Pondelok, 20. marec, 2023 | Meniny má Víťazoslav

Hole sú o ďalší krôčik bližšie k zázraku

Minulý pondelok sa martinský poslanecký zbor opäť vrátil k budovaniu 8-miestnej kabínkovej lanovej dráhy na Martinské hole a schválil prípravu a vyhlásenie súťaže na jej dodávateľa.

Takto môže vyzerať osemkabína na Hole.Takto môže vyzerať osemkabína na Hole. (Zdroj: Archív Pro Ski)

MARTIN. Tento krok môžu Martinčania považovať za ďalší stupienok k stavbe dopravného zariadenia, ktoré limituje rozvoj Martinských holí ako celoročného strediska cestovného ruchu. Vyriešenie dopravy do strediska sa totiž všeobecne vníma skepticky, keďže za ostatných takmer dvadsať rokov boli ľuďom predstavené viaceré alternatívy revitalizácie Holí, no žiadna sa neuskutočnila. Posledné kroky martinskej radnice môžu byť svetielkom na konci tunela, za ktorým svitá nádej pre Hole a ich návštevníkov. Doprava ľudí „hore“ má dnes svoje vážne obmedzenia (reťaze pred cestou, limitovanie počtu áut v stredisku, časové určenie pre výjazd a odchod zo strediska), preto sa logicky prevádzkovateľ strediska Winter Park Martinky Pro Ski sústredil na riešenie dopravy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Žiadna komerčná banka nechce dať úver

„Vieme, že kabínková lanovka chýba. Máme vypracované projekty a v rukách stavebné povolenie. Napriek tomu, že sme náklady na výstavbu oproti pôvodnému zámeru znížili, žiadna komerčná banka nám neposkytla úver, pretože vždy rokujeme nielen o výstavbe samotnej lanovky, ale aj o dobudovaní potrebnej infraštruktúry v stredisku,“ povedal pre MY Turčianske noviny v polovici februára Juraj Balucha, manažér Winter Parku.

Potvrdil to v rozhovore pre náš týždenník aj martinský primátor Andrej Hrnčiar. „V časoch, keď banky boli ochotné poskytovať úvery, blokovali rozvoj strediska nevysporiadané majetkovo-právne vzťahy. Keď sa ich vďaka vstupu mesta podarilo vyriešiť a investor mal záujem stredisko rozvíjať, prišla finančná kríza a banky od financovania podobných projektov ustúpili,“ povedal a doplnil, že osobne sa zúčastnil na niekoľkých rokovaniach s bankami s nulovým výsledkom. „Okrem iného sa na nich finančné inštitúcie odvolávali na globálne otepľovanie, odmietali podobné projekty v celej Európe a na lyžiarske strediská pod 1700 metrov sa pozerali pomedzi prsty.“

SkryťVypnúť reklamu

Angažovanosť radnice má svoje parametre

Aj tieto skúsenosti viedli radnicu, a to aj po výzve poslaneckého zboru, aby sa mesto angažovalo viac v rozvoji Martinských holí, k uvažovaniu o vzniku niektorej z foriem partnerstva so súkromným investorom a k hľadaniu takého modelu spolupráce, ktorý by umožnil budovať naraz kabínkovú lanovku na Hole i stredisko.

„Jedno bez druhého nemá zmysel, lebo ľudia, ktorých by kabínová lanovka pomerne rýchlo vyviezla hore, by dnes stredisko zaplavili, preťažili existujúce lanovky a vleky a so službami by neboli spokojní,“ argumentoval primátor v spomínanom rozhovore. Opačný postup – skoršie budovanie strediska by zase doniesol nevyužité vleky a služby, keďže ľudia by sa k nim nevedeli dostať. „Jediným riešením je budovať všetko naraz. Mesto s investorom si môže rozdeliť úlohy – mesto postaví osemkabínku a v tom istom čase by investor budoval nové dopravné zariadenia, vleky, sedačky, zasnežovanie, rozšíril by zjazdovky,“ predstavil víziu spolupráce A. Hrnčiar.

