MARTIN. Poznajú to viacerí z nás. V reštaurácii si dáte obed a keď vám čašník alebo servírka prinesie účet, zaplatíte stravnými lístkami. Ak jeho hodnota nestačí, doplatíte. Ak je však situácia opačná, možno čakáte na výdavok. Niekde vám vydajú, inde vám oznámia, že zo stravných lístkov sa nevydáva.
„Keď idem na nákup do obchodu, tak mi vydajú. Do reštaurácií až tak nechodíme, ale občas sa stavíme v centre v prevádzke rýchleho občerstvenia. Myslím, že tam nevydávajú. Podľa môjho názoru by však mali, bolo by to korektné,“ podelila sa o skúsenosť Zlatica zo Slovenského Pravna.
„Mne sa ešte nestalo, že by mi nevydali. Asi chodím do dobrých reštaurácií,“ s úsmevom na tvári pridala ďalší postreh Monika z Martina. „
„Je to rôzne. Keďže pracujem v centre, prakticky mám obehané všetky reštaurácie na pešej zóne. Sú prevádzky, kde vám vydajú, ale sú aj také, kde nie. Vždy ide o pár centov, tak sa nad tým až tak nezamýšľam,“ povedal Martinčan Marián.
Provízia uberá z hodnoty lístka
Majitelia reštauračných, resp. stravovacích zariadení na našu otázku či vydávať alebo nevydávať zo stravných lístkov reagovali rôzne.
„Nebudem vám odpovedať,“ reagoval jeden z nich. „Majiteľ tu nie je a číslo vám dať nemôžem,“ odbila nás servírka. „Veď na lístkoch je napísané, že sa z nich nevydáva,“ povedala ďalšia.
Ivete Karolčíková z prevádzky U mäsiara, kde ľudia chodia na obedy, s vyjadrením problém nemala.
„Odporučila som našim pokladníčkam, aby z lístkov nevydávali. Dôvod je jednoduchý. Spoločnosti, ktoré ich od nás berú, si z ceny „stravenky“ účtujú províziu od troch do siedmich percent. Je to veľa. Avšak aby náš zákazník neodchádzal nespokojný, tak mu za rozdiel medzi jedlom a lístkom ponúkame doplnkový sortiment – dobošku, žuvačku, prípadne nápoj,“ vysvetľovala vedúca, ktorá pridala aj ďalší argument. „Niekedy chodíme za lístky kupovať aj tovar. Niektoré veľkoobchody vám k jeho cene naúčtujú prirážku. Za to, že platíte lístkami.“
Zákazníci vraj vedia, do čoho idú
Kamil Podhorský je majiteľom dvoch reštaurácií a ani v jednej z lístkov nevydávajú.
„Vždy sa nájde niekto, komu sa to nepáči, ale väčšina našich zákazníkov s tým problém nemá. Ak vieme, že budú platiť lístkami, tak ich dopredu upozorníme, že sa z nich nevydáva. Ak by sa tak stalo, tak hodnota lístka by dvakrát stratila svoju cenu. Najprv pri vydávaní a potom, keď si províziu účtujú spoločnosti, ktoré nám ich preplácajú,“ povedal Kamil Podhorský.
„Istý čas niektorá z firiem, už si nepamätám, ktorá to bola, zaviedla pre svojich zamestnancov čipové karty. Z nich sa im vždy odúčtovala suma, ktorú mali zaplatiť. Bolo to dobré riešenie. Fungovalo to pár týždňov, no potom sa s tým prestalo,“ doplnil informáciu podnikateľ.
Výdavkom si udržujú zákazníkov
Michal Karl je prevádzkárom reštaurácie, ktorá zákazníkom ponúka aj denne menu. Najmä vtedy ľudia platia lístkami.
„Vydávame im, je to od desať do päťdesiat centov. Niekedy i viac. Majiteľ tak robil už vo svojej prevádzke na Kysuciach a preniesol to aj sem do Turca. Ľudia to považujú za férové. Konkurencia je veľká a vydávanie zo stravných lístkov je jedným zo spôsobom, ako si ich udržať.“
Vydávaniu vraj nič nebráni
V odborných kruhoch sa názory na vydávanie rôznia. Niekto tvrdí, že výdavok zo stravného lístka, ktorý je účelovo poskytovaný, by potom musel podliehať daňovému príjmu. Podľa informácií z Finančnej správy, tak ako o tom pred časom informovala TV Markíza, tento argument neplatí. Vraj nič nebráni tomu, aby sa z lístkov vydávalo.
No a čo zákazník? Ten má na výber. Buď sa prispôsobí, alebo sa neobeduje v reštaurácii, ktorá mu z lístka vydá.