Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Evergreen o tuneli Višňové má ďalšiu coververziu

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) mení názor. Úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, ktorého súčasťou je i tunel Višňové, nebude stavať Skanska a Strabag, ale pravdepodobne združenie vedené Doprastavom.

Pred vchodom prieskumnej štôlne sa už prešiel nejeden minister. Naposledy Višňové navštívil Ján Počiatek.Pred vchodom prieskumnej štôlne sa už prešiel nejeden minister. Naposledy Višňové navštívil Ján Počiatek. (Zdroj: ROMAN BREZNIAK)

BRATISLAVA. V súťaži na stavbu úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, ktorého súčasťou je aj 7,5 kilometra dlhý tunel Višňové, najskôr uspela najlacnejšia ponuka firiem Skanska a Strabag (338,29 mil. eur). Druhú najlacnejšiu ponuku predložilo konzorcium firiem Doprastav, Metrostav a Marti Contractors (382,83 mil. eur). Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) na základe námietok združenia vedeného Doprastavom, ktoré spochybňovalo cenu a technológiu vetrania tunela navrhnuté Skanskou a Strabagom, nariadilo opätovné vyhodnotenie ponúk. NDS následne vylúčila najlacnejšiu ponuku a predbežne prijalo druhú v poradí.

Skryť Vypnúť reklamu

Doprastav už dostal akceptačný list

Prezident DDM Group Ivan Šesták, ktorý je jedným z rozhodujúcich vlastníkov Doprastavu, potvrdil, že v spomínanom diaľničnom tendri dostali od NDS akceptačný list.

„Cena je jedným z kritérií, takže tu treba posudzovať viac aspektov. Stavba v rozsahu tunela Višňové, ktorý bude najdlhší na slovenských diaľniciach, nie je ako vo filme Buriana Tři vejce do skla, kde sa zakryje všetko ostatné a zoberie sa najnižšia cena," povedal.

K ďalším podrobnostiam sa nechcel vyjadrovať, pretože súťaž skončí až podpísaním zmluvy, a to sa ešte nestalo. Pripomenul však, že ponuky skúmala nielen NDS, ale aj ÚVO. Ďalej zdôraznil, že Doprastav prerazil 7,5-kilometrovú prieskumnú štôlňu budúceho tunela Višňové.

„Poznáme geológiu i podmienky na stavbe. Aj preto verím, že všetko dotiahneme až po podpísanie zmluvy.“

Skryť Vypnúť reklamu

Zostali nepríjemne prekvapení

Skanska a Strabag považujú svoje vylúčenie z tendra rok po otváraní ponúk, pričom pôvodne diaľničiari ich ponuku prijali, za omyl. Preto požiadali NDS o nápravu rozhodnutia. Dôvodom vylúčenia podľa združenia nie je neobvykle nízka cena, ani technológia vetrania tunela Višňové, čo namietal neúspešný uchádzač. NDS nečakane zdôvodnila vylúčenie združenia chybným určením dĺžky únikových ciest v tuneli.

„Dôvod vylúčenia ponuky nášho združenia je mimoriadne prekvapivý až zvláštny. Rozumieme tomu tak, že na strane obstarávateľa došlo k omylu, prípadne k nesprávnemu posúdeniu ponuky. V opačnom prípade by sme naše vylúčenie museli vnímať ako účelové a tendenčné,“ informovala generálna riaditeľka spoločnosti Skanska SK Magdaléna Dobišová.

Skryť Vypnúť reklamu

Chybu vraj spravila NDS

Celý predbežný návrh riešenia tunela Višňové spracovala spoločnosť Amberg Engineering Slovakia a do projektu zapojila najvýznamnejších európskych špecialistov na tunelové stavby.

„Omyl obstarávateľa je v chybnom určení dĺžok nechránených únikových ciest. Tieto sú stanovené technickým predpisom, ktorý obstarávateľ sám určil ako záväzný, a ktorý sám pri meraní zle aplikoval," vysvetlil konateľ a generálny riaditeľ inžiniersko-projektovej spoločnosti Martin Bakoš.

Podľa neho si NDS pri posudzovaní ponuky podrobne nepreštudovala predloženú výkresovú dokumentáciu. Uviedol, že obstarávateľ v zdôvodnení vylúčenia nevychádzal z faktov, ale z domnienok a úvah o rozmiestnení protipožiarnych dverí.

„V žiadosti sme obstarávateľa na tento omyl upozornili,“ dodal.

Diaľničiari žiadosť zamietli

Takisto Tomáš Kamenec z advokátskej kancelárie Dedák & Partners, ktorá zastupuje Skansku a Strabag, pripomenul, že ak si obstarávateľ nebol istý interpretáciou predbežného technického riešenia v ponuke, bolo jeho povinnosťou požiadať o vysvetlenie nejasností.

„Jednoznačne o tom hovorí zákon o verejnom obstarávaní, aj rozhodnutia Súdneho dvora Európskej únie.“

Diaľničiari však žiadosť firiem Skanska a Strabag o nápravu rozhodnutia o ich vylúčení z diaľničného tendra zamietli. Združenie teraz môže podať námietku na ÚVO. Ak sa tak rozhodne urobiť, čo ešte nie je jasné, s veľkou pravdepodobnosťou to opäť posunie termín začatia výstavby 13,4 kilometra dlhého úseku Lietavská Lúčka – Dubná Skala.

NDS sa k tomuto verejnému obstarávaniu zatiaľ nevyjadruje, keďže ešte stále prebieha. Na akékoľvek podnety však podľa hovorcu Marcela Jánošíka reaguje v zákonných lehotách.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 088
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 171
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 004
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 794
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 225
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 14 645
  7. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 13 907
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 540
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 139
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 858
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Socovčania sa testujú u susedov v Laskári

Do malej dedinky sa prichádzajú otestovať aj Martinčania.

Odberný tím v Laskári.

Testovacích setov bude dostatok, ubezpečujú kompetentní

Niektoré obce vyjadrili obavu, či budú mať dosť testov pre všetkých.

Ilustračná foto.

Situáciu pred odberným miestom vo Valči môžete sledovať cez webkameru

Vo Valči prichádzali ľudia na testovanie podľa harmonogramu, napriek tomu sa vytváral rad.

Testovanie vo Valči.
Podnikatelia z Martina sa postarali odberným tímom o teplý obed.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Odľahlé časti Zvolena na testovanie stále čakajú, odberné tímy tam nedorazili (minúta po minúte)

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v okresoch Banská Bystrica, Lučenec, Žiar nad Hronom, Zvolen a ostatných okresoch BB kraja.

Nitra hlási mimoriadny tlak na drive-in odberné miesta

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v okresoch Nitrianskeho kraja.

Na niektorých miestach dochádzajú testy, inde je situácia pokojná

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v okresoch Trenčín, Prievidza, Považská Bystrica, Púchov a ostatných okresoch kraja.

Už ste čítali?