Škola 21. storočia by mala žiakovi poskytnúť zručnosti pre učenie a inovatívnosť, zručnosti pre život a zamestnanie, mala by podporovať prácu s informáciami, médiami a technológiami. To všetko sa dá dosiahnuť aj prostredníctvom projektového učenia (sa).
MARTIN. V Súkromnej základnej škole BellAmos je takéto vyučovanie integrálnou súčasťou takmer každého dňa. Nedávno sa pred svojimi spolužiakmi prezentovali aj tretiaci a štvrtáci.
Tretiačka Rebeka je veľmi šikovná žiačka a neraz už prekvapila svojimi nápadmi. 17. mája ale svojím projektom všetkým vyrazila dych. Odučila na profesionálnej úrovni dvojhodinový blok vlastivedy. V prvom predstavila Múzeum slovenskej dediny v Jahodníckych hájoch a v druhom sprevádzala po slovenských hradoch a zámkoch a hovorila aj o povestiach, ktoré sú s nimi spojené. V spolupráci s mamičkou pripravili pre každého žiaka pracovné listy plné motivačných a interaktívnych zaujímavých úloh, fotografií, doplňovačiek, bludísk a testíkov; pripravila si veľké pexeso s panovníkmi a hradmi a zaujímavosťami z histórie Slovenska. Každá knižka mala neuveriteľných 29 strán! Deti usilovne pracovali a nebolo badať na nich ani známku únavy... Nové pracovné knihy sa im veľmi páčili a ostali im ako darček od Rebeky. Do práce sa zapojila aj triedna učiteľka, manažérka školy a riaditeľka.
Nielen Rebeka prekvapila. Maťko Koniar svoj projekt z prírodovedy odprezentoval v ambulancii svojej mamy, doktorky Koniarovej. Deti sa prostredníctvom Maťkovho projektu oboznámili s vývojom zúbkov u detí, dokonca si všetko mohli ohmatať na modeloch. Aj keď mnohé deti majú strach zo zubárskeho kresla, tentoraz sa prekonali a rad-radom si nechali poradiť, ako zúbky správne čistiť a čo to vlastne tá dentálna hygiena je. Niet nad vlastný zážitok v autentickom prostredí!
Zážitok pripravil pre svojich spolužiakov aj štvrták Matej. Keď na začiatku vyučovania vytiahol z tašky biely obrúsok, šatku a množstvo koláčov, ešte nik netušil, aká chutná hodina ho čaká. Matej veľmi pútavo porozprával o pekároch (o tých v minulosti aj o tých v súčasnosti), o ich práci, pre niekoho lákavej, pre zainteresovaných veľmi náročnej. A potom to prišlo. Spolužiaci so zaviazanými očami ochutnávali, tipovali, hádali, čo práve jedia...
Nie vždy musí učiť učiteľ a nie vždy sa musí učiť žiak. Niekedy je správne, ak sa roly vymenia.
Autor: Anna Thomková