MARTIN. Dôvodom pre takéto rozhodnutie je nezáujem o tento servis, ktorý využívalo v priemere len 23 seniorov. Mesačný poplatok za neho predstavoval 9,90 eura, čo je nad možnosti priemerného dôchodcu, a to aj napriek tomu, že zariadenie umožňujúce privolať pomoc či lokalizovať dôchodcu, ak sa dostane do neriešiteľnej situácie, verbálne oceňovali a vnímali ako užitočného pomocníka.
Ak si ho zadovážili, mohli pri akomkoľvek pocite ohrozenia stlačiť gombík na prístroji veľkosti mobilu. Signál upozornil operačné stredisko mestskej polície, ktorá dokázala lokalizovať miesto, na ktorom sa ohrozený človek nachádzal, vyslať hliadku či kontaktovať zdravotnú pomoc. Polícia zaregistrovala zopárkrát signál, no ani v jednom prípade nešlo o ohrozenie života.
„Pre propagáciu tejto služby sme urobili maximum,“ komentuje nové rozhodnutie radnice a následne aj poslancov mestského zastupiteľstva martinský primátor Andrej Hrnčiar. „Okrem propagácie v médiách išlo o tvorbu a distribúciu propagačných brožúr a letákov, filmu, upozorňovanie na strážcu počas akejkoľvek akcie pre seniorov, zriadili sme aj informačné stánky počas verejných podujatí. Naše úsilie zlyhalo na cene za túto službu. Ak by ju zaplatilo mesto, bol by o ňu veľký záujem. Ale toto si dovoliť nemôžeme,“ doplnil.
Služba získala mestu viacero ocenení. Má titul Projekt roka 2011, v minulom roku dostala Cenu za inováciu ŽSK.
„V roku 2006 sa na sociálne služby z rozpočtu mesta používalo zhruba 400 tisíc eur, teraz na tento druh služieb mesto vyčleňuje približne milión eur,“ pokračuje martinský viceprimátor Alexander Lilge s dovetkom, že aj tento rozdiel je dôkazom toho, že riešenie sociálnej situácie Martinčanov nie je radnici ľahostajný, no na nadštandard financií niet.
„Dôchodcovia sa tejto služby, ale na náklady mestského rozpočtu domáhali, no treba si uvedomiť, že ak by sme platili elektronického strážcu, museli by sme škrtať z iných služieb,“ povedal.
Hoci mesto pri štarte tejto služby urobilo dotazník, v ktorom záujem o službu elektronického strážcu prejavili stovky Martinčanov, a ktorý zároveň pomohol aj lepšie určiť cieľové skupiny pre rozvoj tejto služby, poslanci počas diskusie o návrhu škrtnúť ju z porflólia sociálnych služieb mesta vyjadrili názor, že síce išlo o dobrú myšlienku, ale spustenie služby sa malo lepšie premyslieť.
„Na kampaň sme za tri roky vynaložili 17 tisíc eur, teraz sú v dyme,“ diskutoval Peter Vons, ktorý sa domnieva, že tieto peniaze sa mali využiť účelnejšie.
Napriek tejto výhrade poslanci dodatok k VZN o sociálnych službách, ktorý elektronického strážcu zrušil, schválili. Proti boli len dvaja poslanci. Službu môžu seniori využívať ešte do konca augusta.