MARTIN. Každý rok sa opakujúci problem s poškodenou dlažbou v centre Martina sa radnica rozhodla riešiť razantne. Meniť sa bude časť dlažby na ploche asi 3 tisíc metrov štovrcových v širokom koridore okolo námestia, použije sa nova hrúbka a nova technológia, ktorá by mala zabrániť budúcemu poškodzovaniu dlažby.
“Rekonštrukčné práce budeme vykonávať len v lete, aby ich kvalita bola čo najvyššia a aby sme nemuseli v budúcnosti čeliť otázkam ľudí, ktorí sa sťažujú na to, že pešia zóna je v katastrofálnom stave. Postup je naplánovaný na etapy s ohľadom na prevádzkovanie letných terás,” uviedol primátor mesta Andrej Hrnčiar.
Rekonštrukcia pojazdnej časti II. etapy pešej zóny v Martine má byť ukončená najneskôr v októbri budúceho roku a celkové náklady sú plánované vo výške 234 900 eur. V rozpočte mesta Martin bolo na rekonštrukciu v roku 2013 vyčlenených 200 tisís eur, väčšinu rekonštrukčných prác preto dokončia ešte v tomto roku. Prebehnú v minimálne štyroch etapách, úseky, kde sú teraz terasy sa budú opravovať sezóny, aby ich prevádzka bola ovplyvnená len minimálne.
Radnica sa rozhodla existujúcu dlažbu vymeniť v takzvanom pojazdnom pruhu po obvode II. etapy pešej zóny za dlažbu o hrúbke 8 cm, ktorá je navyše pospájaná systémom Einstein zaručujúcim rozloženie záťaže aj na okolité dlaždice. Mala by sa tak výrazne znížiť pravdepodobnosť ich poškodenia v dôsledku nadmerného zaťaženia. Výber použitého materiálu a vzhľad nových dlaždíc sa opieral o názor odborníkov z Útvaru hlavného architekta mesta Martin.
“Novú dlažbu sme vyberali tak, aby jej technické aj estetické parameter zodpovedali pôvodnému návrhu autora,” dodal jeho riaditeľ Róbert Dúbravec.
Po ukončení rekonštrukcie mesto plánuje upraviť režim dopravy na pešej zóne zjednosmernením premávky po zrekonštruovanom pojazdovom páse. Tým sa nielen zminimalizuje šanca, že by vozidlá potrebovali vybočiť zo spevnenej časti, ale zvýši sa bezpečnosť premávky z pohľadu chodcov. Súčasťou prác bude i oprava existujúcej dlažby na pochôdzej časti a vyplnenie dilatačných špár medzi pojazdnou a pochôdznou časťou pružnou hmotou, ktorá odoláva bežným vplyvom prostredia a zimným posypovým soliam.
“Problém s opakovaným poškodzovaním dlaždíc na II. etape pešej zóny v priestore od Národného domu po prvú budovu Matice slovenskej sa vyskytoval už od obdobia predchádzajúceho vedenia mesta, bývalý primátor zápisom do stavebného denníka nariadil stavebnej firme aj napriek faktu, že v projekte bola dlažba o hrúbke 5 cm použitie dlažby o hrúbke 3 cm,” pripomenul hovorca mesta Jozef Petráš.
VIERA LEGERSKÁ
Autor: V.Legerská