MARTIN. Zákon o sťažnostiach vstúpil do platnosti 1. februára 2010, od tohto roku v Martine možno porovnať vývoj počtu sťažností a petícií. Kým v roku 2010 prijali na radnici 83 podaní, v minulom ich bolo takmer o dvadsať menej. Mierne klesol v rámci tejto štatistiky počet opodstatnených, ale aj neopodstatnených sťažností. Podobne to bolo aj s počtom petícií. V roku 2010 ich bolo dvanásť, v minulom roku osem. Rastie ale počet sťažností na zamestnancov, a to aj v kolonke: opodstatnené. Neustály nárast sťažností na zamestnancov mesto priebežne analyzuje a vyvodzuje aj pracovnoprávne následky.
Pozrime sa bližšie na opodstatnené sťažností. V minulom roku ich bolo desať, plus štyri petície. Najviac sa ich týkalo nečinnosti mesta v lehotách stanovených právnymi predpismi, skrátka radnica nedodržala termín, v rámci ktorého mala občanovi vyhovieť alebo odpovedať mu. Tri sťažnosti sa týkali neetického správania sa zamestnancov, jedna odhalila nedodržiavanie predpisov zamestnancami, dve boli z oblasti riešenia dopravnej situácie, jedna opodstatnená sťažnosť smerovala na prácu neziskovej organizácie Matra a v jednom prípade pochybil stavebný úrad.
Zákon o sťažnostiach operuje aj s termínom opakovaná sťažnosť. Je to sťažnosť toho istého sťažovateľa v tej istej veci, ak v nej neuvádza nové skutočnosti. Vyjadrenie nesúhlasu s vybavovaním alebo odložením sťažností sa vníma ako nová. V minulom roku nebola na martinskej radnici prijatá žiadna opakovaná sťažnosť. Sťažností na vybavenie sťažností boli ale prijaté tri, jedna vyjadrovala nespokojnosť s prácou zamestnancov, druhá kritizovala postup mesta pri prideľovaní vyhradeného parkovacieho miesta a tretia poukazovala na nedostatočné prešetrenie sťažnosti na zamestnanca, pričom ale všetky pôvodné sťažnosti boli vybavené správne.
Inštitút anonymnej sťažnosti zákon z roku 2010 zrušil. Sťažnosť, ktorou sa mesto má zaoberať, musí byť podpísaná a musia byť v nej uvedené identifikačného údaje sťažovateľa. Ak sťažovateľ odmietne podpísať záznam o ústnej sťažnosti, mesto ju odloží. Napriek tomu sa obsahom takejto sťažnosti na Mestskom úrade v Martine zaoberajú a sťažnosť sa došetrí. Nad rámec zákona idú na úrade aj čo sa týka priemernej lehoty vybavovania sťažností. Zákon umožňuje 30-dňovú lehotu, ktorá môže byť predĺžená až na 60 pracovných dní. V roku 2012 bola dosiahnutá lehota vybavovania sťažností v Martine 23,3 pracovného dňa, pri petíciách to bolo 15,25 pracovného dňa. V opodstatnených prípadoch je možné zo strany mesta využiť aj predĺženú lehotu na vybavenie sťažností. To sa stalo v minulom roku v troch prípadoch, lebo bola potrebná hlbšia analýza.
Autor: V.Legerská