Úsek Turany – Hubová bude mať zrejme pekné Vianoce

Ohrozenie Rojkovského rašeliniska nie je jediným negatívom úžinového variantu diaľničného úseku Turany – Hubová. Ten môže byť dokonca výrazne drahší ako tunel Korbeľka.

Stavba diaľnice medzi Turanmi a Hubovou dostala nový impulz.Stavba diaľnice medzi Turanmi a Hubovou dostala nový impulz. (Zdroj: AUTOR)

MARTIN. Globálne významnú prírodnú rezerváciu Rojkovské rašelinisko zaradili medzi vážne ohrozené svetové rašeliniská. Ohrozuje ho najmä výstavba diaľnice D1 Turany – Hubová. V tejto súvislosti viacerí vedci i ochranári považujú hodnotenie jej vplyvov na územia Natura 2000, pripravené tímom Petra Rotha, za neprimerané.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vedci dvíhajú prst

Eurokomisári Janez Potočnik a Johannes Hahn dostali tiež stanovisko 20 rešpektovaných medzinárodných špecialistov na rašeliniská.

„Dopady úžinového variantu na unikátny ekosystém rašeliniska by boli veľmi negatívne a ani najnovšie návrhy technických opatrení ich s najväčšou pravdepodobnosťou nedokážu zmierniť. V hodnoteniach Rothovho tímu sa tieto opatrenia nekriticky preceňujú,“ prezentuje stanovisko medzinárodnej skupiny vedcov Michal Hájek z Masarykovej univerzity v Brne.

SkryťVypnúť reklamu

Vedecký pracovník Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici Ján Topercer upozorňuje, že to nie je jediný neprimeraný záver rothovcov.

„Naše dáta ukazujú významne negatívne vplyvy aj na prioritný biotop lipovo-javorových sutinových lesov na päte severných strání Kopy a na druhy hlavátka podunajská a vydra riečna“.

Jeho kolegyňa Dana Bernátová poukazuje aj na medzery v údajoch rothovcov, podcenenie vplyvov inváznych a rozpínavých rastlín, prehliadanie náhodných a kumulatívnych vplyvov a nezvládnutý monitoring.

Ďalšie rizikové faktory

Otázne tiež zostáva, či budú fungovať zmierňujúce opatrenia doplnené do projektu. Napríklad premostenia pre veľké šelmy môžu veľmi ľahko stratiť svoj význam.

„Zmariť ho môžu rozsiahle štrkoviská, pripravené v hlavnej trase migrácie týchto zvierat medzi Turanmi a Krpeľanmi. Sú zahrnuté v územnom pláne a dokonca tam už majú vykúpené pozemky,“ hovorí Jozef Ridzoň, ochranársky manažér SOS/BirdLife Slovensko.

SkryťVypnúť reklamu

Kritici úžinového variantu pripomínajú aj mnoho ďalších nevyriešených otázok. Dokonca tvrdia, že aj keby ho Európska komisia v decembri schválila, dĺžka výstavby by bola porovnateľná s tunelovým variantom.

„Nové náročné zmierňujúce opatrenia a sanácia zosuvov môžu predražiť povrchový variant až o 120 miliónov eur. Ďalším problémom je reálna hrozba zníženej bezpečnosti premávky na diaľnici, pretože do úzkeho údolia Váhu pri Kraľovanoch tri mesiace v roku nedosvieti slnko“, dopĺňa projektant Ján Snopko.

Brusel poporavil svoj názor

V piatok ale dorazila na Slovensko správa, že úsek D1 Turany - Hubová môže byť financovaný z eurofondov.

„Vysporiadali sme sa so základnou požiadavkou Bruselu na nezávislé a transparentné hodnotenie vplyvu výstavby úseku na životné prostredie. Európska komisia ocenila progres, ktorý Slovensko dosiahlo. Čaká nás ešte veľa práce, aby sme mohli v polovici roka 2015 začať stavať,“ uviedol minister dopravy Ján Počiatek.
Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť rozpracujú navrhnuté zmierňujúce opatrenia, pričom všetky zmeny projektu od roku 2002 prejdú procesom posúdenia vplyvu na životné prostredie (EIA) a tiež územným a stavebným konaním.

SkryťVypnúť reklamu

ČO VIEME O ÚSEKU TURANY - HUBOVÁ

- Už v polovici 80. rokov minulého storočia vychádzal z prvotných analýz ako najprijateľnejší variant s tunelom Korbeľka.

- V záverečnom stanovisku rezortu životného prostredia z 12. novembra 2002 sa uvádza, že nielen pre prírodu, ale i pre miestnych obyvateľov je najprijateľnejším riešením variant B1 s tunelom Korbeľka.

- Napriek tomu, že proces posudzovania vplyvov na životné prostredie EIA odporučil variant B1 s tunelom Korbeľka, nariadilo ministerstvo dopravy 30. júna 2005 pripravovať úžinový variant B2 s tunelmi Šútovo, Malá Fatra, Rojkov a Havran (celková dĺžka tunelov bola 4 900 m).

- Tunely Šútovo a Malá Fatra, ktoré podchádzali chránené územia a ich ochranné pásma, boli v novom projekte nahradené asi 30 metrov hlbokými zárezmi.

- Dokumentáciu pre územné rozhodnutie spracovali za neuveriteľných 6 týždňov a dokumentáciu pre stavebné za rekordných 6 mesiacov. Na Slovensku, ktoré je veľmocou v byrokracii, bola dokumentácia úžinového variantu trasovaného v morfologicky, geologicky, technicky a environmentálne náročnom území správoplatnená za trištvrte roka.

- V máji 2009 bola podpísaná koncesná zmluva na výstavbu D1 formou PPP (balík 1) a rozbehli sa prípravné práce na povrchovom variante B2. Úradníci sa tvária, že alternatívne riešenie cez tunel Korbeľka neexistuje.

- O rok neskôr 118 slovenských a českých vedcov a odborníkov vyzvalo Európsku komisiu, aby začala proti Slovensku konanie pre porušenie európskych smerníc pri výstavbe diaľnice D1 v úseku Turany - Hubová.

- Ani po 6-násobnej intervencii prvej Ficovej vlády Európska investičná banka neposkytla úver na výstavbu tohto úseku diaľnice z dôvodu pochybností Európskej komisie (EK) o jeho environmentálnej bezpečnosti. Hlavne preto padlo financovanie prvého balíka PPP.

- Povrchový variant preferoval i Radičovej kabinet, ktorý sa takisto márne snažil presvedčiť EK.

- Súčasné vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) na prelome marca a apríla 2012 oficiálne uvažuje o rozdelení úseku na dve časti.

- NDS prezentuje v júli 2012 hodnotenie vplyvov na lokality sústavy Natura 2000, ktoré vypracoval tím Petra Rotha.

- Počas decembra 2012 Generálne riaditeľstvo pre životné prostredie EK odsúhlasilo finálnu správu tímu Petra Rotha. Tá konštatovala, že výstavba úseku medzi Martinom a Ružomberkom nebude mať významný negatívny vplyv na integritu území Natura 2000 a stavba môže byť financovaná z európskych peňazí.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 94 896
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 951
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 632
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 461
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 813
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 308
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 262
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 702
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?