MARTIN, RAKOVO. Neverili vlastným očiam. Prvý ranný vlak z Hornej Štubne do Vrútok prišiel v pondelok skoro ráno do Príboviec nenormálne preplnený. Ľudia, ktorí sa potrebovali dostať do práce, mali problém sa doň zmestiť. A tak to išlo tri dni. Čo sa stalo? Železničiari súpravu s tromi väčšími vozňami, kde si miesto na sedenie nájde až 280 cestujúcich, totiž vymenili za motorový vlak s oveľa menšou kapacitou. Avšak bageta, ako sa moderný motoráčik medzi „štrekármi“ nazýva, má na sedenie len 75 miest.
Za peniaze pohoda? Kdeže...
„Do Martina to nemám ďaleko. Sedieť vôbec nemusím, ale aby sme sa vo vlaku tlačili ako sardinky, tak to vôbec nemusím. Cestovné vôbec nie je lacné. Človek by očakával, že za svoje peniaze sa pohodlne odvezie. Dlho to tak bolo a teraz takáto nepríjemná zmena. Nerozumiem jej a určite nie som sám. Dúfam, že sa urobí náprava, lebo k železnici rýchlo stratím dôveru,“ netajil rozhorčenie Rakovčan Peter Krško.
Štvrťhodina ako večnosť
Svoje si v natrieskanom vlaku užil aj Andrej Johanides. Z Príboviec do Priekopy, kde vystupuje, je to len 15 minút jazdy, no tá štvrťhodinka vraj bola preňho ako večnosť.
„Čo vám poviem. Obrovská tlačenica, vydýchaný vzduch a samozrejme veľká nervozita. V Košťanoch sa podarilo dvere zatvoriť až na štvrtý raz, až tak boli ľudia na nich nalepení. Navyše, v tom čase je dosť ľudí nachladnutých, a keď vám niekto kašle pri pleci, nie je to nič príjemné. Prvé dni sa ani sprievodcovia neodvážili kontrolovať lístky, ale aj tak im ľudia vynadali. Stali sa hromozvodom nespokojnosti,“ priblížil nám dianie v rannom vlaku pravidelný cestujúci.
Sťažnosť starostu Rakova
Neutešená situácia s raňajším vlakom a hromadné ponosy občanov priviedla starostu obce Rakovo Patrika Antala, mimochodom povolaním výpravcu, k rozhodnutiu zaslať na Železničnú spoločnosť Slovensko sťažnosť. Podporu mal aj od svojich kolegov z Príboviec a Beníc.
„Je smutné, že vaša spoločnosť ráno zrušila vlak číslo 7522 a už aj vlak číslo 7520 obmedzila. V čase, keď každá firma a spoločnosť zápasí s prežitím a dosiahnutím zisku, vy naopak odrádzate cestujúcich od používania vlakovej dopravy, ktorú zabezpečujete. Navyše zdieľate riziko možného vzniku konfliktov a úrazov. Nechcite počuť oprávnené komentáre cestujúcich, ktorí sa prepravujú pomaly ako tovar a nie ako ľudia. V súprave cestujú nedôstojne, sú natlačení, nastupujú a vystupujú s rizikom, a to všetko za vysoké cestovné. Už teraz hľadajú iné možnosti dopravy do a z práce. Z uvedených dôvodov vás žiadame o prehodnotenie aktuálneho žalostného stavu,“ prečítali sme v liste, ktorého kópiu máme aj v redakcii.
Od štvrtku náprava
Železničná spoločnosť na sťažnosť starostu a aj nespokojnosť cestujúcich zareagovala pridaním ďalšej súpravy. Vo štvrtok minulý týždeň sa už kapacita prvého ranného vlaku zvýšila o sto percent.
„Už to bolo oveľa lepšie. Vlak bol síce plný, ale už sa nikto netlačil. Sme radi, že to takto dopadlo. Tie tri dni bola zbytočná nervozita, ktorej sa dalo predísť,“ myslí si Andrej Johanides.