Štvrtok, 13. máj, 2021 | Meniny má ServácKrížovkyKrížovky

Štát nevie ako bude stavať diaľnicu okolo Šútova

Zdá sa, že tunel Korbeľka opäť dostane šancu. Štát pri výstavbe úseku diaľnice D1 Turany – Hubová už druhýkrát zvažuje zmenu trasy.

Na výstavbe úseku dialnice D1 medzi Dubnou Skalou a Turanmi sa už intenzívne pracuje, no nad osudom ďalšej časti po Hubovú visí poriadny otáznik.Na výstavbe úseku dialnice D1 medzi Dubnou Skalou a Turanmi sa už intenzívne pracuje, no nad osudom ďalšej časti po Hubovú visí poriadny otáznik. (Zdroj: ROMAN BREZNIAK)

MARTIN. Úsek diaľnice Turany – Hubová sa začína stávať mohylou neschopnosti postaviť u nás za rozumný čas rýchlostnú cestu. Nekonečný príbeh výstavy odštartovalo ministerstvo dopravy v roku 2005, keď zadalo objednávku vypracovať v tomto úseku úžinový variant. A to aj napriek tomu, že proces posudzovania vplyvov na životné prostredie EIA odporučil trasu cez tunel Korbeľka, ktorá aj podľa iných dovtedajších analýz vychádzala ako najprijateľnejšie riešenie. Následne štát tvrdošijne, napriek extrémnemu množstvu problémov, takmer desaťročie pretláčal povrchovú trasu.

Skryť Vypnúť reklamu

Prírodu neoklamali

Úsek Turany – Hubová sa mal začať stavať v roku 2015 a jeho dokončenie naplánovali na rok 2019. Vlani sa však odtrhol svah v dĺžke 1,5 km pri Kraľovanoch a na jar sa zosunul ďalší kopec neďaleko Šútova. Najskôr ministerstvo tvrdilo, že spevnenie terénu posunie výstavbu o dva roky a diaľnica bude môcť ísť povrchom popri existujúcej ceste prvej triedy. Najnovšia analýza Výskumného ústavu dopravného, v ktorej porovnávali spomínaný povrchový variant, verziu s tunelmi Korbeľka a Havran a trasu vedúcu južne od Ľubochne a Hubovej cez tunel Veľká Fatra, však naznačuje niečo iné.

„Čísla nám ukázali, že najviac sa oplatí začať s výstavbou tunela Korbeľka, aj keď to stavbu oddiali. Pri porovnaní sme zohľadnili finančné záležitosti, geologické a technické parametre a tiež nedávny zosuv v Šútove,“ vysvetlil šéf ústavu Ľubomír Palčák.

Skryť Vypnúť reklamu

Rezort dopravy v súčasnosti spomínanú štúdiu posudzuje, a tak zatiaľ nieje jasné či sa k jej odporúčaniam prikloní.

Korbeľka je opäť v hre

Trasa cez 5,7 km dlhý tunel Korbeľka dlhodobo preferujú ekológovia. Dokonca je podľa nich lacnejšia o 200 miliónov eur. Náklady na výstavbu povrchového variantu totiž odhaduje štátna expertíza na 700 mil. eur.

„Korbeľka sa takisto vyhýba zosuvnému územiu pri Šútove a Kraľovanoch, Rojkovskému rašelinisku a severným svahom Kopy s výskytom veľkých šeliem. Tiež odpadne potenciálny problém s nebezpečným namŕzaním plánovanej diaľnice v hlbokom údolí pod svahmi Kopy, kde počas zimy vôbec nesvieti slnko,“ uvádza viacero závažných argumentov Ján Topercer, samostatný vedecký pracovník a ekológ z Botanickej záhrady Univerzity Komenského.

Skryť Vypnúť reklamu

K tunelu sa viac prikláňajú aj obyvatelia dotknutých obcí. Najviac by autostráda zmenila kolorit dnes pokojného Šútova.

„Teraz cez dedinu nevedie hlavná cesta. Ak to tak zostane aj v budúcnosti, budem samozrejme rád,“ povedal štyridsiatnik Peter.

Jeho sused pridal tiež svoj postreh. Ten sa bezprostredne dotýkal nedávneho zosuvu v lome pri šútovských jazerách.

„Pamätám si keď tam, pred pár rokmi vytyčovali trasu. Tie kolíky sú teraz posunuté možno o dve metre. Nie som odborník, ale cestu by som tadiaľ nestaval.“

Nový termín dostavby

Všetko nasvedčuje tomu, že najmä vďaka rozhodnutiu ministerstva dopravy z roku 2005 ignorovať odporúčania EIA a stavať nie tunelový, ale povrchový variant a extrémnu tempu prípravy balíka PPP v roku 2007 (povrchová trasa mala mať pôvodne štyri krátke tunely, zrušili sa Rojkov a Malá Fatra práve v miestach, kde je dnes masívny zosuv), sa dostavba úsek Turany – Dubná Skala posúva za horizont roku 2021.

„V prípade, že by sa preukázal variant Korbeľka vhodnejší, je predpoklad, že začiatok výstavby by bol posunutý na neskorší termín,“ tvrdí Marcel Jánošík hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti.

Ďalšou a nie zanedbateľnou stratou budú premrhané peniaze daňových poplatníkov na vyhotovenie kompletnej dokumentácie, uskutočnenie prác, ktoré sa už na spomínanom úseku urobili, či financie minuté na výkup pozemkov.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  3. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  4. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  5. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  6. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  7. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  8. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  10. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  1. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  2. Union má novinku – Očný balík v hodnote 100 eur pre každého
  3. Čerstvá dvojnásobná mamička porovnáva pôrod v Nemecku
  4. Tretia generácia očných špecialistov prichádza do Košíc
  5. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  6. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  7. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov
  8. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  9. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  10. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  1. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 15 674
  2. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 14 200
  3. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 11 603
  4. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 11 501
  5. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 7 747
  6. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 7 114
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 5 868
  8. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 5 732
  9. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 5 720
  10. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné 5 303
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Tento požiar mal tragický koniec.

Žiaľ, najhoršie sa po lokalizácií požiaru potvrdilo, v dome zasahujúci hasiči našli zuhoľnatené ľudské telo.

6 h
Aj takto sa dá v meste oddychovať.

Po ústupe koronavíru a uvoľnení opatrení sa ľuďmi zapĺňa aj historické centrum Martina. Pamätáte si na naše fotky z Veľkej noci? Vtedy bolo mesto vyľudnené. Teraz sa život vrátil aj na pešiu zónu. Snáď to vydrží čo najdlhšie.

8 h
Exkluzívnym hosťom v relácii MYšportujeme bude Samuel Slovák, asistent trénera slovenskej futbalovej reprezentácie

Opýtali sme aj to, prečo sa nám darí vyhrať nad Ruskom, ale nedokážeme vyhrať nad Cyprom či Maltou.

9 h
Hygiene rúk treba venovať každý deň náležitú pozornosť. Platilo to aj pred pandémiou covidu - 19.

Správna hygiena rúk má svoje opodstatnenie nielen v čase pandémie covid-19, ale aj v našich každodenných životoch.

16 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Auto zastavili na obchvate mesta.

10 h

Záchranári pristáli na futbalovom ihrisku.

11. máj

Tradičný zvyk stavania májov zachovávajú aj v Liptovských Sliačoch. Slobodní mládenci ich postavili sedemnásť. Niektorí si pritom odniesli neželaný darček.

13 h

Nevinní ľudia doplatili na rýchlu jazdu mladíka.

11. máj

Už ste čítali?