Nedeľa, 22. júl, 2018 | Meniny má Magdaléna

Nielenže písal básne, on aj bicykloval

Básnik Ján Kollár sa narodil pred 220 rokmi. Jeho Slávy dcera ho preslávila doma i za hranicami domoviny. Básnik rád cestoval, vyskúšal aj bicykel.

Najznámejšia Kollarova báseň Sláwy dcéra v jednom z nespočetných vydaní.(Zdroj: Archív TN)

MOŠOVCE. „ ...Stred Tatier leží dolina, ohradená zo všetkých strán, sťaby záhrada, vysokými horami; zavlažuje ju a skoro na dve polovice rozdeľuje rieka Turiec, na severe ju zasa, akoby mimochodom, navštevuje a skryto bozkáva Váh. Na juhovýchodnej strane vypínajú sa vysoké chlmy: Tlstá, Ostrá, Drienok, Harmanec, za ktorými leží Banská Bystrica a ďalej na juh Kremnica. Z tejto strany rozkladá sa na miernej výšinke medzi dvoma riekami starodávne výsadné mestečko Mošovce... V tomto meste narodil som sa i ja dňa 29. júla 1793...“.

Článok pokračuje pod video reklamou

Takto otvára svoje Pamäti z mladších rokov života Ján Kollár, ktorý sa stal známy doma i za hranicami najmä svojou básnickou skladbou Slávy dcera. V našom vedomí zostal teda predovšetkým ako básnik. No poézia je iba jednou časťou Kollárovej tvorby. Významné sú, napríklad, jeho autobiografické práce, v ktorých opisuje svoje mnohé cesty a výlety, a to nielen po slovenských chotároch.

Od najútlejšieho detstva

Ján Kollár bol dieťa čulé a veľmi pohyblivé. „Potoky a řeky dosti široké přeskakoval...od břehu na břeh jako pták.“

Dobre poznal okolie rodiska a neskôr na štúdiách v Kremnici a v Banskej Bystrici chodil so spolužiakmi alebo sám i do vzdialenejších miest. Vystúpil na mnohé vrchy – v Turci na Znievský vrch a Vyšehrad, cestou na Oravu videl Šturec, Fatru, Choč, Kriváň, Lomnicu a keď vyšiel na najvyšší vrchol Oravského zámku, nezdržal sa, aby po latinsky nezvolal podľa Curtia: „Nič nepostavila príroda tak vysoko, aby sa tam odvážny nemohol dostať!“.

Cez prázdniny v roku 1812 podnikol Kollár so svojím priateľom dlhšiu cestu po Uhorsku. Väčšinou išli pešo. Z Bystrice zvolenským krajom cez Miškovec do Nyiregyházy, kde sa zdržali niekoľko dní; každý večer sa chodili kúpať a v tamojšom kostole mal mladý Kollár svoju prvú kázeň, ku ktorej si zvolil priliehavú tému – Úvahy kresťana na ceste.

Viac ako tisíc kilometrov

Cieľom ich cesty po dnešnom Maďarsku bola Budapešť. To prešli ešte Debrecín, Sarvaš, Kecskemét... Prehliadka univerzitnej knižnice a hvezdárne v metropole krajiny však stála za to. Cez Komárno sa vrátili domov. Ak by sme to premerali na mape, táto trasa bola dlhšia ako tisíc kilometrov. A Kollár si ju ešte predlžoval. Jeho najväčšou radosťou bolo totiž vystupovať na okolité hory a kopce.

V rokoch 1812 až 1815 študoval Ján Kollár v Bratislave. Ani tu nevynechával kratšie vychádzky a výlety. Peši prešiel do Pezinku i Modry, ba dostal sa aj do Viedne, práve keď sa tam oslavovalo víťazstvo nad Napoleonom. Neskôr sa vydal cez Uhorskú Skalicu na južnú Moravu, ktorú velebil ako „..krásný ráj, anť ji pořádné silnice, okrouhlé povlovné kopce, šťavnatosť, zelené doliny, mnohé řeky a rybníky ozdobují“.

Dva roky potom pôsobil v Banskej Bystrici ako vychovávateľ; do cestovateľského denníka si mohol pripísať mestá i dediny ako Zvolen, Mičiná, Brezno, Slovenská Ľupča, Ľubietová, Tisovec, Jelšava... Vzrušovali ho historické spomienky v okolí Muránskeho zámku. So svojím chovancom podnikol i cestu cez Turiec, Liptov, Spiš, Levoču až do Košíc a Prešova. Pre Kollára bola pamätná tým, že zblízka spoznal najvyššie slovenské hory.

Na univerzite v Jene

Tam sa ocitol ako v novom svete. Ján Kollár sa totiž rozhodol dovŕšiť svoje vzdelanie práve tu. Išiel tam cez Bratislavu, Viedeň, Prahu, Teplice, Drážďany a Lipsko... Veľký vplyv na vnímavé zmysly milovníka prírody malo pôvabné jenské okolie, najmä medzi mestom a riekou Sálou, ktoré pre svoju krásu dostalo meno Raj. Láska k vlasti a slovanstvu, láska k Míne, dcére pastora z neďalekej Lobody, a láska k prírode dovŕšili v Jene v Kollárovi zrodenie básnika, pevca Slávy dcery. Ale Kollár nebol v Jene iba básnikom.

