Turčianskou oblohou sa vznášali vetrone

Najlepší piloti vetroňov zo šiestich európskych krajín sa zišli v Tomčanoch, aby si zmerali sily na medzinárodnej súťaži. Ich najväčším protivníkom ale bolo počasie.

Aj Agnete Olsen z Dánska rada lieta ponad naše hory.Aj Agnete Olsen z Dánska rada lieta ponad naše hory. (Zdroj: ARCHÍV BJ)

TOMČANY. Možno ste si všimli, že v minulom týždni sa nad Turcom vyskytovalo viac vetroňov. V Tomčanoch na letisku sa totiž konal už 13. ročník medzinárodnej plachtárskej súťaže. O titul najlepšieho pilota sem prišlo zabojovať 52 súťažiacich nielen zo Slovenska, ale i z Čiech, Maďarska, Nemecka, Poľska a Dánska. Letci dostali každý deň jednu úlohu a kto v nej obstál najrýchlejšie, stal sa denným víťazom. Súťažiacim napríklad naplánovali prelet trate Martin – Kráľova Hoľa – Prievidza. Súčet denných víťazstiev nakoniec ukázal, že najlepším z najlepších sa napokon stal slovenský pilot Ľubor Kuvik z Trenčína.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pre dážď rušili trate

Tento ročník však všetko komplikovalo nevydarené daždivé počasie.

„Aktuálny 13. ročník bol posledným, ktorý sa konal v máji, lebo počasie nám naozaj neprialo. V budúcom roku to posunieme na koniec apríla, kedy je jarné počasie asi najvhodnejšie na prelety na vetroňoch. Lietali sme síce veľa, ale často sme aj trať zrušili krátko po vyhlásení vzletov pre búrky a prehánky,“ neskrýval rozčarovanie Branislav Jesenský, prezident Slovenského plachtárskeho centra.

Adrenalín však nechýbal hneď v úvode súťaže.

„Jeden mladý pilot z Trenčína nám hneď v prvý deň urobil zimomriavky na chrbte, keď točil poslednú zákrutu vo veľmi malej výške. Už sme mali o neho naozaj strach, ale dopadlo to našťastie veľmi dobre,“ prezradil zákulisnú informáciu Branislav Jesenský a dodal, že princíp plachtenia na vetroňoch v Martine spočíva v tom, že pilot vetroňa je v 600 metrovej výške odopnutý od motorového lietadla sám si musí nájsť stúpavý prúd, ktorým sa dostane do maximálnej výšky. Takto doletí k ďalšiemu prúdu, ktorým sa opäť vynesie do výšky, keďže ju medzitým stratil a týmto spôsobom sa postupne posúva po trati.

SkryťVypnúť reklamu

Kamarátska závisť kolegom

Najdlhšie trate na vetroni sa vraj na Slovensku dajú nalietať do tisíc kilometrov za deň. Na pretekoch v Tomčanoch sa pre zlé počasie piloti pohybovali vo vzdialenosti len 200 až 300 kilometrov.

Hlavným plánovačom trás bol Tibor Frátrik z martinského aeroklubu.

„Aj keď lietanie máme radi, toto je jeden týždeň v roku, ktorý musíme ako organizátori obetovať, lebo my sa do vzduchu nedostaneme, ale umožníme lietať našim kamarátom, ktorí tu za nami chodia každý rok a tešia sa,“ skonštatoval pilot z Martina, ktorý vraj svojim kolegom trošku závidel, že môžu lietať, hlavne keď bolo krásne počasie.

Svoje umenie na týchto pretekoch predviedol aj Ľubor Kuvik z Trenčína, ktorý je ako jediný na Slovensku držiteľom diplomu za tisíckilometrový prelet.

SkryťVypnúť reklamu

„Dobrý pilot musí ovládať meteorológiu a správne sa rozhodovať aj pod stresom a tlakom - napríklad, keď sa ocitne v búrke. Dôležitá je aj fyzická príprava. Pohybujeme sa i v 2500 metrovej výške, niekedy sa lieta päť až desať hodín, raz sme hore, raz dole, pôsobí na nás odstredivá sila, a to všetko je vyčerpávajúce,“ opisuje zdanlivo jednoduchý šport Ľ. Kuvik, ktorý na bezmotorových lietadlách lieta už 11 rokov.

