Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Martin vystavil rodný list tvorbe Dominika Tatarku

V marci uplynie 100 rokov od narodenia významného slovenského spisovateľa, prekladateľa a disidenta Dominika Tatarku (14. 3. 1913 Plevník-Drienové - 10. 5. 1989 Bratislava). Pri príležitosti jubilea sa v priebehu celého roku uskutoční rad rôznorodých pod

Dominik Tatarka v čase, keď pôsobil v Martine.Dominik Tatarka v čase, keď pôsobil v Martine. (Zdroj: Archív autora)

ujatí, a to nielen na Slovensku, ale aj v susednej Českej republike či vo Francúzsku. V Martine sa pravdepodobne nič väčšie konať nebude, hoci by sa mohlo. Veď s naším mestom a Maticou slovenskou sú neodmysliteľne spojené Tatarkove umelecké začiatky, pričom istý čas tu aj pôsobil.

MARTIN. Dominik Tatarka už ako začínajúci autor pohotovo a kreatívne (v špecifických podmienkach konzervatívneho Slovenska) rozvíjal inšpiračné zdroje a impulzy moderných európskych literárnych smerov a tendencií. Počas svojich štúdií na Sorbonne sa naplno oddával magickej atmosfére medzivojnového Paríža. Privoňal existencializmu aj surrealizmu, dokázal si ich osvojiť a tvorivo aplikovať.

Skryť Vypnúť reklamu

Pod krídlami Matice slovenskej

V roku 1939 začal Tatarka spolupracovať s Maticou slovenskou, presnejšie s redaktorom jej Slovenských pohľadov Stanislavom Mečiarom, čo dokumentuje vzájomná korešpondencia, uložená v Archíve literatúry a umenia SNK v Martine. Na stránkach časopisu publikoval nielen literárnokritické články a úvahy, ale i poviedky. Súborne vyšli zásluhou MS v zbierke V úzkosti hľadania (1942). Tatarka v nich analyzoval mravné a existenciálne otázky človeka. Pesimistickú víziu bezcieľnosti ľudského bytia sa snaží prekonať pozitívnou filozofiou lásky, inšpirovanou kresťanským existencializmom. Vieru v tvorivú aktivitu ľudského ducha pôsobivo deklaroval a rozvíjal už v Slovenských pohľadoch v programovom článku Neznáma tvár (1940). V inom príspevku, O duchovnú orientáciu v slovenskej beletrii (1940), sa kriticky postavil proti súdobej próze, tak impresionistickej (lyrizovaná próza), ako i realistickej. Prvú považoval za senzualistickú, druhú za iluzionistickú. Napokon dospel k záveru, že prozaik by mal byť „básnikom sujetu“.

Skryť Vypnúť reklamu

Protagonistami deja surrealistickej novely Panna zázračnica (1944), ktorá vyšla opätovne vďaka MS a S. Mečiarovi v Martine, je skupina mladých výtvarníkov a básnikov. Títo bezstarostní ľudia sa uprostred ničivej vojnovej reality rozhodli vytvoriť pestrofarebný ostrov imaginácie, duchovnej vzbury, hier a najmä slobodnej sebarealizácie v umení. Záhadné pôvabné dievča Annabelu si mýticky idealizujú do podoby múzy-inšpirátorky. Dychtivo po nej túži celá bohémska komunita, ale ona zostáva dráždivo neprístupná a verná len sebe... V Panne zázračnici sa po prvý raz koncentrovane prejavila Tatarkova úporná snaha bojovať o dušu človeka v človeku samom. Už vtedy ale v pôsobivých inotajoch naznačoval, že je iba výlučnou záležitosťou človeka, ako sa vysporiada s prípadným víťazstvom a jeho dôsledkami. (Podľa autorovej literárnej predlohy nakrútil režisér Štefan Uher v roku 1966 rovnomenný film).

Skryť Vypnúť reklamu

Učiteľ v Martine

V rokoch 1941 – 1944 pôsobil D. Tatarka ako učiteľ slovenčiny a francúzštiny na gymnáziu v Martine, pričom do tlače pripravil dve čítanky pre stredoškolákov (Dielo náukovej prózy; Ukážky z povojnovej novely slovenskej, obe 1942). Práve v metropole Turca sa najsystematickejšie venoval literárnej teórii a komparatistike, na čo už v ďalšom období nenadviazal.

