MARTIN. Niektorí prevádzkovatelia taxislužby v Martine si povedali dosť a dnes ráno protestujú pred Mestským úradom v Martine. Rozhorčil ich návrh všeobecne záväzného nariadenia (VZN) o výkone taxislužby na území mesta Martin, ktorý podľa nich zavádza vysoké ročné poplatky za stanovištia. Okrem toho sa im prevádzkovateľom taxislužby nepáči, že ich k príprave dokumentu nikto neprizval a nepozdávajú sa im ani niektoré ustanovenie „mestského zákona“.
Neprimerané zvýšenie?
„Doteraz sme v najatraktívnejšej zóne platili 330 eur a od januára máme platiť minimálne 800, pričom navrhovanú sumu môže ešte zdvihnúť priebeh dražby. Pre prevádzkovateľov taxislužby, ktorí zamestnávajú ľudí, platia odvody a dane, je to neprimerané zvýšenie. Mesto si vraj takto ide urobiť poriadok s neplatičmi, ale prečo potom trestá tých, ktorí si svoje záväzky plnia,“ pýtal sa Peter Smatana z K2 taxi, ktorý zároveň dodal, že radnica sa k taxislužbám vždy správala macošsky. „Stanovištia dlho nebývali označené, počas zimy si z nich sami musíme odpratávať sneh. Nehovoriac o tom, že sa nič nerobí proti čiernym taxikom.“
Hovorca mesta Martin Jozef Petráš potvrdil, že miesta, ktoré sú vyčlenené ako stanovištia pre taxislužby, pôjdu do elektronickej dražby.
„S cenami sa niekoľko rokov nič nerobilo, aj preto sme ich stanovili tak, aby zodpovedali úrovni porovnateľnej s inými mestami, dokonca tie naše sú ešte o niečo nižšie.“
Podľa Petráša nové VZN vnáša do celého systému poriadok a chce sa vysporiadať aj s nelegálnymi taxikármi.
„Spolu s príslušnými orgánmi pripravujeme kontrolné akcie, ktoré majú tento problém pomôcť vyriešiť. Do celého procesu sa aktívne zapojí aj mestská polícia,“ vysvetľoval.
Nebolo vraj s kým rokovať
Peter Kolaja z Alpha Taxi označil situáciu s prideľovaním a užívaním stanovíšť pre taxislužby za dlhodobo netransparentnú až chaotickú.
„Doteraz neexistovalo žiadne VZN, na čo som kompetentných aj upozorňoval. Je fajn, že sa úradníci na radnici spamätali a VZN pripravili, avšak nechápem, že tak urobili bez diskusie s tými, ktorých sa má nariadenie týkať.“
Peter Kolaja má výhrady aj k niektorým ustanoveniam VZN. „Návrh obsahuje veľmi zvláštne formulácie paragrafov, ktoré sa dajú ľahko zneužiť. Napríklad zabúda na lehotu, v ktorej mesto Martin určí stanovište taxi na pozemku tretích osôb žiadateľovi, ktorý splní všetky náležitosti žiadosti. Ak sa úradníkovi zachce, môže zdržiavať určenie stanovišťa aj roky,“ uviedol príklad majiteľ taxi služby.
Hovorca mesta Jozef Petráš reagoval poznámkou, že prevádzkovatelia taxislužieb nemajú žiadnu stavovskú organizáciu, ktorá by ich legitímne zastupovala, preto vraj nemali k príprave VZN koho pozvať.
„Demokratické princípy sú však zaručené. Každý občan má možnosť oboznámiť sa s akýmkoľvek návrhom VZN, ktorý sa na meste pripravuje. K tomu patrí aj právo materiál pripomienkovať ešte pred jeho schvaľovaním poslancami. Mesto je povinné reagovať a každú pripomienku písomne vyhodnotiť. Takto postupujeme aj v tomto prípade.“
Taxikári u poslancov neuspeli
Napriek protestu taxikári na rokovaní mestského zastupiteľstva dnes so svojimi požiadavkami ohľadom zníženia navrhovaných cien za stanovištia a zrušenie elektronickej aucie neuspeli. Návrh všeobecne záväzného nariadenia mesta totiž vychádza zo zákona o cestnej doprave, ktorý zrušil živnostenské koncesie na vykonávanie vnútroštátnej cestnej dopravy získané do 30. júna 2010. Strácajú platnosť 3. decembra tohto roku a rovnako - do 31. decembra tohto roku - strácajú platnosť aj všetky záväzné stanoviská, ktoré v súvislosti s parkovacími miestami vydalo mesto Martin. Prednostka MsÚ Katarína Katinová, ktorá návrh všeobecne záväzného nariadenia o taxislužbe poslancom predostrela, zdôraznila, že navrhované VZN určuje postup a podmienky pre získanie týchto miest, keďže podmienkou prideľovania nových koncesií na taxislužbu podľa zákona o cestnej doprave je viazané na nájomnú zmluvu na pridelené stanovište.
"Nájomné zmluvy chceme mať uzatvorené do decembra, aby taxikári mali pri žiadosti jo koncesie v rukách platné podklady," dodala, pričom uviedla aj dôležitosť základného princípu ponuky stanovíšť, a síce rovnaké podmienky pre každého z uchádzačov, čo zabezpečí len elektronická aukcia.
Časť pripomienok, ktoré majitelia taxislužby mestu adresovali, nové znenie VZN akceptovalo. Poslanci ho pomerom hlasov 18 za, päť proti a štyria sa zdržali hlasovania schvalili.