Hoci testovanie nemožno preceňovať, výsledky sú veľavravné

Celoslovenské testovanie žiakov 9. ročníka základných škôl pod názvom Testovanie 9-2013 sa uskutočnilo 13. marca 2013. Turiec dopadol neslávne.

Deviataci Evanjelickej základnej školy v Martine v testovaní excelovali.Deviataci Evanjelickej základnej školy v Martine v testovaní excelovali. (Zdroj: Autorka)

MARTIN. Do testovania bolo na Slovensku prihlásených vyše 42 200 deviatakov z 1 455 ZŠ. Žiaci písali test z matematiky, slovenského jazyka a literatúry, maďarského jazyka a literatúry, slovenského jazyka a slovenskej literatúry, ukrajinského jazyka a literatúry. Po prvýkrát boli testovaní deviataci, ktorí sú vzdelávaní už podľa Štátneho vzdelávacieho programu v zmysle obsahovej reformy vzdelávania zavedenej v školskom roku 2008/2009.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Okres Martin v spoločnosti Veľkého Krtíša

Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania zverejnil celoslovenské výsledky koncom apríla. V matematike sa dosiahla úspešnosť 60,07 percenta, pričom o niečo boli lepšie dievčatá ako chlapci. Žilinský kraj dosiahol vyššiu úspešnosť, ako je priemer Slovenska – 62,6 percenta, no nepričinili sa o to žiaci z turčianskych okresov. V matematike získali žiaci v okrese Martin 59 percentnú úspešnosť so známkou 2,91, ktorá patrí k najhorším na Slovensku. Nachádza sa v spoločnosti okresov Veľký Krtíš, Revúca, Rimavská Sobota a Rožňava. Okres Turčianske Teplice dopadol lepšie – školy tu v priemere dosiahli 64,3-percentnú úspešnosť.

SkryťVypnúť reklamu

V slovenskom jazyku a literatúre sa testovaným žiakov v rámci Slovenska darilo lepšie ako v matermatike – výsledok 67,51-percentná úspešnosť. Aj vo vedomostiach z materského jazyka sú na tom lepšie dievčatá ako chlapci. Kraj dosiahol 68,7 percentnú úspešnosť, okres Martin 66,3 percenta. Toto percento ho zaradilo opäť do skupiny najhorších s priemernou známkou 2,87. Okres Turčianske Teplice aj v slovenčine dosiahol o niečo málo lepšie výsledky ako jeho teritoriálne väčší sused – 68,45-percentná úspešnosť.

Turčianski deviataci neboli tými, ktorí pomohli Žilinskému kraji k výbornému miestu v tabuľke 90- a viacpercentnej úspešnosti budúcich stredoškolákov. V spektre Slovenska skončil v tomto rebríčku náš kraj na druhom mieste – 18 percent žiakov v školách na teritóriu kraja dosiahlo v testovaní až takúto vysokú úspešnosť. Teraz nemuseli robiť prijímacie skúšky na stredné školy. Ostatní deviataci áno.

SkryťVypnúť reklamu

Tabuľky pravdy majú školy už pár týždňov

Začiatkom mája sa školy dozvedeli, ako dopadli. V niektorých sú tabuľky pravdy dôvodom na radosť a zadosťučinenie z dobre vykonanej práce, v iných spôsobili rozčarovanie. V Turci viaceré školy skončili pod slovenským priemerom a ak ide o dlhodobejší stav, mali by zriaďovatelia zbystriť pozornosť. Pre rodičov by mali byť výsledky deviatakov v povinnom testovaní jedným z argumentov, hoci nie výlučným, pri výbere školy pre svoje dieťa. Ako hovorí riaditeľka ZŠ Jána Kollára v Mošovciach Iveta Thomková, len výsledky testovania nemôžu objektívne hodnotiť školu.

„Škola je aj o výchove, nielen o vzdelávaní. Ide len o dva predmety, nie o celý záber osnov a je to výsledok jedného roka. O rok môže byť poradie škôl úplne iné. Deti v jednotlivých ročníkoch sa vôbec nemôžu porovnávať. Niekedy sú šikovnejšie, disciplinovanejšie, v inom školskom roku môžu byť deviataci menej zodpovední,“ doplnila.