Po vypuknutí Povstania sa koncom augusta 1944 stal členom Okresného revolučného národného výboru v Martine, redigoval nástenné noviny Hlas ľudu v Banskej Bystrici a vstúpil do komunistickej strany. Touto svojou činnosťou sa definitívne rozišiel so S. Mečiarom, ktorý SNP nikdy neprijal a emigroval. Po potlačení povstania odišiel Tatarka do hôr a pripojil sa k partizánom. Ocitol sa dokonca pred hlavňami nemeckej popravnej čaty; za dramatických okolností sa mu však podarilo ujsť vďaka prestrelke vyvolanej partizánmi. Spomenutá epizóda sa opakovane objavuje v spisovateľovom povojnovom diele.

Spolupráca s MS pokračovala aj po roku 1945, istý čas v nej dokonca pracoval (1948 – 1949). Práve v tomto prelomovom období vydala MS Tatarkovi román Farská republika (1948), v ktorom zobrazil frustrujúci vplyv totalitného režimu Slovenského štátu na psychiku hlavného predstaviteľa príbehu. Román bol síce pamfletom na pokrytectvo oficiálneho klerikalizmu, zároveň však priniesol ideologickú faloš nového typu – pátos revolučného romantizmu („všetky cesty vedú ku komunizmu“).

Na sklonku 40. rokov sa s definitívnou platnosťou prerušili tvorivé väzby D. Tatarku s MS i Martinom. Prozaik dobrovoľne rezignoval na pôvodné filozofické východiská a bezprostredne po februári 1948 sa začlenil medzi tvorcov, ktorí svojím dielom začali budovať "víťaznú" socialistickú ideovo-umeleckú základňu. Situácia sa zmenila v druhej polovici 50. rokov. Aj pod vplyvom ostrých polemík s dogmatikmi – vrátane niektorých literátov – začal Tatarka kriticky prehodnocovať svoje nazeranie na okolitý svet i vlastný dovtedajší život.

Po rokoch sa v ňom opätovne prebudila stará láska a osudová vášeň, Francúzsko, pričom na pulzovaní jeho starého i nového ducha začal do seba katarzne vstrebávať silu a slobodu Európy. „Už sa nedal pomýliť. Bol to nový, vytriezvený človek!“ (I. Kružliak)

Obec božia

V 60. rokoch prežíva Tatarka svoje hviezdne obdobie. Stáva jednou z najvýraznejších postáv obrodného demokratizačného procesu, ktorý vyvrcholil Pražskou jarou pamätného roka 1968. Za občiansky nekompromisný a mravne vyhranený odpor k okupácii spojeneckých vojsk ho mnohí považovali za symbol týchto hektických čias. Keď okupačné tanky vtrhli do Bratislavy, nebojácne viedol odpor mládeže a študentov, zápalisto rečnil na masových zhromaždeniach občanov. Pred jedným z tankov odhalil svoju hruď a zavelil: „Sem strieľajte, súdruhovia!“

Ako prozaik Tatarka v širších súvislostiach a kontextoch zobrazoval vzťah človeka k človeku, zamýšľal sa nad otázkami medziľudskej komunikácie, ktorú autenticky konfrontoval s konkrétnou tragickou skúsenosťou ľudskej individuality. Zároveň vynikal schopnosťou citlivo sa započúvať do slov prostého jednotlivca, ktorý síce z pohľadu „veľkých“ dejín nemá nijaký význam, ale i napriek tomu bol a bude trvalou súčasťou ľudstva. Pri tom všetkom Tatarka plnokrvne využíval metaforickú reč, „hovoril v závratných špirálach, spájal uplynulé s prítomným, vzdialené s blízkym“. (J. Špitzer) Naznačenú autorskú líniu rozvíjal v každom svojom tvorivom období, pričom v roku 1968 jej dal výraz v koncepcii „Obce božej“, spoločnosti založenej na vzájomnej úcte a duchovnom povznesení jednotlivca. Členovia Obce mali vedome budovať a rozvíjať národnú kultúru ako základ

a nevyhnutný predpoklad novej spoločenskej kvality.

Po roku 1968, v časoch vládnutia tvrdej normalizačnej mašinérie, bol D. Tatarka vyradený z oficiálneho verejného i literárneho života. Napriek zložitej existenčnej situácii, perzekúciám a systematickému eštebáckemu dozoru však na tvorbu nerezignoval. Rukopisy svojich diel koncipoval s vedomím, že nikdy nevyjdú tlačou. Zároveň ale priznával, že sa písaním zachraňuje, že si vlastnými písačkami vydobýja slobodu, ktorú mu odnímali. Knihy napokon vyšli v slobodnom zahraničí a na vydanie ich pripravil nedávno zosnulý historik Ján Mlynárik.

