MARTIN. Tento krok môžu Martinčania považovať za ďalší stupienok k stavbe dopravného zariadenia, ktoré limituje rozvoj Martinských holí ako celoročného strediska cestovného ruchu. Vyriešenie dopravy do strediska sa totiž všeobecne vníma skepticky, keďže za ostatných takmer dvadsať rokov boli ľuďom predstavené viaceré alternatívy revitalizácie Holí, no žiadna sa neuskutočnila. Posledné kroky martinskej radnice môžu byť svetielkom na konci tunela, za ktorým svitá nádej pre Hole a ich návštevníkov. Doprava ľudí „hore“ má dnes svoje vážne obmedzenia (reťaze pred cestou, limitovanie počtu áut v stredisku, časové určenie pre výjazd a odchod zo strediska), preto sa logicky prevádzkovateľ strediska Winter Park Martinky Pro Ski sústredil na riešenie dopravy.
Žiadna komerčná banka nechce dať úver
„Vieme, že kabínková lanovka chýba. Máme vypracované projekty a v rukách stavebné povolenie. Napriek tomu, že sme náklady na výstavbu oproti pôvodnému zámeru znížili, žiadna komerčná banka nám neposkytla úver, pretože vždy rokujeme nielen o výstavbe samotnej lanovky, ale aj o dobudovaní potrebnej infraštruktúry v stredisku,“ povedal pre MY Turčianske noviny v polovici februára Juraj Balucha, manažér Winter Parku.
Potvrdil to v rozhovore pre náš týždenník aj martinský primátor Andrej Hrnčiar. „V časoch, keď banky boli ochotné poskytovať úvery, blokovali rozvoj strediska nevysporiadané majetkovo-právne vzťahy. Keď sa ich vďaka vstupu mesta podarilo vyriešiť a investor mal záujem stredisko rozvíjať, prišla finančná kríza a banky od financovania podobných projektov ustúpili,“ povedal a doplnil, že osobne sa zúčastnil na niekoľkých rokovaniach s bankami s nulovým výsledkom. „Okrem iného sa na nich finančné inštitúcie odvolávali na globálne otepľovanie, odmietali podobné projekty v celej Európe a na lyžiarske strediská pod 1700 metrov sa pozerali pomedzi prsty.“
Angažovanosť radnice má svoje parametre
Aj tieto skúsenosti viedli radnicu, a to aj po výzve poslaneckého zboru, aby sa mesto angažovalo viac v rozvoji Martinských holí, k uvažovaniu o vzniku niektorej z foriem partnerstva so súkromným investorom a k hľadaniu takého modelu spolupráce, ktorý by umožnil budovať naraz kabínkovú lanovku na Hole i stredisko.
„Jedno bez druhého nemá zmysel, lebo ľudia, ktorých by kabínová lanovka pomerne rýchlo vyviezla hore, by dnes stredisko zaplavili, preťažili existujúce lanovky a vleky a so službami by neboli spokojní,“ argumentoval primátor v spomínanom rozhovore. Opačný postup – skoršie budovanie strediska by zase doniesol nevyužité vleky a služby, keďže ľudia by sa k nim nevedeli dostať. „Jediným riešením je budovať všetko naraz. Mesto s investorom si môže rozdeliť úlohy – mesto postaví osemkabínku a v tom istom čase by investor budoval nové dopravné zariadenia, vleky, sedačky, zasnežovanie, rozšíril by zjazdovky,“ predstavil víziu spolupráce A. Hrnčiar.
