MARTIN. Na Martinské hole sa v súčasnosti môžete dostať len na aute alebo pešo. Sedačka zo Strání, ktorá tam od roku 1974 dopravovala ľudí, ukončila prevádzku na jar 2005. Už vtedy sa nahlas hovorilo o vybudovaní modernej kabínkovej lanovky. Tieto plány sa však dodnes nepodarilo naplniť.
Lanovka je nevyhnutnosť
„Nech sa na mňa nikto nehnevá a nech si každý myslí čo chce, ja si žiadne reťaze na auto dávať nebudem. Radšej pôjdem inde.“
Aj takto reagujú ľudia, ktorí by si radi na Martinských holiach zalyžovali, no odhodlanie stratia už dole pri rampe na Kolónii Hviezda.
„Je veľká škoda, že prístup na Martinky je takýto komplikovaný. Určite tým netrpí len samotné stredisko, ale aj región pod Martinskými hoľami,“ myslí si Peter Kľačan.
Podobný názor má i Milan Sýkora. Sympatický mladý muž má okrem zimných športov rád tiež jazdu na bicykli.
„Zjazd z holí má svoje neopakovateľné čaro a pekné trasy sú i na hrebeni. Poznám veľa ľudí, ktorí by si to radi vyskúšali, no hore jednoducho šliapať nebudú. Lanovka by ich problém vyriešila.“
Eurofondy nepomôžu
„Všetci vieme, že kabínková lanovka veľmi chýba. Máme vypracované projekty a v rukách aj stavebné povolenie. Napriek tomu, že sme náklady na výstavbu oproti pôvodnému zámeru znížili, žiadna komerčná banka nám neposkytla úver, pretože vždy rokujeme nielen o výstavbe samotnej lanovky, ale tiež o dobudovaní potrebnej infraštruktúry v stredisku,“ hovorí Juraj Balucha, manažér Winter parku Martinky.
Alternatívnym zdrojom financovania nie sú v tomto prípade ani európske peniaze. V doterajších výzvach, ktoré boli vypísané, sa uvádzalo, že poskytnuté zdroje nesmú byť použité na dopravné zariadenia.
„Naposledy sa síce dalo uchádzať o sumu 800 tisíc eur, no pri našom rozpočte 8 mil. eur by nám spomínaná suma takmer nič nevyriešila.“
Podľa projektu trasa novej lanovky kopíruje dráhu starej sedačky, len jej dolná stanica bude o niečo nižšie a horná stanica zas o niekoľko stoviek metrov vyššie.
Nádej znovu ožíva
O osud kabínkovej lanovky sa zaujíma i martinská radnica. Materiál s touto témou by sa mal objaviť na februárovom zasadnutí mestského zastupiteľstva.
„Ak všetko pôjde hladko, prvé práce by sa mali začať už koncom tohto roka. V ideálnom prípade by na začiatku zimy 2014 už mohla byť lanovka hotová. Naša podmienka ale je, že sa musí paralelne budovať stredisko hore," povedal pre jeden slovenský denník martinský primátor Andrej Hrnčiar.
Po ukončení prevádzky starej sedačky ubudlo návštevníkov i z obľúbenej lokality na Stráňach. Najskôr zavreli známy Horský hotel a teraz už nefunguje ani Hotel Grandis.
„Predstavitelia Martina si uvedomujú, že sedačka podporí nielen rozvoj strediska, ale takisto môže výrazne pomôcť mestu. Ich súčasný postoj vnímame veľmi pozitívne. Vyriešiť tento dlhoročný problém nebude jednoduché, no angažovanosť radnice by šancu na úspech zvýšila,“ myslí si Juraj Balucha.
V prípade, že by sa nákladný projekt podarilo uskutočniť, vynára sa ale otázka, čo s ľuďmi, ktorých moderné zariadenie vyvezie na Martinské hole.
„Ak sa začne stavať kabínová lanovka, sme okamžite pripravení budovať potrebnú infraštruktúru v stredisku,“ tvrdí jeho manažér.