SkryťVypnúť reklamu

Nabudení Martinčania očakávajú výsledok

Na februárovom rokovaní mestského zastupiteľstva sa o nej začalo diskutovať. Nabudení Martinčania a časť poslaneckého zboru už očakávali, že radnica už predstaví model financovania tohto zámeru, objem financií či termíny. Nestalo sa tak. Angažovanosť mesta, ktoré pracuje s verejnými financiami, má svoje legislatívne postupy. A tak vo februári sa poslanci aj po rozporuplnej diskusii zhodli na verdikte, že odborná komisia, ktorú na tom istom rokovaní ustanovili, navrhne podmienky pre vyhlásenie verejnej súťaže, z ktorej vzíde potencionálny generálny dodávateľ technológie a získajú sa tak informácie o objeme financií, ktoré táto investícia bude vyžadovať. Rovnakým spôsobom – cez súťaž má mesto vybrať finančnú inštitúciu, ktorá bude vedieť požičať peniaze. Toto bude poklad pre ďalšiu diskusiu v mestskom zastupiteľstve, ktoré rozhodne o investícii a šírke zaangažovanosti mesta vo výstavbe osemsedačky na Hole.

Vo februári sa už hovorilo aj o možných termínoch. V máji sa mala vyhlásiť súťaž na generálneho dodávateľa investície a v júni súťaž na financovanie projektu. Ak by sa to stihlo, prvé práce by sa mali začať už koncom roka. „V ideálnom prípade by na začiatku zimy 2014 už mohla byť lanovka hotová,“ povedal pre jeden slovenský denník martinský primátor Andrej Hrnčiar. Ak by sa tak stalo, bola by to dobrá správa pre návštevníkov strediska, ktorí mu aj napriek dopravným obmedzeniam ešte stále zachovávajú svoje sympatie. Zostáva dodať, že sedačka zo Stráni na Hole už nefunguje osem rokov, bola vybudovaná v roku 1974 a v posledných rokoch ju prevádzkovali len zásluhou rôznych výnimiek. Projekt revitalizácie Holí, vrátane osemkabíny má dnes hodnotu asi osem miliónov eur.

Mesto má podklady pre vyhlásenie súťaže

O termínoch sa ale na minulotýždňovom rokovaní mestského zastupiteľstva nehovorilo. Odborná komisia, ktorej závery prezentoval poslanec Ján Zuberec, predložila materiál ako podklad pre vyhlásenie súťaže na generálnu dodávku dopravného zariadenia osemmiestnej kabínkovej lanovky z lokality Martin – Stráne na Martinské hole. Pozostáva z technologickej a stavebnej časti, vrátane inžinieringu a stavebného dozoru, pričom komisia brala do úvahy aj stav mestských financií, vrátane úverovej zaťaženosti mesta.

Podľa predloženého materiálu bude mesto hľadať generálneho dodávateľa pre stavbu lanovej dráhy s príslušnými stavebnými objektami, parkovacie a odstavné plochy a miestnu obslužnú komunikáciu, ktorou má byť Ulica hrdinov SNP v časti spojnice tejto ulici s Hollého ulicou po hotel Grandis. Navrhuje tiež v prvej fáze zníženie kapacity dopravy na 50 percent, čiže 960 osôb za hodinu, nové parkovacie miesta pre 250 áut a 250 príležitostných miest na parkovanie a 10 autobusov s potrebným zázemím a v prvej etape sa nezaoberať garážou pre kabínky. Ďalšie etapy výstavby by mali zabezpečiť postupný nábeh na pôvodne uvažovanú kapacitu prepravy na 2000 osôb za hodinu. Lanová dráha má mať dĺžku 2 689 metrov s prevýšením 698 metrov.

Výsledky verejnej súťaže má radnica vnímať ako istý prieskum trhu, ktorý má zistiť najmä objem financií na projekt a má byť podkladom pre ďalšie rozhodnutie, v akom finančnom zábere sa mesto pustí do realizácie tejto investície. Poslanci v uznesení poverili primátora, aby pripravil a vyhlásil spomínanú verejnú súťaž, no bez povinnosti uzavrieť zmluvu s víťazom, ak mesto nebude mať zabezpečené finančné krytie výstavby osemsedačky. Zároveň ponechali v činnosti komisiu, ktorá pripravovala podklady, keďže zvážili, že jej argumentácia môže byť v budúcnosti prínosom pre ďalšie rozhodovanie o postupe mesta pri spomínanej investícii.