V decembri 1976 Tatarka podpísal Václavovi Havlovi ako vôbec prvý signatár Chartu 77. Vtedy sa ako disident už veľmi často zdržiaval v Prahe, kde okrem Havla nadviazal priateľské kontakty aj s ďalšími českými intelektuálmi.

Do oficiálneho literárneho kontextu sa Tatarka vrátil až v roku 1989, keď mu (žiaľ, posmrtne) v Slovenských pohľadoch uverejnili prvú časť Navrávačiek. To, že išlo o veľkú kultúrnu udalosť, potvrdzuje aj reakcia Júliusa Satinského. „Čítajúc Tatarku som zdúpnel, zvlhol, rozcitlivel sa a pocítil som prudkú, krásnu lásku k Slovensku, pokornú, tichú, hrdú

a bez akejkoľvek irónie. Ten Dominik Tatarka v Navrávačkách ,zhudobnil´ región svojej duše s takou úprimnosťou, že to odzbrojí aj kamarátov, ktorí sa dali na politiku a ktorí mu hodný čas pred smrťou – huncúti – schovali pero a teraz sa nám snažia navravieť, že Navrávačky sú pornografia... On sformuloval v Navrávačkách, čo cíti slovenský muž k Mame, Dievčaťu, Národu s takou bolestnou presnosťou, že Gabriel Garcia Márquez, Šukšin, Vetemaa, Radičkov a tutti quanti dozadu až po Fiodora Michailoviča D. by ho – slovenského provinčného spisovateľa – vo svojich stáročiach samoty úctivo privítali.“ (1989)

Hoci sa vo vývinovej línii Tatarkovho diela všeličo preskupilo, primárny zdroj, z ktorého tvorca vytrvalo čerpal, ostal nezmenený. Išlo o systematické uvažovanie nad tým, ako je to vlastne s človekom, keď sa dostane do konfrontácie so sebou samým. Bude vedieť byť šťastný, keď ho obklopuje a ničí nespravodlivosť, hra osudu, nezmysel, náhoda, nešťastie? Keď je so železnou pravidelnosťou na konci každého ľudského snaženia nemilosrdná smrť?

Epilóg

Azda by nezaškodilo, keby sa aj Martin pri príležitosti 100. výročia narodenia prihlásil

k D. Tatarkovi. To bolo tiež zmyslom a zámerom môjho článku, v závere ktorého sa žiada pripomenúť a vyzdvihnúť spisovateľov nezastupiteľný vklad do súradníc modernej slovenskej kultúry a občianskej spoločnosti. S jeho menom a pohnutým životným príbehom budú vždy spájané prirodzené väzby Slovenska na európsku kultúru a civilizáciu. Ma druhej strane platí, že Dominik Tatarka bol autentický „Europér“ so všetkým, čo k obsahu tohto pojmu

v búrlivom 20. storočí prislúchalo. Vlastné zlyhania, omyly a prešľapy nevynímajúc...

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  3. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  4. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  10. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 323
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 808
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 089
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 472
  5. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 322
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 095
  7. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 357
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 275
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 129
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 903
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Dali by ste dieťaťu cigaretu? Mnohí áno

Dali by ste dieťaťu cigaretu, ak by si ju vypýtalo? Väčšina z nás áno. Dokumentuje to sociálny experiment a mystery shopping, ktoré zastrešila vzdelávacia iniciatíva NA VEKU ZÁLEŽÍ.

V Dubnici sme dostali tenisového kanára

Zápasy proti Dubnici nám nevychádzajú. Druhýkrát po sebe sme od tohto tímu inkasovali šesť gólov.

Zápas v Dubnici nám nevyšiel.

Krádež v dedine prekvapila

Neznámy muž si do svojho auta naložil celkom novú zbernú nádobu na kuchynský odpad.

Neznámy muž ukradol na Bystričke novú smetnú nádobu na kuchynský odpad.

FOTO: Ako Martin porazil Topoľčany

V šesťbodovom súboji Martinčania v piatok zdolali Topoľčany 4:1 a upevnili si tak druhé miesto v tabuľke. Dnes o 18. h hrajú naši v Dubnici.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Odišiel Ján Bartík

Hokejová rodina v Nitre stratila jedného zo svojich dlhoročných členov.

Vláda predĺžila zákaz vychádzania. Čaká nás testovanie, štátu majú pomôcť mestá a obce

Skríningové testovanie sa začne v pondelok 18. januára a potrvá do utorka 26. januára.

Druhý deň testovania v Nitre: Miera pozitivity klesla pod percento

Otestovať sa prišlo vyše 14-tisíc ľudí. Pozitívnych bolo podstatne menej ako pred týždňom.

Už ste čítali?