MARTIN. Pre ilustráciu – v rokoch 2003 až 2010 stúpol počet evidovaných automobilov v Martinskom okrese o viac ako polovicu, zo 17 447 na 27 429. V tom istom časovom rozpätí klesol počet obyvateľov v okresnom meste o 5 percent, a to z 59 569 na 56 471 a naďalej klesá na dnešných 54 300. V rokoch 2010 až 2013 vzrástla potreba počtu parkovacích miest v Martine o viac ako 72 percent. Dnes v meste chýba takmer desaťtisíc parkovacích miest.
V meste nie je možné uspokojiť všetkých motoristov
Nájsť pre ne miesto v teréne nie je možné. Na zlomok áno, na celú potrebu nie. Svoje o tom vedia najmä obyvatelia Ľadovne, kde chýba okolo dvoch tisíc parkovacích miest, približne rovnaký deficit je v Priekope, na Podháji-Stráňach či v Záturčí. Týchto mestských častí sa problém nedostatočných kapacít parkovacích miest dotýka v Martine najviac a ľudia sa tu denne boria s tým, kde zaparkovať svoje auto. Problém je citeľný aj v Košútoch, tam chýba asi tisícka parkovacích miest, rovnako v strede Martina, na Severe by optimálne potrebovali okolo 600 ďalších parkovacích miest.
Tento výpočet vychádza z predpokladaného stupňa automobilizácie, na jeden automobil má v tomto roku pripadať 2,5 obyvateľa. A hoci ide „len“ o teoretické prepočty, musia sa brať vážne, pretože prakticky statickú dopravu nie je možné riešiť neustálym rozširovaním plôch v teréne, priestor to neumožňuje. Navyše, tieto čísla neberú do úvahy potrebu parkovacích miest spojených s podnikateľskými aktivitami. Tam sa predpokladá nárast parkovacích miest na vlastných pozemkoch sídiel firiem. Pri prerokovávaní informatívnej správy o statickej doprave v Martine na jednom z rokovaní mestského zastupiteľstva na sklonku minulého roka to zdôraznil aj predseda predstavenstva akciovej spoločnosti Turiec Miroslav Lepeta.
Trendom sú hromadné garáže – aj v Martine
Táto akciová spoločnosť prevádzkuje parkovací systém v meste a má na starosti okrem iného aj investovanie do rozvoja statickej dopravy. M. Lepeta preto orientoval pozornosť poslancov na moderné trendy v statickej doprave, ktoré spočívajú v budovaní hromadných garáží alebo parkovacích domov, a to nielen v centre mesta, ale aj v jednotlivých mestských častiach. Ak sa má mesto pohnúť dopredu, už teraz sa ukazuje potreba vybudovať asi 4 600 parkovacích miest v takýchto objektoch.
O tom, kedy sa budú stavať a kto ich bude stavať, je teraz predčasné hovoriť. Správu o statickej doprave poslanecký zbor len zobral na vedomie. A to aj s formálnym východiskom, ktoré načrtol M. Lepeta. Mesto okrem toho, že je stopercentným akcionárom spoločnosti Turiec, rovnako je stopercentným vlastníkom akcií v spoločnosti Garáže. Táto spoločnosť svojho času vybudovala na Ľadovni hromadné garáže s kapacitou 160 miest a perspektívou pokračovať vo výstavbe podobných objektov v lokalitách Priekopa a Záturčie. Vzhľadom k tomu, že obsahom činnosti obidvoch akcioviek je takmer totožná aktivita – statické parkovanie, ukazuje sa vhodné zlúčiť ich do jednej, a tým do budúcnosti zracionalizovať výstavbu garáží a parkovacích miest. Organizačné a právne podmienky tohto zlúčenia sa už pripravujú.
Autor: V.Legerská