„... Záujem o pedagogiku ho priviedol do známeho Salzmannovho filanhropina v Schnepfentale, kde videl Guts-Muthse, jedného zo zakladateľov novodobej telesnej výchovy, vyučovať žiakov telocvik, - pripomína autor článku v časopise Krásy Slovenska Gustav Šorm (1957, číslo 2).

Navštívil aj Johanna von Goetheho a prekladal pre neho slovanské národné piesne.

I na bicykli vraj jazdil,

Píše o tom v jednej znelke Slávy dcery, aby „běh zrychlil kroku svého a při tom si času uspořil“, na cestách z Jeny do Lobody k milovanej Míne. Dresina čiže Draisov „behací stroj“, na ktorom jazdil, bol však len primitívnym predchodcom dnešného bicykla. Jazdec na ňom sedel rozkročmo a pohyboval sa tým, že sa striedavo odrážal nohami od zeme. Bol Kollár teda pravdepodobne našim prvým cyklistom? Rozhodne však bol prvým našim básnikom, ktorý písal o jazde na bicykli!

Najdlhšiu časť svojho života prežil Ján Kollár v Budapešti (1819 až 1849). Nebol tam len evanjelickým kňazom a kazateľom, ale predovšetkým horlivým národným buditeľom, hlásateľom slovanskej vzájomnosti, básnikom, zberateľom národných piesní, pedagogickým spisovateľom, zakladateľom slovenskej školy, atď.

Počas tohto pobytu sa oženil s Mínou a spoločne s ňou absolvovali dve dlhé cesty: do Talianska, Rakúska a Švajčiarska... Rozsah tohto príspevku skutočne nedovolí pospomínať všetky cesty mošovského rodáka. Ján Kollár veľmi dôrazne odporúča všetkým mladým i starším, hlavne cestovanie peši. Tiež básnikom radí, aby veľa cestovali:

„...Básníř musí svět viděti a proto cestovati, neboť básnictví jen tam začíná, kde pohodlnost, mlčenlivost a zahálka přestávají a naproti tomu, kde podnikavost a odvaha, hýbání a tření, boj a zápas sil, chození a konání, slovem kde život panuje...“

V marci 1849 dostal Ján Kollár miesto profesora slovanskej archeológie vo Viedni. Verný cisárovi stal sa jeho dôverníkom až do svojej smrti 24. januára 1852.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 37 015
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 558
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 20 447
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 13 305
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 248
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 957
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 799
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 535
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 369
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 724

Hlavné správy z MY Turiec

Gopass - dovolenka, ktorá sa oplatí

Dovolenka vo Vysokých Tatrách a v Liptove bude toto leto opäť výhodnejšia.

Informáciu o odstávke elektriny vám môžu poslať do mobilu

Odberatelia elektriny môžu dostávať bezplatné SMS o plánovaných odstávkach. Službu zatiaľ nevyužíva ani polovica odberateľov, pričom je k dispozícii už od roku 2009.

Výluka medzi Hornou Štubňou a Prievidzou obmedzí desiatky vlakov

​​​​​​​Tri dni potrvajú stavebné práce aj na železničnej trati na Hornom Turci, čo ovplyvní jazdu 47 vlakov. Prievidzu a Turčianske Teplice spojí trikrát denne priamy náhradný autobusový spoj.

FOTO: Dnes sa do Turca "presťahovala" Orava

Do Múzea slovenskej dediny v martinských Jahodníckych hájoch prišli túto nedeľu u Oravci. V skanzene majú svoj deň.

V Turč. Tepliciach a Turanoch budú o obvodoch rozhodovať v auguste

Počet volebných obvodov a poslancov mestského zastupiteľstva (MsZ) zostane v Martine na ďalšie štyri roky rovnaký ako teraz. Vo Vrútkach bude jeden, v Turčianskych Tepliciach a Turanoch rozhodnú v auguste.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mladá pacientka sa sťažuje na liečbu v žiarskej nemocnici

Do žiarskej nemocnice prišla s bolesťou brucha, no poslali ju domov. Nasledovalo trápenie. Prípadom sa zaoberá úrad pre dohľad.

Na Oravskej priehrade pribudne ostrov, postavia ho pre vtáky

Ostrov vybuduje Chránená krajinná oblasť Horná Orava a bude slúžiť ako útočište pre vtáky. Nemajú kde hniezdiť.

Kostoly Kalvárie ukrývali tajomstvá. Ukazujú, ako vyzerala kedysi

Kalváriu čaká tento rok veľké otvorenie.

Majstrovi nevyšiel vstup do sezóny, po vlastnom góle prehral v Senici

V 40. minúte si strelil gól do vlastnej siete Matúš Čonka.

Vybrali SME

Už ste čítali?