V Turčianskej galérii minulý štvrtok sprístupnili dve výstavy – M(i)esto medzi pamäťou a nepamäťou a v malej výstavnej sieni galérie výstavu Pôdorys premenlivosti.
MARTIN. V prvej z nich kurátorka Jarmila Kováčová pracuje s kultúrnou pamäťou mesta Martin, respektíve jej autorskou reflexiou v dielach výtvarníkov, ktoré inšpirovalo ideové posolstvo, historická osobnosť, udalosť či konkrétne umelecké dielo pochádzajúce z historických (kultúrnych) dejín mesta z čias jeho slávnej éry konca 19. a prvej polovice 20. storočia. „Ďalším plánom výstavy je časová paralela medzi minulosťou a prítomnosťou, reprezentovaná názormi a postojmi umelcov na obecnejšie formulovanú reflexiu hodnôt, ktoré spoluvytvárajú „ kultúrnu pamäť mesta“,“ opisuje zámer výstavy kurátorka.
Kultúrna hodnota či nepotrebný relikt
Na výstave nájdeme diela Ľuby Sajkalovej, Maroša Rovňáka, Martina Piačeka, Kataríny Poliačikovej, Petry Feriancovej, Zuzany Žabkovej, Jaroslava Vargu, Petra Ďuríka, Ivana Bílýho, Mareka Kianičku, Adama Oľhu, Lucie Babjakovej a Petra Klaudínyho, ktorí využili jedinečnú príležitosť nepriamej konfrontácie medzi tým, čo sa v histórii etablovalo ako kultúrna hodnota a neskôr zaniklo ako nepotrebný „kultúrny relikt“.
„Výstava sa preto zamýšľa nad problematikou formovania historickej a kultúrnej pamäti, kde pamäť predstavuje fenomén štrukturovaný práve kultúrnymi a sociálnymi inštitúciami, ktoré ju nielen formujú, ale aj deformujú,“ vyjadruje sa k najnovšiemu výstavného projektu v Turčianskej galérii J. Kováčová a dopĺňa, že výstava otvára priestor aj prezentácii diel, ktoré sa venujú rodinnej či súkromnej pamäti a je zároveň motívom pre verejnú diskusiu o minulých či aktuálnych kultúrnych hodnotách spoločnosti.
Výstava je pilotným projektom aktivít Turčianskej galérie k 30. výročiu jej vzniku, a tak prvou podmienkou výberu autorov bola príslušnosť k regiónu a program ich výtvarnej tvorby, ktorá sa venuje pamäti mesta. Sú na nej zastúpené klasické, intermediálne a multimediálne koncipované diela, ako sú fotografia, grafika, objekty, video, inštalácie, resp. ich vzájomné kombinovanie.
Galéria miestom expozície i exponovania
V tom istom termíne pripravili Magdaléna Kuchtová, Daniel Dida a Juraj Gábor pod kurátorským vedením Jána Kraloviča v malej výstavnej sieni galérie výstavu Pôdorys premenlivosti. Projekt si všíma priestorové premeny vo vzťahu k inštitucionálnemu rámcu galérie. Pre umelcov sa stala nielen miestom expozície, ale aj miestom exponovania javov, ktoré sa odohrávajú mimo jej "pôdorys". Projekt hľadá súvislosti medzi verejným a súkromným, viditeľným a zviditeľňovaným, vnútorným a vonkajším vystaveným a skrytým. Umelci, ktorí boli oslovení pre spoluprácu pracujú s reálnymi predmetmi, ktoré sú súčasťou galérie - inštitúcie. Ich premiestňovaním, preskupovaním, zmnožením či odoberaním pretvárajú priestor galérie tak aby došlo k narušeniu tradičnej schémy vnímania artefaktu. „Priznanou inšpiráciou k "prieskumu priestoru" je rovnomenný text francúzskeho spisovateľa Georges Pereca. V neposlednom rade je to aj snaha "rozostrovať" zaužívaný spôsob vnímania a prezentácie artefaktov v kontexte galerijnej prezentácie,“ povedal na margo projektu jeho kurátor Ján Kralovič.
Autor: V.Legerská