Počas zimných mesiacov sa aj cesty v Turci premieňajú na tankodrom. Všadeprítomné výtlky sa v niektorých úsekoch už ani nedajú obchádzať.
MARTIN. Veľmi zle je na tom Martin. Veľká časť martinského vnútorného mestského okruhu sa počas zimných mesiacov premieňa na tankondrom. Tento rok si slalom pomedzi výtlky natrénujete najmä na Severe, no vodičské umenie uhýbania si poriadne otestujete i na Ulici P. O. Hviezdoslava. Slušný adrenalín zažijete aj počas prejazdu križovatkou, ktorá je pri Obchodnej akadémii. Kritických miest je však ešte viac na vedľajších cestách.
Kocúrkovo je šuviks
„Po dvojprúdovke cez Sever jazdím každý deň do Vrútok, kde pracujem. Ráno jedným smerom a poobede naspäť. Cestu už mám celkom v oku, no občas i mňa nejaký nový výtlk zaskočí. Cezpoľným vodičom, ktorí to tu nepoznajú, ale nezávidím,“ hovorí Pavol Minárik.
Marcel prišiel do Turca z východu Slovenska a stav našich vozoviek ho až tak veľmi nezaskočil. Má totiž veľmi dobrý tréning.
„Keby ste videli, ako vyzerajú cesty u nás. Trúfnem si povedať, že ešte máte čo dobiehať. Veď v meste som prechádzal aj niekoľkometrovými úsekmi, na ktorých nebola žiadna jama,“ dodal celej veci poriadnu dávku sarkazmu sympatický východniar.
Horúcu problematiku veľmi trefne zhrnula Kamila z Martina. Našla totiž zaujímavú paralelu.
„Cesty sú presne odrazom riešenia väčšiny nedostatkov na Slovensku. Problémy sa len tak provizórne zaplátajú, minie sa pri tom veľa peňazí a o chvíľu môžeme plátať zas a ešte drahšie. Kocúrkovo je proti nám šuviks.“
Polovičné riešenie
Podľa odborníkov na dopravu sú u nás, s výnimkou diaľnic a časti ciest prvej triedy, ostatné komunikácie vo veľmi zlom stave. Je to predovšetkým dôsledok nedostatku financií.
„Odhadujem, že do opráv sa podarí investovať približne len polovicu nutných prostriedkov. Aj tie sa niekedy využívajú neefektívne. Stane sa, že opravy sa robia z pohľadu použitej technológie v nesprávnom čase a šetrí sa tam, kde by sa nemuselo,“ dvíha varovný prst Ľubomír Palčák, šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline.
Pri oprave vozovky sa musí poriadne ošetriť i okolie poškodeného miesta. Nesmie obsahovať vodu a spoje na okraji výtlku sa musia rozohriať, aby sa starý asfalt pevne spojil s novým. Stáva sa však, že jama sa len trochu vyčistí metlou a naleje sa do nej asfalt. Takáto povrchná oprava vydrží spravidla len do najbližšej zimy.
Škoda sa dá vymáhať
Za údržbu a stav vozovky je zodpovedný jej správca. U nás sa o cesty prvej triedy stará Slovenská správa ciest. O cesty druhej a tretej triedy samosprávne kraje a o miestne komunikácie mestá a obce.
„Výtlky sa odstraňujú priebežne. Pri ich odstraňovaní okrem klimatických podmienok musíme brať ohľad i na intenzitu dopravy, materiálne a personálne možnosti našich dodávateľských organizácií či rozsah výtlku. Opravy sa nesmú robiť počas dažďa, sneženia, ani v čase, keď vozovku pokrýva sneh,“ povedala Iveta Fedorová zo Slovenskej správy ciest.
Vodič si môže v prípade, že mu výmoľ zničí tlmiče alebo presekne gumu, vymáhať od správcu komunikácie škodu. Najlepšie je miesto, na ktorom vznikla škoda odfotiť a tiež je dobré zavolať políciu, aby udalosť zdokumentovala.
Päť dobrých rád
Ak si auto zničíte na rozbitej ceste, najlepšie je postupovať ako pri dopravnej nehode. Poisťovne odporúčajú dodržať niekoľko základných krokov.
- Zavolajte políciu a trvajte na zdokumentovaní a riešení formou škodovej udalosti.
- Urobte si vlastnú fotodokumentáciu, napríklad mobilom.
- Zistite, kto je správcom komunikácie a písomne si u neho uplatnite škodu.
- Choďte na obhliadku vozidla do poisťovne, v ktorej má správca komunikácie zmluvu o zodpovednosti za škodu.
- Ak je to možné odložte si všetky poškodené diely.