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Katka so vzácnym ochorením: Rozhodla som sa, že deti mať nebudem
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zľavy z odvodov, zmrazená cena potravín
  4. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  5. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  6. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach
  7. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť
  8. Tipuj dedinský futbal online a vyhraj zájazd na Ligu majstrov
  1. Spoločnosť AGEL SK a VŠZaSP podpísali zmluvu o spolupráci
  2. Čo všetko potrebujete vedieť, ak chcete tehlovú fasádu
  3. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  4. Nový e-book od BaseLinker Kompletný sprievodca po marketplacoch
  5. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  6. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  7. Verve services - upratovacia firma, ktorá vznikla z nuly
  8. Kedy s dieťaťom prvýkrát k zubárovi? Odpoveď vás prekvapí
  1. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 13 455
  2. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 12 757
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 876
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 8 899
  5. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 7 701
  6. Aké sú NAJ slovenské chute? Prezradili ich známi výrobcovia 5 518
  7. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 417
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 2 353

Blogy SME

  1. Radovan Čičvara: Kajať sa za katastrofu v Iraku? To choďte radšej do kostola.
  2. Aliancia NIE RAKOVINE: Pomáhame. Aj vďaka vám.
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku!
  4. Miroslav Daniš: Kto chce mier a kto seje vojnu
  5. Anna Miľanová: Blízkosť - stopy 4
  6. Peter Štefãnik: O Nobelovú cenu mieru bude tento rok tuhý boj
  7. INESS: Zdravotnícke zákony majú 603 novelizácií
  8. Ján Lopušek: O hrobároch Slovenskej politiky.
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 6 751
  2. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 6 322
  3. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 6 170
  4. Michael Achberger: Chudni rýchlo: Tieto cviky ti pomôžu spaľovať tuky efektívne! 3 758
  5. Miroslav Žiak: Drogy ako biznis pre vyvolených na Slovensku? 3 297
  6. Ján Valchár: Lúza znova útočí alebo Ako Prigožin kandidoval za prezidenta 2 755
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 470
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 335
  1. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Seniori si na otvorenie centra na Podháji ešte budú musieť počkať.

Mesto Martin presný termín spustenia centra ešte neoznámilo.


8 h
Žabokreky nastúpili v generálke proti Chlebniciam.

Turčianske tímy odohrali posledné zápasy pred ostrým štartom svojich súťaží. Fomat už zarezáva naplno, pričom v Malženiciach ho cez víkend zarezali natvrdo.


8 h
Trofej pre víťaza Ligy majstrov. Kto uspeje vo finále?

Výhra v súťaži záleží od tvojej šikovnosti a schopností.


16. mar
Ústrednou postavou zápasu bol hosťujúci Roman Jurák.

V nedeľu ponúkla séria Martin – Trnava zatiaľ najzamotanejšiu zápletku. V stretnutí, v ktorom každý chvíľku ťahal pílku, sa lepšie zorientovali Trnavčania.


19 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zhorelo vybavenie i zásielky. Zamestnanci Arrivy zachraňovali vozový park.


8 h

Tréner Nitry v piatok hráčov sfúkol, v sobotu im poďakoval.


23 h

Cineama v Nižnej má za sebou výnimočný ročník.


a 2 ďalší 16. mar

Pri obnove historického mesta by mohla pomôcť aj Európska únia.


19. mar

Blogy SME

  1. Radovan Čičvara: Kajať sa za katastrofu v Iraku? To choďte radšej do kostola.
  2. Aliancia NIE RAKOVINE: Pomáhame. Aj vďaka vám.
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku!
  4. Miroslav Daniš: Kto chce mier a kto seje vojnu
  5. Anna Miľanová: Blízkosť - stopy 4
  6. Peter Štefãnik: O Nobelovú cenu mieru bude tento rok tuhý boj
  7. INESS: Zdravotnícke zákony majú 603 novelizácií
  8. Ján Lopušek: O hrobároch Slovenskej politiky.
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 6 751
  2. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 6 322
  3. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 6 170
  4. Michael Achberger: Chudni rýchlo: Tieto cviky ti pomôžu spaľovať tuky efektívne! 3 758
  5. Miroslav Žiak: Drogy ako biznis pre vyvolených na Slovensku? 3 297
  6. Ján Valchár: Lúza znova útočí alebo Ako Prigožin kandidoval za prezidenta 2 755
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 470
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 335
  1. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?