SkryťVypnúť reklamu

Excelovala Evanjelická ZŠ v Martine

Takže, aké sú výsledky turčianskych škôl? V slovenskom jazyku a literatúre testy najlepšie dopadli v Evanjelickej ZŠ v Martine, jej žiaci boli v priemere úspešní na 80 percent, najhorší (55,5 percenta) výsledok v Martinskom okrese zaknihovali žiaci v Beniciach a len necelých 9 percent škôl na Slovensku bolo horších ako v tejto škole. Len o niečo „lepší“ sú žiaci v ZŠ s MŠ na Ulici M. R. Štefánika vo Vrútkach – 57,9 percenta.

Výsledok nad sedemdesiat percent v slovenskom jazyku a literatúre dosiahli v okrese Martin ešte v školách v Belej-Duliciach (74,3 percenta), ZŠ a MŠ A. Bernoláka (74,1), ZŠ na Ulici P. Mudroňa v Martine (75,8), ZŠ s MŠ na Dolinského ulici v Martine (73,1) a v ZŠ Turany (71,1). V okrese Turčianske Teplice dosiahli najlepší výsledok žiaci v Mošovciach. V rodnej obci Jána Kollára sa posnažili a otázky z materského jazyka zvládli so 75,6-percentnou úspešnosťou. O niečo slabší, ale tiež s výborným výsledkom skončili deviataci v Hornej Štubni. Ich snaha má výsledok – 73,2 percenta. Pod celoslovenským priemerom skončili v ZŠ s MŠ na Školskej ulici v Turčianskych Tepliciach – 65 percent a aj v Slovenskom Pravne – 60 percent.

V Evanjelickej základnej škole v Martine išlo o prvé Testovanie9. Škola si tento rok pripomína desať rokov svojej existencie a ako hovorí jej riaditeľ Jozef Sopoliga, výsledky testovania v pozitívnom duchu zavŕšili snahu školy o kvalitu vo vzdelávaní. „Testovanie potvrdilo to, čo ukázali už iné merania – napríklad Komparo v piatom a ôsmom ročníku, v ktorých žiaci dosiahli nadpriemerné výsledky,“ argumentuje riaditeľ. „Umiestnili sme sa medzi desiatimi percentami najlepších škôl na Slovensku. A toto potvrdili aj výsledky nedávnej školskej inšpekcie.“

Podľa riaditeľa má na nich vplyv dobrá atmosféra v škole, kvalitní pedagógovia, motivovaní a šikovní žiaci, spolupracujúci a podporujúci rodičia a určite aj nastavenie školského vzdelávacieho programu.

„Od začiatku fungovania školy sa snažíme o inovácie vo vzdelávaní a v prístupe ku žiakom. Mohol by som spomenúť školský program zameraný na rozvoj životných zručností, experimentálne overovanie metódy integrácie anglického jazyka a predmetov, kde je aj priestor pre žiakov pracovať s materinským a cudzím jazykom v rôznych praktických kontextoch, čím žiaci získavajú schopnosť dekódovať rôzne druhy jazykov a čítať s porozumením. Zároveň vedieme našich žiakov k tomu, aby sa učili pomáhať tým, ktorí to potrebujú a aby k tomu využili svoju kreativitu,“ vymenúva aspoň časť dôvodov, ktoré mohli viesť k vedomostným úspechom žiakov J. Sopoliga. „Nič z toho by sa však neudialo bez kvalitných a motivovaných učiteľov,“ podčiarkol.

Matematika zostáva aj naďalej postrachom

Matematika je všeobecne postrachom. Ukázal to nielen celoslovenský priemer, ale aj vedomosti deviatakov v Turci. Suverénne najlepší matematici chodia do Evanjelickej ZŠ v Martine – 82,7-percentná úspešnosť. V okrese Martin sa k nim priblížili deviataci zo ZŠ na Ulici P. Mudroňa v Martine – 73,6 percenta. V turčianskoteplickom okrese excelovali Mošovčania – 80 percent a Hornoštubňania – 73,8 percenta. Suverénne najhorší v matematike sú žiaci zo ZŠ s MŠ na Ulici M. R. Štefánika vo Vrútkach – 42,8 percenta a deviataci z Kláštora pod Znievom – 46,4 percenta a v turčianskoteplickom okrese v Slovenskom Pravne – 49,3 percenta.