Očarenie krásou slovenskej prírody

Organizáciu martinských pretekov a prírodu nielen Turca si nevedel vynachváliť aj letec Jens Binderup z Dánska.

„Dánsko je veľmi rovinatá krajina, a tak sme si lietanie medzi týmito krásnymi horami veľmi užívali. Výhľad zhora bol nádherný. Už len kvôli tomu sa nám oplatilo merať sem takú dlhú cestu,“ nešetril slovami chvály pretekár, ktorý sa na súťaži zúčastní aj o rok.

Slovenské hory očarili aj pilota Róberta Tótha z Maďarska, keďže v jeho krajine tiež prevláda rovina. Ponad naše kopce si rád zalieta najmä v peknom počasí.

„Lietanie nie je nebezpečné. Oveľa nebezpečnejšia je jazda autom po slovenských cestách ako lietanie vo vzduchu,“ zažartoval si na záver Róbert, pri našej otázke, či tento šport nie je riskantný.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  2. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  4. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  5. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  6. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  7. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  8. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  1. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  2. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  3. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  4. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  5. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  6. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  7. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  8. Invázne rastliny ako superpotraviny
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 9 437
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 5 502
  3. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 4 917
  4. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 441
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 2 056
  6. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 1 992
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 1 794
  8. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 1 525
  1. Štefan Šturdzík: Rišo vaše rozhodnutie odísť z politiky je správne. Dve čierne škvrny vám však zostanú navždy bez ohľadu na okolnosti , ktoré ich sprevádzali.
  2. Jozef Huljak: Ako Washington tlačí Indiu do náručia Putina
  3. Irena Šimuneková: Gánovce
  4. Martin Turčan: O zmysle zmyselnosti
  5. Zuzana Valachovičová: Bratislava, Kramáre, nemocnica a chodníky
  6. Rudolfa Vallová: Minister Huliak urobil krok do neznáma a pristál na zemi
  7. Dávid Polák: Medzi ilúziou a napodobňovaním: IDF a dilema Západu vo vedení vojen
  8. Jozef Černek: List synovi Ondríkovi od Tatika
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 84 049
  2. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 13 532
  3. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 434
  4. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 9 287
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 7 471
  6. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 6 919
  7. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 6 435
  8. Milan Removčík: Martinské hole 4 494
  1. Radko Mačuha: Politika, pred ktorou musia utekať už aj "dezoláti".
  2. Věra Tepličková: Maličkosti z temperamentovej poradne:Trump a Putin? Dva absolútne odlišné svety
  3. Marcel Rebro: Putinova "obrana" ruskojazyčných Ukrajincov pred "vyvražďovaním": vyvražďuje ich sám
  4. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná.
  5. Marcel Rebro: Rusofili nás posielajú na ukrajinský front. Ideme. Už zajtra. A radi
  6. Marcel Rebro: Summit na Aljaške: Trumpova show, Putinova propaganda, Ukrajina bokom
  7. Roman Kebísek: Slovák Pilárik vybudoval r. 1679 v Nemecku kostol pre exulantov. Stojí dosiaľ
  8. Věra Tepličková: Gruzínci sú už z obliga, za všetko teraz môžu Plaváková a Šimečka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Aj Martin už má svoje rezbárske sympózium.


Michal Beňadik
Martinčania odohrali tretí prípravný zápas.

Hokejisti Martina prišli o víťazstvo nad Považskou Bystricou v úplnom závere stretnutia. Čo na to povedali tréneri obidvoch tímov?


O potrebe modernizovať martinskú autobusovú stanicu sa hovorí už dlho.

Hlavné nástupište nepatrí do 21. storočia.


1

Diskont prináša špeciálne balíčky, ktoré šetria čas aj peniaze.


Už ste čítali?