Čo predovšetkým motivovalo rozhodnutie, že kino Strojár sa pustilo do projektu digitalizácie?
- Predovšetkým technologický rozvoj v oblasti výroby a distribúcie audiovizuálnych diel. Digitalizácia je fenomén, ktorý sa dotýka celej Európy, USA a aj tretích krajín. Distribútori filmov už dlhší čas avizovali, že vzhľadom k opatreniam zo strany výrobcov budú v ponuke len filmy na digitálnej báze. Distribúcia klasických filmov sa v lete 2012 skončila. Ak kamenné kiná tento trend nezachytili, zaniknú. Takže stáli sme pred hamletovskou otázkou – byť či nebyť. Rozhodli sme sa pre to prvé, ale predchádzali tomu naozaj zložité ekonomické prepočty a rokovania o spôsobe financovania. Dôsledkom obmedzenej ponuky35 mmfilmov sme totiž aj u nás zaznamenali pokles návštevnosti. Uviesť premiérový film bola už vlani absolútna nemožnosť.
Možno povedať, že digitalizácia vám dáva nové krídla?
- Určite, lebo neuvažujeme len o premietaní filmov. Okrem filmových predstavení chceme ponúknuť divákom aj alternatívne programy. Prvé rokovania sa už uskutočnili a máme už v ponuke seriál opier a baletov Metropolitnej opery v New Yorku a moskovského Veľkého divadla. Uvádzaním hudobných filmov a koncertov populárnej hudby chceme osloviť ďalší okruh divákov.
Poďme ale na začiatok projektu digitalizácie. Kedy ste o ňom začali uvažovať?
- O digitalizácii sme začali uvažovať zhruba pred dvoma rokmi. Chcieť ju bola ale jedna vec, druhou bolo finančné krytie projektu. Na Slovensku bola téma digitalizácie kín značne zanedbaná a v počte takto prerobených kín sme pred okolitými štátmi hodne pozadu. V štátnom rozpočte sa na to prostriedky nenašli. Potreba riešiť túto úlohu ale vyburcovala Vládu SR a premiér Róbert Fico vyčlenil zo svojej rezervy 500 000 eur, ktoré sa postupne prostredníctvom Audiovizuálneho fondu rozdeľujú na základe žiadosti jednotlivým kinám. Náš projekt schválili, nasledoval proces verejného obstarávania, ktoré sa začiatkom augusta skončilo podpisom zmluvy s víťazným uchádzačom.
Potom bolo treba za tridsať dní namontovať novú technológiu...
- Presne tak. Pracovali na tom ľudia zo spoločnosti AudioMaster z Nových Zámkov. Robotu stihli. Šiesteho septembra sme mohli prestrihovať pásku, respektíve v našom prípade starý35 mmfilm.
Medzitým ale kino nebolo prázdne. Ako sa kinosála využívala?
- Našťastie je vybudovaná viacúčelovo. Už niekoľko rokov sa snažíme spestriť program divadelnými predstaveniami, populárnym seriálom Turčianska Šlágerbomba, koncertami a inými podujatiami. Takéto predstavenie navštívi ročne priemerne 23 tisíc divákov.
Vráťme sa k digitalizácii. Kľúčové je jej financovanie. Ako ste ho vyriešili v Strojári?
- V porovnaní s prvými cenovými návrhmi sa nám súťažou podarilo cenu znížiť cenu za zdigitalizovanie kina o jednu tretinu. Dnes máme nainštalovanú technológiu v rozlíšení 4K a projekciou 3D, k dispozícii je potrebné príslušenstvo, vrátane okuliarov a kompletný nový zvuk, a to všetko za necelých 127 000 eur. Z prostriedkov Audiovizuálneho fondu sme dostali 35 000 eur, zvyšná časť bola hradená z vlastných zdrojov a za výdatnej pomoci Odborového zväzu Kovo.
Zdigitalizovanie kina je ale len jednou kapitolou budúcnosti Strojára. Kinosála ale slúži aj inak ako "iba" filmovým predstaveniam. Neuvažujete vo vedení domu odborov aj s rekonštukciou kinosály?
- Priebežne sa v rámci finančných možností neustále snažíme modernizovať technické vybavenie sály. V posledných rokoch došlo k výmene hudobného a svetelného pultu, dopĺňame reflektory, kúpili sa odposluchy pre účinkujúcich. Čaká nás ale ešte jedna veľká rekonštrukcia, ktorou je výmena sedačiek. Je finančne veľmi náročná, a tak si netrúfam odhadnúť, kedy by sme sa mohli do nej pustiť. Pravdou ale ostáva, že našou snahou je neustále vytvárať lepšie podmienky pre divákov. A čím viac ich k nám bude chodiť, tým skôr sa nám naše plány podarí zrealizovať.