MARTIN. Možnosť reklamovať nekvalitný tovar patrí medzi jedno zo základných práv spotrebiteľa. V jednom z martinských obchodov, ktoré ľudia slengovo volajú „čiňák“ sa však pri reklamácii pripravte na tvrdý odpor personálu. Presvedčili sme sa o tom na vlastnej koži, keď nás jedna z čitateliek poprosila, či s ňou nepôjdeme reklamovať poškodený opätok na čižme.
Obuv na jedno použitie
Majiteľkou nových čižiem bola Eva Jeneiová len tri dni, keď z nich odpadol opätok. Cestu do práce ešte vydržali, no návrat domov už nie.
„Známa ma upozornila, že na jednej z čižiem nemám opätok. Mala som ich pritom obuté po prvýkrát,“ krúti hlavou. Rozhodla sa preto poškodený tovar reklamovať.
„Kolegyne v práci ma upozorňovali, že v tom čínskom obchode reklamácie jednoducho neakceptujú. Podpichovali ma, že rovnako dopadnem i ja.“
Najskôr skúšal šťastie jej syn, ktorý chcel celú vec vybaviť cestou zo školy. Jeho pokus ale nebol úspešný. Preto Eva Jeneiová zvolila mierne odlišnú taktiku. Zaklopala na dvere redakcie a poprosila nás, či s ňou do spomínaného obchodu nepôjdeme.
Reklamácia alebo estráda
Prvá reakcia predavačky bola záporná. Odpadnuté opätky sa vraj nedajú reklamovať a ukázala nám i odsek reklamačného poriadku, ktorý to mal dokazovať. Podľa neho predajca nezodpovedá za poruchy obuvi spôsobené jej používaním alebo opotrebovaním.
„Reklamované topánky boli kúpené len pred tromi dňami a mala som ich obuté len raz,“ znel protiargument Evy Jeneiovej.
Následne zobrala predavačka poškodenú topánku a vybehla z obchodu. Po minúte bola späť a mala pripravenú i netradičnú odpoveď.
„Vedľa v značkovej predajni obuvi mi povedali, že toto reklamovať nemôžete,“ vyrukovala na nás.
Ťažšie kalibre sme potom vytiahli i my. Kombinácia nášho novinárskeho preukazu a slov Evy Jeneiovej, že do predajne pošle inšpekciu, zabrala. Nasledoval telefonát šéfovi, a ten povolil výmenu poškodeného tovaru za nový.
Nesmiete sa nechať odradiť
Rovnakú veľkosť čižiem už v ponuke nemali, a tak chcela Eva Jeneiová, aby jej vrátili peniaze.
„To v žiadnom prípade,“ znela rázna kontra vedúcej predajne, ktorá zrazu vybrala zo zásuvky pri pokladni tlačivo reklamačného protokolu a vypýtala si bloček od topánok. Na ňom bolo síce ako predaný tovar uvedené tričko, no to nebola prekážka.
„Pri blokovaní som sa musela pomýliť,“ skonštatovala lámanou slovenčinou vedúca obchodu. Vypísala protokol a ukončila približne pätnásťminútové doťahovanie sa.
Podobný zážitok mala v tom istom čínskom obchode i Zuzana Záhradníková. Chcela reklamovať obuv, do ktorej jej zatekalo. Po tom, ako vyrukovala so svojou požiadavkou, začal po nej predavač kričať, že si topánky kúpila v akcii za nízku cenu a nič sa nebude reklamovať.
„Povedala som mu, že zavolám inšpekciu. Potom mierne skrotol. Peniaze mi nechcel vrátiť, ale mohla som si v obchode vybrať niečo iné,“ opísala svoju skúsenosť.