„Vlani sme v testovaní dopadli priemerne. Preto sme v tomto školskom roku vytvorili krúžky, do ktorých sa žiaci mohli dobrovoľne prihlásiť a opakovať látku z matematiky, slovenského jazyka a literatúry,“ komentuje úspech detí z Mošoviec I. Thomková. „No pravda je aj to, že máme šikovné deti, ktoré si vzali argumentáciu pedagógov, že nadobudnuté vedomosti sa im zídu na strednej škole či pri maturite, vážne. Na doučovanie dokonca chodili aj počas prázdnin,“ chváli žiakov.

„Neorientovali sme ich na učenie doma, gro opakovania sme s nimi absolvovali v škole. Náš výsledok – to je súhra žiakov a pedagógov. Nemáme žiadny osobitný recept na dobrý výsledok, iba ak to, že s deťmi treba látku opakovať a opakovať. Učitelia už vedia z minulých rokov, čo asi testovanie požaduje a prispôsobujú tomu stratégiu prípravy žiakov. Nie je to žiadna veda, len svedomitý prístup,“ hovorí riaditeľka.

Testovanie môže byť argumentom racionalizácie

Ak to zhrnieme, až na pár výnimiek je tohtoročné Testovanie 9 pre Turiec žiadna sláva. A hoci sčasti možno zlyhanie deviatakov pripísať na vrub trémy, pravda je spravidla trocha prozaickejšia. Je ňou všeobecne nielen nechuť žiakov venovať sa základným predmetom vo vzdelávaní a ich uspokojenie sa s priemerom, ale v časti prípadov aj neschopnosť pedagógov získať ich pre tieto predmety a naučiť ich to, čo osnovy vyžadujú. Výsledky by mali byť aj signálom pre zriaďovateľov, ktoré školy podporiť v ich rozvoji a ktorých pedagógov lepšie odmeniť. V prostredí, ktoré práve v týchto mesiacoch charakterizuje aj snaha po racionalizácii, môžu byť výsledky testovania jedným zo základných argumentačných materiálov pri zmenách, ktoré školstvo všeobecne ešte len čakajú.

Autor: V.Legerská

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 078
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 445
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 293
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 008
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 717
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 809
  7. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 192
  8. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi 2 082
  1. Irena Šimuneková: Vyšehrad
  2. Branko Štefanatný: Dôverujte, ale preverujte
  3. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053
  4. Marek Strapko: Pellegrini zmaril referendum!!!
  5. Martin Turčan: Prečo rušia práve 17. November?!
  6. Milan Polician: Cena za nesprávne rozhodnutie môže byť krutá
  7. Andrii Bashlak: Ako si z AI spraviť užitočného osobného poradcu – krok za krokom
  8. Ondřej Havelka: Unikum arabského křesťanství. Fascinující teologické směry i stanoví biskupové
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 43 024
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 20 778
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 638
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 412
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 537
  6. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 9 806
  7. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 6 082
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 782
  1. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  2. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  3. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  4. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  5. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  6. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  7. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Irena Šimuneková: Vyšehrad
  2. Branko Štefanatný: Dôverujte, ale preverujte
  3. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053
  4. Marek Strapko: Pellegrini zmaril referendum!!!
  5. Martin Turčan: Prečo rušia práve 17. November?!
  6. Milan Polician: Cena za nesprávne rozhodnutie môže byť krutá
  7. Andrii Bashlak: Ako si z AI spraviť užitočného osobného poradcu – krok za krokom
  8. Ondřej Havelka: Unikum arabského křesťanství. Fascinující teologické směry i stanoví biskupové
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 43 024
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 20 778
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 638
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 412
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 537
  6. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 9 806
  7. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 6 082
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 782
  1. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  2. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  3. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  4. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  5. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  6. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  7. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči

Už ste čítali?