MARTIN. Nasmerovať deti do budúceho života nie je ľahké, hoci stredné školy sa dnes predbiehajú v prezentácii toho, čo štúdium u nich môže študentom dať. Keďže každej ide o existenciu, ktorej zárukou je primeraný počet žiakov, je dobre, keď sa rodičia neuspokoja len s webovými prezentáciami, ale zistia si o škole všetky dostupné informácie. Najmä tie, ktoré súvisia s kvalitou výučby, pretože len tá môže maturanta posunúť na vysoké školy s lepšími vedomostnými vyhliadkami.
Pri stredných školách sa v súčasnosti dajú porovnávať len niektoré čiastkové a schematické údaje. „Neexistujú výsledky žiakov na výstupe zo stredných škôl prepojené so vstupnými údajmi o úrovni žiakov,“ uviedol denník SME vo svojej špeciálnej prílohe venovanej téme štúdia na stredných školách. Riaditeľ INEKO Peter Goliaš rodičom preto odporúča, aby sa v školách informovali aj o úspešnosti absolventov pri prijímaní na vyššie stupne vzdelávania, prípadne uplatniteľnosť v praxi. Vyhľadať tiež treba informácie o vyučovaní cudzích jazykov, úspešnosti žiakov na olympiádach, kvalite pedagogického zboru, jeho vekovej štruktúre a stálosti.
Úspešnosť stredných škôl pri prijímačkách na vysokú školu je pre rodičov najzrozumiteľnejším kritériom. V zozname Ústavu informácií a prognóz školstva v minulom roku sledovali, koľko absolventov každej strednej školy sa hlásilo na slovenské vysoké školy, koľkých prijali a koľkí sa na štúdium aj zapísali. Z turčianskych stredných škôl v zozname stredných škôl v Žilinskom kraji vedie Gymnázium Viliama Paulinyho-Tótha v Martine. Obsadilo štvrtú priečku. Na štúdium sa z tejto školy hlásilo 156 študentov, 136 z nich prijali, 112 sa aj na štúdium zapísali – 87,2-percentná úspešnosť.
V sekcii do tridsiateho miesta v rámci kraja máme tri stredné školy, pričom o poradí rozhoduje absolútny počet študentov zapísaných na vysoké školy. Dôležitejším a najzrozumiteľnejším kritériom je percentuálna úspešnosť študentov tej-ktorej školy pri prijatí na vysokú školu. Tohto roku čakajú na maturantov aj niektoré noviny. Novela školského zákona zaviedla povinné prijímacie skúšky. Ich kritériá sa ale týkajú len študijných odborov stredných škôl so štvorročným alebo päťročným vzdelávaním. No aj tu sú výnimky. Ak dokážu zvládnuť úlohy zo slovenského jazyka a literatúry a z matematiky v Testovaní9 na deväťdesiat a viac percent v každom predmete, stredné školy ich prijmú bez skúšky. Nie je to ľahké. Spomedzi 40 584 študentov bolo takých v minulom roku 715, čo nie sú ani dve percentá.
„Prijímacie skúšky nemusia robiť žiaci, ktorí sa uchádzajú o štúdium v učebných odboroch,“ vysvetľuje v SME Zdenko Krajčír, generálny riaditeľ sekcie regionálneho školstva ministerstva školstva.
AKO OBSTÁLI (tabuľka uvádza úspešnosť študentov len na slovenských vysokých školách, časť z nich sa hlási a aj obstojí v príjímačkách na zahraničné vysoké školy. Najmä gymnázia majú pätinu až tretinu takýchto študentov, preto údaje v tabuľke môžu byť týmto faktom ovplyvnené.)
Gymnázium Viliama Paulinyho Tótha, Martin – 4. / 156 / 136 /112 / 87,2
Obchodná akadémia Martin – 14. / 104 / 82 / 78 / 78,8
Pedagogický a sociálna akadémia Turčianske Teplice – 23. / 81 / 58 / 54 / 71,6
Stredná priemyselná škola Martin – 28. / 64 / 54 / 46 / 84,4
Gymnázium Mikuláša Galandu Turčianske Teplice – 36. /46 / 41 / 37 / 89,1
Gymnázium Jozefa Cígera Hronského Vrútky – 37. / 55 / 44 /36 / 80
Gymnázium Jozefa Lettricha Martin – 40. / 53 / 43 / 35 / 81,1
Bilingválne gymnázium Milana Hodžu Sučany – 54. / 44 /29 / 24 / 65,9
Stredná odborná škola dopravná Martin – 57. / 25 / 23 / 21 / 92
Stredná odborná škola podnikania Martin – 65. / 29 / 17 / 17 /58,6
Stredná odborná škola strojnícka Martin – 68. / 17 / 15 / 15 /88,2
Stredná odborná škola obchodu a služieb Martin – 70. / 23 / 17 / 14 / 73,9
Súkromná stredná umelecká škola Martin – 87. / 7 / 6 / 6 / 85,7
Stredná odborná škola rybárska Mošovce – 92. / 4 / 4 / 4 / 100
Súkromné hudobné a dramatické konzervatórium Martin – 94. / 7 / 4 / 3 / 57,1
Uvedené čísla obsahujú: Poradie v tabuľke Žilinského kraja / počet prihlásených uchádzačov na vysoké školy / počet prijatých / počet zapísaných / percento.
Autor: V.Legerská