Nabudení Martinčania očakávajú výsledok
Na februárovom rokovaní mestského zastupiteľstva sa o nej začalo diskutovať. Nabudení Martinčania a časť poslaneckého zboru už očakávali, že radnica už predstaví model financovania tohto zámeru, objem financií či termíny. Nestalo sa tak. Angažovanosť mesta, ktoré pracuje s verejnými financiami, má svoje legislatívne postupy. A tak vo februári sa poslanci aj po rozporuplnej diskusii zhodli na verdikte, že odborná komisia, ktorú na tom istom rokovaní ustanovili, navrhne podmienky pre vyhlásenie verejnej súťaže, z ktorej vzíde potencionálny generálny dodávateľ technológie a získajú sa tak informácie o objeme financií, ktoré táto investícia bude vyžadovať. Rovnakým spôsobom – cez súťaž má mesto vybrať finančnú inštitúciu, ktorá bude vedieť požičať peniaze. Toto bude poklad pre ďalšiu diskusiu v mestskom zastupiteľstve, ktoré rozhodne o investícii a šírke zaangažovanosti mesta vo výstavbe osemsedačky na Hole.
Vo februári sa už hovorilo aj o možných termínoch. V máji sa mala vyhlásiť súťaž na generálneho dodávateľa investície a v júni súťaž na financovanie projektu. Ak by sa to stihlo, prvé práce by sa mali začať už koncom roka. „V ideálnom prípade by na začiatku zimy 2014 už mohla byť lanovka hotová,“ povedal pre jeden slovenský denník martinský primátor Andrej Hrnčiar. Ak by sa tak stalo, bola by to dobrá správa pre návštevníkov strediska, ktorí mu aj napriek dopravným obmedzeniam ešte stále zachovávajú svoje sympatie. Zostáva dodať, že sedačka zo Stráni na Hole už nefunguje osem rokov, bola vybudovaná v roku 1974 a v posledných rokoch ju prevádzkovali len zásluhou rôznych výnimiek. Projekt revitalizácie Holí, vrátane osemkabíny má dnes hodnotu asi osem miliónov eur.
Mesto má podklady pre vyhlásenie súťaže
O termínoch sa ale na minulotýždňovom rokovaní mestského zastupiteľstva nehovorilo. Odborná komisia, ktorej závery prezentoval poslanec Ján Zuberec, predložila materiál ako podklad pre vyhlásenie súťaže na generálnu dodávku dopravného zariadenia osemmiestnej kabínkovej lanovky z lokality Martin – Stráne na Martinské hole. Pozostáva z technologickej a stavebnej časti, vrátane inžinieringu a stavebného dozoru, pričom komisia brala do úvahy aj stav mestských financií, vrátane úverovej zaťaženosti mesta.
Podľa predloženého materiálu bude mesto hľadať generálneho dodávateľa pre stavbu lanovej dráhy s príslušnými stavebnými objektami, parkovacie a odstavné plochy a miestnu obslužnú komunikáciu, ktorou má byť Ulica hrdinov SNP v časti spojnice tejto ulici s Hollého ulicou po hotel Grandis. Navrhuje tiež v prvej fáze zníženie kapacity dopravy na 50 percent, čiže 960 osôb za hodinu, nové parkovacie miesta pre 250 áut a 250 príležitostných miest na parkovanie a 10 autobusov s potrebným zázemím a v prvej etape sa nezaoberať garážou pre kabínky. Ďalšie etapy výstavby by mali zabezpečiť postupný nábeh na pôvodne uvažovanú kapacitu prepravy na 2000 osôb za hodinu. Lanová dráha má mať dĺžku 2 689 metrov s prevýšením 698 metrov.
Výsledky verejnej súťaže má radnica vnímať ako istý prieskum trhu, ktorý má zistiť najmä objem financií na projekt a má byť podkladom pre ďalšie rozhodnutie, v akom finančnom zábere sa mesto pustí do realizácie tejto investície. Poslanci v uznesení poverili primátora, aby pripravil a vyhlásil spomínanú verejnú súťaž, no bez povinnosti uzavrieť zmluvu s víťazom, ak mesto nebude mať zabezpečené finančné krytie výstavby osemsedačky. Zároveň ponechali v činnosti komisiu, ktorá pripravovala podklady, keďže zvážili, že jej argumentácia môže byť v budúcnosti prínosom pre ďalšie rozhodovanie o postupe mesta pri spomínanej investícii.
Autor: V.Legerská