Ľudí je stále menej, áut čoraz viac a viac

Každé mesto rieši problém sa parkovaním. Martin nie je výnimkou.

Počas dňa je v centre tlačenica, popoludní sa presúva na sídliská.Počas dňa je v centre tlačenica, popoludní sa presúva na sídliská. (Zdroj: Autorka)

MARTIN. Pre ilustráciu – v rokoch 2003 až 2010 stúpol počet evidovaných automobilov v Martinskom okrese o viac ako polovicu, zo 17 447 na 27 429. V tom istom časovom rozpätí klesol počet obyvateľov v okresnom meste o 5 percent, a to z 59 569 na 56 471 a naďalej klesá na dnešných 54 300. V rokoch 2010 až 2013 vzrástla potreba počtu parkovacích miest v Martine o viac ako 72 percent. Dnes v meste chýba takmer desaťtisíc parkovacích miest.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V meste nie je možné uspokojiť všetkých motoristov

Nájsť pre ne miesto v teréne nie je možné. Na zlomok áno, na celú potrebu nie. Svoje o tom vedia najmä obyvatelia Ľadovne, kde chýba okolo dvoch tisíc parkovacích miest, približne rovnaký deficit je v Priekope, na Podháji-Stráňach či v Záturčí. Týchto mestských častí sa problém nedostatočných kapacít parkovacích miest dotýka v Martine najviac a ľudia sa tu denne boria s tým, kde zaparkovať svoje auto. Problém je citeľný aj v Košútoch, tam chýba asi tisícka parkovacích miest, rovnako v strede Martina, na Severe by optimálne potrebovali okolo 600 ďalších parkovacích miest.

SkryťVypnúť reklamu

Tento výpočet vychádza z predpokladaného stupňa automobilizácie, na jeden automobil má v tomto roku pripadať 2,5 obyvateľa. A hoci ide „len“ o teoretické prepočty, musia sa brať vážne, pretože prakticky statickú dopravu nie je možné riešiť neustálym rozširovaním plôch v teréne, priestor to neumožňuje. Navyše, tieto čísla neberú do úvahy potrebu parkovacích miest spojených s podnikateľskými aktivitami. Tam sa predpokladá nárast parkovacích miest na vlastných pozemkoch sídiel firiem. Pri prerokovávaní informatívnej správy o statickej doprave v Martine na jednom z rokovaní mestského zastupiteľstva na sklonku minulého roka to zdôraznil aj predseda predstavenstva akciovej spoločnosti Turiec Miroslav Lepeta.

Trendom sú hromadné garáže – aj v Martine

SkryťVypnúť reklamu

Táto akciová spoločnosť prevádzkuje parkovací systém v meste a má na starosti okrem iného aj investovanie do rozvoja statickej dopravy. M. Lepeta preto orientoval pozornosť poslancov na moderné trendy v statickej doprave, ktoré spočívajú v budovaní hromadných garáží alebo parkovacích domov, a to nielen v centre mesta, ale aj v jednotlivých mestských častiach. Ak sa má mesto pohnúť dopredu, už teraz sa ukazuje potreba vybudovať asi 4 600 parkovacích miest v takýchto objektoch.

O tom, kedy sa budú stavať a kto ich bude stavať, je teraz predčasné hovoriť. Správu o statickej doprave poslanecký zbor len zobral na vedomie. A to aj s formálnym východiskom, ktoré načrtol M. Lepeta. Mesto okrem toho, že je stopercentným akcionárom spoločnosti Turiec, rovnako je stopercentným vlastníkom akcií v spoločnosti Garáže. Táto spoločnosť svojho času vybudovala na Ľadovni hromadné garáže s kapacitou 160 miest a perspektívou pokračovať vo výstavbe podobných objektov v lokalitách Priekopa a Záturčie. Vzhľadom k tomu, že obsahom činnosti obidvoch akcioviek je takmer totožná aktivita – statické parkovanie, ukazuje sa vhodné zlúčiť ich do jednej, a tým do budúcnosti zracionalizovať výstavbu garáží a parkovacích miest. Organizačné a právne podmienky tohto zlúčenia sa už pripravujú.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: V.Legerská

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  4. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  5. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  6. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 102 701
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 627
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 415
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 7 933
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 635
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 276
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 528
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 518
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Tréner Michal Hanek.

Michal Hanek už nie je kormidelníkom Martina.


Jakubko

Nemusíte byť zdravotným klaunom, aby ste niekomu urobili krajší deň.


Tomáško si pozrel aj pacientov, pre ktorých v mene spolužiakov doniesol finančný dar.

Učia sa, že pomáhať je súčasť života.


Zuzana Marčeková
Ilustračné foto.

Boli to najmä priestupky v oblasti dopravy.


TASR 1

Už ste čítali?