MARTIN. Po období bez väčšej investície martinská radnica zvažuje, či finančne zastreší výstavbu 8-miestnej kabínkovej lanovky na Martinské hole. Zatiaľ ešte nevie, ako hlboko by musela siahnuť do svojej kasy. Na začiatku mája tohto roka chce prostredníctvom európskeho vestníka vytipovať najvhodnejšieho generálneho dodávateľa technológie. Na začiatku júna by mala nasledovať súťaž, ktorej víťaz ponúkne podmienky na zabezpečenie financovania celého projektu. Pri mestskom zastupiteľstve bude tiež fungovať pracovná skupina venujúca sa problematike kabínkovej lanovky.
Celý proces sa len rozbieha
Všeobecne sa predpokladalo, že mesto už je v príprave projektu podstatne ďalej. V posledných týždňoch sa totiž i v médiach objavilo viacero informácií, kde sa martinský primátor Andrej Hrnčiar vyjadroval k spomínanej problematike celkom jasne.
„Na februárovom mestskom zastupiteľstve predstavíme model, na ktorom sme sa boli schopní dohodnúť s investorom,“ dočítate sa v platenom inzeráte, ktorý vyšiel v polovici februára aj v týždenníku MY Turčianske noviny.
Podľa slov šéfa martinskej radnice sa ale vyskytla zásadná otázka, na ktorú treba nájsť jasnú odpoveď. Bolo ňou zadefinovanie reálnej ceny celého projektu.
„Najpresnejšiu sumu získame prostredníctvom verejných súťaží, ktoré zverejníme v európskom vestníku. Z prvej vzíde potencionálny generálny dodávateľ technológie. Ten presne stanoví výšku nákladov. Potom rovnakým spôsobom vyberieme finančnú inštitúciu a tá zas ponúkne za akých podmienok nám vie požičať. Takýmto spôsobom získame najserióznejšie podklady na diskusiu, ktorá rozhodne o ďalšom smerovaní investície,“ vysvetlil primátor a následne ešte upozornil na dôležitú vec. „Chcem zdôrazniť, že spomínané súťaže mesto ešte k ničomu nezaväzujú, budú predovšetkým podkladom pre ďalšie rozhodovanie.“
Poslanci chcú nájsť riešenie
S myšlienkou hľadať optimálne riešenie a vybodovať 8-miestnu kabínovú lanovku na Martinské hole sa stotožnila i drvivá väčšina mestských poslancov.
„Úverová zadlženosť Martina je pomerne nízka, a tak má otvorenie debaty o takejto veľkej investícii svoj racionálny základ. Navyše, téma Martinských holí tu dlhodobo existuje a jej prehliadanie ma negatívy dopad na rozvoj celého nášho regiónu. Preto je dobré, že mesto Martin ponúkne svoju alternatívu,“ povedal Ján Zuberec.
Viacerí ale upozornili na možné nástrahy. Marián Fedor poukázal na stále neuzavretý spor o právoplatnosť zmenky, ktorá môže mesto položiť na lopatky. Peter Vons zas pripomenul ťažkosti susedných miest, ktoré už vstúpili do takýchto veľkých projektov. Jeho kolega Imrich Žigo zámer podporuje, no má zásadnú podmienku.
„Aby nevznikali žiadne pochybnosti, musia byť od začiatku celého procesu striktne a jasne nastavené všetky pravidlá,“
Jozef Bernát zas vyslovil obavu, či sa súčasnému vedeniu radnice podarí dobrý úmysel dotiahnuť do úspešného konca.
„Spomeňme si na priemyselný park v Sučanoch či Bilbao. Tieto projekty ani zďaleka nesplnili očakávania. Ak predstavitelia mesta neprejdú od ľúbivých fráz a sľubov konečne k činom, lanovka na Martinské hole dopadne rovnako.“