ŠÚTOVO. Štrnásťkilometrový úsek diaľnice medzi Turanmi a Hubovou sa mal začať stavať v roku 2015 povrchovým variantom a dokončiť v roku 2019. Nedávny zosuv pôdy pri Šútove však tieto plány asi definitívne zmaril.
„Predpokladáme, že plánovaný termín odovzdania úseku sa predĺži o jeden rok. O prípadnej zmene trasy rozhodnú až výsledky porovnávacej štúdie, orientačného inžiniersko-hydrogeologického prieskumu a zámeru EIA,“ tvrdí Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).
Realisti očakávajú až dvojročný sklz
O niečo pesimistickejšie sa na novovzniknutý problém pozerá Ľubomír Palčák, riaditeľ Výskumného ústavu dopravného.
„Obávam sa, že spomínaný diaľničný úsek by mal byť dokončený o rok až dva neskôr. Bohužiaľ prišla prírodná katastrofa, a tá bude mať dosah časový aj ekonomický.“
Podľa neho sa zrejme teraz bude zvažovať aj variant cez 5,7 kilometra dlhý tunel Korbeľka. Tunelový variant, ktorý mal ochrániť 15-tisíc rokov staré Rojkovské rašelinisko, bol ministerstvom životného prostredia preferovaný do roku 2002. Neskôr sa napriek protestom ekológov, mimovládnych organizácií i verejnosti spôsob výstavby začal meniť. Práve oni vždy upozorňovali, že diaľnica v okolí Rojkova a Kraľovian sa bude stavať v komplikovaných geologických podmienkach s aktívnymi zosuvmi. Ich slová sa nakoniec naplnili.
Bude treba siahnuť hlbšie do peňaženky
Diaľničiari teraz žiadajú súťažiacich, aby doplnili do projektovej dokumentácie viaceré podklady. Pôvodne odhadovaná cena projektovej dokumentácie, ktorá bola 6,6 milióna eur, by tak mohla stúpnuť na 9,4 milióna eur.
„Aký vplyv bude mať zosuv pôdy pri Šútove na náklady samotnej výstavby diaľnice, je zatiaľ veľmi ťažké odhadnúť,“ tvrdígenerálny riaditeľ NDS Milan Gajdoš.
Úsek Turany – Hubová pritom má už jedno zdražovanie za sebou. Aby nám Brusel odklepol peniaze z eurofondov, musel minister Počiatek navrhnúť dodatočné opatrenia za vyše 44 miliónov eur. Tie by mali zmierniť negatívny vplyv diaľnice na životné prostredie.
Autor: R. Brezniak