíňom sme detailne rozobrali víťaznú jazdu play off, jeho vzťah s asistentom či manažérom. Prehovoril o niektorých rituáloch, ktoré tím dodržiaval a prezradil i to, čo sa dialo za dverami šatne, keď sa duel nevyvíjal podľa predstáv. Zodpovedal i otázku, či si vie predstaviť predĺženie spolupráce s Martinom.


S výzdobou v Martine pomáhali deti zo škôlok a škôl.

Jarné sviatky cítiť na každom kroku.


Aktuálne prebieha vyšetrovanie.

Polícia situáciu prešetruje.


3
  1. Tomáš Csicsó: Akých potenciálnych ministrov ponúka súčasná opozícia?
  2. Ida Tittelová: Moravské Toskánsko
  3. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  4. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  5. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  6. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  7. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  8. Ján Valchár: 450 rokov odšľachťovania národa
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 659
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 24 343
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 384
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 197
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 890
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 269
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 923
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 9 630
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme

Už ste čítali?