Málo bolo v slovenskej histórii osobností, ktoré by sa vyznačili v toľkých kultúrno -spoločenských oblastiach, ako bol Andrej Halaša, a napriek tomu sa o ňom vo všeobecnosti tak málo vie. A kto sa v tejto oblasti orientuje, určite bude s mojím titulkom p
olemizovať: Andrej Halaša ? Veď to bol v prvom rade horlivý zberateľ muzeálnych predmetov a organizátor, známy predovšetkým Piesňovou zbierkou, ktorá obsahuje viac ako 30 tisíc zápisov textov piesní...
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
MARTIN. Prišiel teda čas pripomenúť si storočnicu tohto slovenského národovca – právnika, politika, publicistu, prekladateľa, vydavateľa, etnografa, najagilnejšieho spolupracovníka Andreja Kmeťa pri zakladaní a činnosti Muzeálnej slovenskej spoločnosti i budovaní Slovenského národného múzea, ktorý sa okrem iného zaslúžil aj o vybudovanie Národného domu. Medzi jeho, povedané dnešným slovom, aktivity, však patrí neúnavná práca na poli slovenského ochotníckeho divadla. A práve to ma zaujalo...
Chodil ochotníčiť, bol aj šepkárom
Najvýznamnejšia etapa v dejinách martinského divadelníctva sa začala už pred postavením Národného domu, po založení Slovenského spevokolu a schválení jeho stanov (1872). V tom čase bol už Turčiansky Svätý Martin slovenským kultúrnym, spoločenským a stával sa aj hospodárskym centrom. Mestečko národovci nazvali svojou „mekkou“ a ochotníkom z celého Slovenska bol Martin naozaj „svätý“. Teatrológ Ladislav Čavojský pripomína: „...Martinskí ochotníci začali ovplyvňovať ostatné spolky vydávaním divadelnej edície i publikovaním hier v časopisoch. Slovenský spevokol pôsobil aj na umeleckú podobu ostatných ochotníckych predstavení...“
Jeho viacerí členovia, najmä režisér a maliar kulís Jozef Kohút a Andrej Halaša, chodili spoluúčinkovať k ochotníkom do viacerých mestečiek a dedín. Dušou divadelného života v Martine sa stal práve Andrej Halaša. Bol hercom, režisérom či aranžérom, zapisovateľom, v prípade potreby aj inšpicientom či šepkárom, hlavne však vyberal hry a rozpisoval jednotlivé úlohy. Bol teda nemenovaným a nepomenovaným dramaturgom.
Nebolo veci, na ktorej by nemal účasť
Oravský rodák zo Záskalia pri Dolnom Kubíne (narodil sa tu 17. septembra 1852, zomrel v Martine pred 100 rokmi – 4. apríla 1913) už v Prešove, kde študoval právo, vydával písaný študentský časopis „Prorok“ a na Orave spolu s P. O. Hviezdoslavom organizoval divadlá a založil hasičský spolok. V Turčianskom Svätom Martine sa jeho činnosť rozrástla natoľko, že nebolo verejnej, tým skôr národnej veci, v ktorej by nebol mal nielen účasť, ale leví podiel, čo mu vynieslo epiteton „národný mravec“.
V rokoch 1875 až 1913 bol ústrednou postavou divadelnej zložky Slovenského spevokolu, ako režisér naštudoval vyše 300 predstavení a sám vytvoril okolo 170 hereckých úloh. Spolu s Jozefom Škultétym redigoval Divadelnú knižnicu, po J. R. Franciscim prevzal a oživil edíciu Slovenský divadelný ochotník, v ktorej len v rokoch 1900 až 1918 vyšlo vyše 30 hier, čiastočne pôvodných textov (J. Hollý, M. O. Horváthová, P. Socháň, F. Urbánek) a zväčša jeho preklady, z ktorých niektoré naštudovala aj Slovenské národné divadlo v Bratislave.
Repertoár obohatil vlastnými prekladmi
Vtedajší chudobný repertoár obohatil Andrej Halaša mnohými vlastnými prekladmi z českého, chorvátskeho, maďarského, nemeckého, poľského a ruského jazyka. Z nemeckých dramatikov prekladal R. Benedixa, A. F. Kotzebueho, E. Raupacha a F. Schillera, predovšetkým ale dobových autorov zábavných frašiek a romanticko-sentimentálnych obrazov (K. Gorlitz,C. Laufs, K. Topfer...). Z českej dramatiky to boli hry bratov Mrštíkovcov, J. K. Tyla a J. Vrchlického. V rukopise ostali drámy „Gazdiná Roba“ (G. Preissová), „Novomanželia“ (B. Bjornson) a „Úklady a láska“ (F. Schiller).
Od roku 1875 sa začalo divadlo v Martine hrávať veľmi pravidelne. „...Utvorili si aj akúsi pravidelnú repertoárovú schému: cez fašiangy zabávali obecenstvo fraškami, v pôste hrali vážne kusy, na šibačkový pondelok a v máji - júni veselohry. V auguste, pri príležitosti valného zhromaždenia Živeny a neskôr i Slovenskej muzeálnej spoločnosti v rámci tzv. augustových slávností, zo začiatku vyberali hry slovenských alebo slovanských dramatikov, atď...“ (L. Čavojský).
Charakter Andreja Halašu a cítenie s ľudom určili mu jednoduchý program: robiť. A preto, keď sa na jednom výlete do Vysokých Tatier prejavila u neho ťažká choroba, málokto predpokladal jeho pomerne náhlu smrť, najmä nie po operácii v Budapešti. Andrej Halaša umrel 4. apríla 1913 v Martine a jeho pohreb sa konal v najbližší pondelok, pričom veľkého Slováka – národovca sprevádzalo okrem rodiny vyše 2 tisíc smútiacich, z čoho bola vyše polovica Martinčanov. Smútočné obrady konalo 18 evanjelických kňazov a cestou do kostola, v kostole i na Národnom cintoríne zneli smútočné zbory Slovenského spevokolu...
Autor: Pavol M. Kubiš