MARTIN.VIŠŇOVÉ. Súboj o to, kto postaví najdlhší cestný tunel na Slovensku, by už konečne mohol dospieť do konca. Po tom, ako Národná diaľničná spoločnosť (NDS) rozhodla, že akceptuje ponuku skupiny Skanska a Strabag, Úrad pre verejné obstarávanie štátu prikázal, aby ponuky opäť vyhodnotil. Teraz sa tak opäť čaká, kto megazákazku za viac ako 300-mil. eur získa.
Minister je optimista
„Informácií, ktoré mám v súčasnosti k dispozícii nasvedčujú, že meno úspešného uchádzača by sme mohli spoznať v priebehu niekoľkých týždňov až mesiacov,“ povedal Ján Počiatek, minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.
Práce na takmer 7,5 km dlhom tuneli by mali trvať päť a pol roka. Šéf rezortu dopravy stále verí, že sa začne stavať ešte tento rok.
„Zostávam optimista a zopakujem, čo som tvrdil pred niekoľkými mesiacmi, spomínanému termínu dávam 90-percentnú šancu.“
V takom prípade by celý úsek D1 Lietavká Lúčka – Dubná Skala vrátane tunela Višňové začal slúžiť motoristom na konci roka 2018.
Fázovanie nebude problém
Ministerstvo dopravy chce projekt financovať zo štátneho rozpočtu, ale predovšetkým z peňazí Európskej únie, pričom počíta s jeho rozdelením na dve časové fázy. Práce by tak mohli byť financované z terajšieho a budúceho programového obdobia čerpania eurofondov. Do konca oprávneného obdobia súčasného Operačného programu Doprava, čiže do decembra 2015, totiž nemôže byť úsek dokončený v celej dĺžke.
„Brusel našu požiadavku chápe. Taktiež sme splnili všetky potrebné predpisy, ktoré Európska komisia v prípade takzvaného fázovania vyžaduje. Nevidím žiadny dôvod, aby našej snahe v tejto otázke nedali zelenú,“ vyhlásil Ján Počiatek.
Nad Šútovom visí poriadny otáznik
Na ďalšom úsek diaľnice D1 Dubná Skala – Turany prebiehajú práce podľa harmonogramu a termín jeho ukončenia koniec roka 2014 nie je ohrozený. Horšie to už je v časti Turany – Hubová, kde zosuv kopca v blízkosti Šútova diaľničiarom poriadne skomplikoval plány.
„V súčasnosti celú situáciu vyhodnocujeme a tiež intenzívne hľadáme možnosti preprojektovania kritickej časti. Celý proces by mohol byť ukončený v druhej polovici budúceho roka. Potom budeme múdrejší,“ vysvetlil Milan Gajdoš, generálny riaditeľ NDS.
Ani on, ani minister Ján Počiatek nechceli príliš špekulovať o tom, či sa do hry vráti pôvodný variant s tunelom Korbeľka.
„To by sme naozaj veľmi predbiehali,“ uzavrel debatu na túto tému Ján Počiatek.